|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 200800304107 | GENEL SANAT TARİHİ II | Seçmeli | 2 | 4 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Erken Hristiyanlık döneminden Rönesans sonuna kadar Batı sanatıyla, doğuşundan Klasik Osmanlı Sanatı nın başlangıcına kadar İslam ve Türk-İslam Sanatı konularını kapsamaktadır. Bu uygarlıklar arasında var olan özellikle kültür difüzyonizmi gibi kültürel süreçlerin üslupsal özellikleri etkileme biçimleri; mimari, mimari-plastik elsanatları ve mimari anıtsal plastik örnekleri üzerinden ve görsel malzemeler ile desteklenerek sunulmaktadır.
Dersin amacı, öncelikle sanat eğitiminin ilk yıllarından başlayarak, sanata dair ve sanatın tarihsel süreçlerinin de kapsadığı kavramların doğru ve yerinde kullanılmasını sağlamaktır. Ayrıca sanat kavramının ortaya çıkış sürecini doğru kavratabilmek, kültürlerin sanat anlayışlarını ve günümüz sanat anlayışı ile farklılıklarını analiz edecek biçimde bu kültürlerin üslup geleneklerini görsel malzemeler eşliğinde karşılaştırmalı olarak öğrencilerin kavramasını sağlamaktır.
Sanat tarihi kavramlarını öğrenme ve ele alınan dönemlerin üslupsal özelliklerini, kavrama, analiz etme, sentezleme ve değerlendirme yetilerini kazandırmak | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Yiğit KOCABIYIK | Öğrenme Çıktıları | 1 | Dönemlere göre üslûp özelliklerini tanımlayabilmesi | 2 | Kültürlerin tasvir geleneklerini sınıflayabilmesi | 3 | Sanatın evrelerini açıklayabilmesi | 4 | Sanata dair kavramları tarif edebilmesi | 5 | Tarih öncesi ve antik dönem sanatını günümüz sanatına etkilerini açıklayabilmesi | 6 | Ders kapsamındaki kültürlerin sanatsal üsluplarını birbirinden ayırabilmesi |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Hafta Konular Açıklama
1 Genel tanıtım, bibliyografya ve Orta Çağ a ilişkin özel kavramlar
2 Orta Çağ neden karanlıktır ve neden karanlık değildir. Orta Çağ tarihi coğrafyası. İki önemli güç İslam ve Hıristiyanlık. Anlayışlar, dogamalar ortaklıklar ve sanat kavrayışları. Batı Roma nın tarihten silinişi ve yeni Roma. Hıristiyanlığın Doğu Roma İmparatorluğu sanat üretimine etkileri. Erken Hıristiyanlık sanatının Suriye, Anadolu ve İtalya da ortaya çıkışı.
3 Erken Hıristiyanlık Dönemi dini mimarisi ve tasvir geleneği. Mimari, heykel resim ve mozaikte üslupsal dönüşüm. Erken Bizans Dönemi ve Orta Bizans Dönemi sanatının tarihi. Üsluplar anlayışlar ve dönüşüm. Hıristiyanlık Hıristiyanlar ve tasvir yasağı; İkonoklastik dönem ve sonrası, Bizans ın özgün kimliğinin elsanatları, mimari, resim ve mozaiğe katkıları.
4 Geç Bizans Dönemi sanatının tarihi. Üsluplar anlayışlar ve dönüşüm. Haçlılar ve Bizans, Selçuklu Beylikleri ve Bizans. İmparatorluğun çöküşü.
5 Orta Çağ Orta ve Uzak Doğusu; Paganizmden İslam'a geçiş ve sanata etkileri. İslam ve Tasvir yasağı. Orta Çağ İslam sanatının yayılma alanları üsluplar ve üretim biçimleri. Selçuklu İmparatorluğu ve Sanatsal üretim biçimleri, mimari, mimari plastik ve resimde üslup. İran ve Selçuklu
6 Osmanlı Beyliği ve Erken Osmanlı sanatının özellikleri. Osmanlı Beyliği ve Erken Osmanlı sanatının özellikleri. Göç mimarisi ve Selçuklu etkisi. Yeni kentler ve Bizans Etkisi
7 Göçler Dönemi Sanatı, Karolanj Sanatı, Romanesk Sanat
8 Ara Sınav
9 Gotik Sanat skolastik felsefenin doğuşu, Bizans ile ilişkiler. Giotto ve Teodoros Methokides. Gotik Sanat üslubunun Mimari, resim, heykel üsluplar ve Rönesans a etki Mimari, resim, heykel üsluplar ve Rönesans a etkisi. Sicilya da Norman Sanatı - Mudejar Sanatı
10 İtalya'da Proto-Rönesans, 15. yüzyıl İtalyan Sanatı - I
11 15. yüzyıl İtalyan Sanatı, 16. yüzyıl İtalyan Sanatı, 17. yüzyıl İtalyan Sanatı
12 15. 17. Yüzyıllar arası İspanyol ve Kuzey Rönesansı
13 İslam Sanatı I resim ve elsanattlarına dair üretimler dönemler ve üsluplar
14 İslam Sanatı I resim ve elsanattlarına dair üretimler dönemler ve üsluplar | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Genel tanıtım, bibliyografya ve Orta Çağ a ilişkin özel kavramlar | | | 2 | Orta Çağ neden karanlıktır ve neden karanlık değildir. Orta Çağ tarihi coğrafyası. İki önemli güç İslam ve Hıristiyanlık. Anlayışlar, dogamalar ortaklıklar ve sanat kavrayışları. Batı Roma nın tarihten silinişi ve yeni Roma. Hıristiyanlığın Doğu Roma İmparatorluğu sanat üretimine etkileri. Erken Hıristiyanlık sanatının Suriye, Anadolu ve İtalya da ortaya çıkışı. | | | 3 | Erken Hıristiyanlık Dönemi dini mimarisi ve tasvir geleneği. Mimari, heykel resim ve mozaikte üslupsal dönüşüm. Erken Bizans Dönemi ve Orta Bizans Dönemi sanatının tarihi. Üsluplar anlayışlar ve dönüşüm. Hıristiyanlık Hıristiyanlar ve tasvir yasağı; İkonoklastik dönem ve sonrası, Bizans ın özgün kimliğinin elsanatları, mimari, resim ve mozaiğe katkıları. | | | 4 | Geç Bizans Dönemi sanatının tarihi. Üsluplar anlayışlar ve dönüşüm. Haçlılar ve Bizans, Selçuklu Beylikleri ve Bizans. İmparatorluğun çöküşü. | | | 5 | Orta Çağ Orta ve Uzak Doğusu; Paganizmden İslam'a geçiş ve sanata etkileri. İslam ve Tasvir yasağı. Orta Çağ İslam sanatının yayılma alanları üsluplar ve üretim biçimleri. Selçuklu İmparatorluğu ve Sanatsal üretim biçimleri, mimari, mimari plastik ve resimde üslup. İran ve Selçuklu | | | 6 | Osmanlı Beyliği ve Erken Osmanlı sanatının özellikleri. Osmanlı Beyliği ve Erken Osmanlı sanatının özellikleri. Göç mimarisi ve Selçuklu etkisi. Yeni kentler ve Bizans Etkisi | | | 7 | Göçler Dönemi Sanatı, Karolanj Sanatı, Romanesk Sanat | | | 8 | Gotik Sanat skolastik felsefenin doğuşu, Bizans ile ilişkiler. Giotto ve Teodoros Methokides. Gotik Sanat üslubunun Mimari, resim, heykel üsluplar ve Rönesans a etki Mimari, resim, heykel üsluplar ve Rönesans a etkisi. Sicilya da Norman Sanatı - Mudejar Sanatı | | | 9 | Ara Sınav | | | 10 | İtalya'da Proto-Rönesans, 15. yüzyıl İtalyan Sanatı | | | 11 | 15. yüzyıl İtalyan Sanatı, 16. yüzyıl İtalyan Sanatı, 17. yüzyıl İtalyan Sanatı | | | 12 | 15. 17. Yüzyıllar arası İspanyol ve Kuzey Rönesansı | | | 13 | İslam Sanatı I resim ve elsanattlarına dair üretimler dönemler ve üsluplar | | | 14 | İslam Sanatı I resim ve elsanattlarına dair üretimler dönemler ve üsluplar | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | AKYÜREK, E. Ortaçağ'dan Yeniçağa Felsefe ve Sanat, Kabalcı Yayıbevi, İstanbul 1994
ALTUN, A., Ortaçağ Türk Mimarisinin Anahatları İçin Bir Özet, İstanbul 1988
ARSEVEN, C. E., Türk Sanatı, İstanbul 1950
ASLANAPA, O., Türk Sanatı, İstanbul 1984
ASLANAPA, O., Anadolu'da İlk Türk Mimarisi, Ankara 1991
BEKSAÇ, A. E. & AKKAYA, T., Avrupa Resim Sanatı, Arkeoloji ve sanat yayınları, İstanbul 1990
ERSOY, A., Sanat Kavramlarına Giriş, Beta Yayınları, İstanbul
GOMBRICH, E. H.,Sanatın Öyküsü (Çev. Bedrettin Cömert), Remzi Kitabevi, İstanbul 1992
GÜVEMLİ, Z., Sanat Tarihi, Varlık Yayınları, İstanbul 1982
HAUSER, A., Sanatın Toplumsal Tarihi (Çev. Y. Gülönü), Remzi Kitabevi, İstanbul 1995
PANOFSKY, E., Gotik Mimarlık ve Skolastik Felsefe, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 1995
PETROV, G., Büyük Sanatçılar ve Üstün Yapıtları (Çev. H. A. Aytuna), İnkilap ve Aka Kitabevleri, İstanbul 1979 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 50 | Soru-Yanıt | 1 | 10 | Beyin Fırtınası | 1 | 10 | Makale Kritik Etme | 1 | 10 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | Okuma | 1 | 10 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 80 | Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 1 | 20 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Soru-Yanıt | 5 | 1 | 5 | Beyin Fırtınası | 9 | 1 | 9 | Makale Kritik Etme | 6 | 2 | 12 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 9 | 3 | 27 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 | Okuma | 6 | 1 | 6 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | | | 3 | | | | 2 | | 2 | | | | | | | | ÖÇ2 | | 3 | | 3 | | | | 2 | | 2 | | | | | | | | ÖÇ3 | 3 | | 3 | 3 | | | | 2 | | 2 | | | | | | | | ÖÇ4 | 3 | | | 3 | | | | 2 | | 2 | | | | | | | | ÖÇ5 | | | | 3 | | | | 2 | | 2 | | | | | | | | ÖÇ6 | 3 | | | 3 | | | | 2 | | 2 | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|