Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
170201007123TEFSİR METİNLERİSeçmeli472
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Zorluk derecesi orta ve üst seviye olan tefsir metinleri üzerinden Kur'ân'ı anlama ve yorumlama yollarının öğretilmesi, âyetlerde geçen konuların tartışılması
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Mehmet Emin Yurt
Öğrenme Çıktıları
1Maturîdî, İbnü’l-Cevzî, Nesefî, İbn Kesîr ve Şevkânî isimli müfessirleri ve tefsirlerini tanır.
2Te’vîlâtü’l-Kur’ân tefsirinden okunan Nâziat sûresi çerçevesinde kıyâmet ve âhiret bilgisini artırır.
3Zâdu’l-Mesîr tefsirinden okunan âyetler (en-Neml 27/15-44) çerçevesinde Hz. Süleyman’a lutfedilen nimetlerin ayrıntısını öğrenir.
4Tefsir tarihi ve usûlü konularını okuduğu metinler üzerinde uygulayarak takip eder
5Zamanın değişmesiyle Kur'ân yorumunda farklılaşmanın olabildiğini görür
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
İbn Kesîr ve Tefsiri hakkında bilgi verilmesi; Bakara sûresi âyet 104-110 çerçevesinde “nesih”, “Ehl-i Kitabın müminleri kıskanması”, “namaz ve zekat ibadeti” konularının incelenmesi.Nesefî tefsirinden En’am sûresi âyet 74-81 çerçevesinde “Hz. İbrahim’in kavmi ile ilişkisi ve tevhid”, “Putlara karşı tavrı ve şirk” gibi konuların incelenmesi.Zâdü’l-Mesîr tefsirinden, Neml sûresi âyet 15-26 çerçevesinde “Hz. Süleyman’a verilen nimetler; muhtelif unsurlardan oluşan ordusu; Hüdhüd’ün Sebe Melikesi’nden haber vermesi” konularının incelenmesi
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1İbn Kesîr ve Tefsiri hakkında bilgi verilmesi; Bakara sûresi âyet 104-110 çerçevesinde “nesih”, “Ehl-i Kitabın müminleri kıskanması”, “namaz ve zekat ibadeti” konularının incelenmesi.
2Bakara sûresi âyet 111-115 çerçevesinde “tarihte Yahudi-Hıristiyan ihtilafı” ve “Allah'ın mescitlerinin önemi” konularının incelenmesi.
3Bakara 116-122 çerçevesinde “Ehl-i Kitabın Allah'a bakışı, O'na çocuk isnad etme”, “Ehl-i Kitabın müminlere bakışı” konularının incelenmesi
4Bakara sûresi âyet 164-171 çerçevesinde “Allah-evren ilişkisi”, “Şeytan ve aldatması”, “helalinden yeme içme” gibi konuların incelenmesi.
5Nesefî tefsirinden En’am sûresi âyet 74-81 çerçevesinde “Hz. İbrahim’in kavmi ile ilişkisi ve tevhid”, “Putlara karşı tavrı ve şirk” gibi konuların incelenmesi.
6En’am sûresi âyet 82-92 çerçevesinde “Hz. İbrahim’in soyundan gelen peygamberler ve özellikleri”, “Hz. Peygamber'in aynı çizgide bir Peygamber olduğu” gibi konuların incelenmesi.
7Zâdü’l-Mesîr tefsirinden, Neml sûresi âyet 15-26 çerçevesinde “Hz. Süleyman’a verilen nimetler; muhtelif unsurlardan oluşan ordusu; Hüdhüd’ün Sebe Melikesi’nden haber vermesi” konularının incelenmesi
8Neml sûresi âyet 27-33 çerçevesinde “Hz. Süleyman’ın Saba Melikesi’ne mektup göndermesi, Melike’nin ona gelip Müslüman oluşu” gibi konuların incelenmesi
9Neml sûresi âyet 27-33 çerçevesinde “Hz. Süleyman’ın Saba Melikesi’ne mektup göndermesi, Melike’nin ona gelip Müslüman oluşu” gibi konuların incelenmesi
10Neml sûresi âyet 27-33 çerçevesinde “Hz. Süleyman’ın Saba Melikesi’ne mektup göndermesi, Melike’nin ona gelip Müslüman oluşu” gibi konuların incelenmesi
11Kalem sûresi âyet 17-41 çerçevesinde “Babaları ölen gençlerin onun mirası bahçede fakirlere karşı gösterdikleri cimriliğin cezası”, “müminlerle kâfirlerin mukayesesi” konularının incelenmesi
12Kalem sûresi âyet 17-41 çerçevesinde “Babaları ölen gençlerin onun mirası bahçede fakirlere karşı gösterdikleri cimriliğin cezası”, “müminlerle kâfirlerin mukayesesi” konularının incelenmesi
13Te’vîlâtü’l-Kur’ân tefsirinden, Nâziat sûresi âyet 27-46 çerçevesinde “Allah'ın yaratmadaki hikmeti” ve “Kıyamet halleri”, “Mü’minler ile kâfirlerin ahrette elde edeceği karşılık” konularının incelenmesi
14Te’vîlâtü’l-Kur’ân tefsirinden, Nâziat sûresi âyet 27-46 çerçevesinde “Allah'ın yaratmadaki hikmeti” ve “Kıyamet halleri”, “Mü’minler ile kâfirlerin ahrette elde edeceği karşılık” konularının incelenmesi
15Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Ebû Mansûr el-Maturîdî (ö 333/), Te’vîlâtü’l-Kurân (nşr. Fâtıma Yusuf el-Haymî), I-V, Müessesetü’r-Risâle Beyrut 2004/1425 2. Ebü'l-Ferec İbnü'l-Cevzi (ö 597/1201), Zâdü'l-mesîr fî ilmi't-tefsir, I-VIII, el-Mektebü’l-İslâmî, Beyrut 1407/1987 3. Ebü'l-Berekat en-Nesefi (ö. 710/1310), Tefsirü’n-Nesefi: Medârikü't-tenzîl ve hakaikü't-te'vîl (nşr. Yusuf Ali Büdeyvi-Muhyiddin Dib Misto), I-III, Daru İbn Kesir, Dımaşk-Beyrut 1429/2008. 4. Ebü’l-Fidâ İbn Kesîr (ö. 774/1373), Muhtasar Tefsiri İbn Kesir (ihtisar Muhammed Ali Sabuni), I-III, Dârü'l-Kur'âni'l-Kerim, Beyrut 1402/1981. 5. Muhammed b. Ali eş-Şevkani (ö. 1250/1834), Fethü'l-kadir el-câmi' beyne fenneyi’r-rivaye ve'd-diraye min ilmi’t-tefsir (nşr. Abdurrahman Umeyra), I-V, Dârü’l-Vefa, Mansure 1418/1997 6. Muhammed es-Seyyid Hüseyin Zehebi, et-Tefsir ve'l-müfessirun, I-III, Mektebetu Vehbe Kahire 1405/1985. 7. İsmail Cerrahoğlu, Tefsir Tarihi, I-II, DİB Yayınları, Ankara 1988
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Bireysel Çalışma144
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11010
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma12020
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)66
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ15555555
ÖÇ25555555
ÖÇ35555555
ÖÇ45555555
ÖÇ55555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr