Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
200800303106GENEL SANAT TARİHİ ISeçmeli233
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Dersin amacı, öncelikle sanat eğitiminin ilk yıllarından başlayarak, sanata dair ve sanatın tarihsel süreçlerinin de kapsadığı kavramların doğru ve yerinde kullanılmasını sağlamaktır. Ayrıca sanat kavramının ortaya çıkış sürecini doğru kavratabilmek, kültürlerin sanat anlayışlarını ve günümüz sanat anlayışı ile farklılıklarını analiz edecek biçimde bu kültürlerin üslup geleneklerini görsel malzemeler eşliğinde karşılaştırmalı olarak öğrencilerin kavramasını sağlamaktır. Sanat tarihi kavramlarını öğrenme ve ele alınan dönemlerin üslupsal özelliklerini, kavrama, analiz etme, sentezleme ve değerlendirme yetilerini kazandırmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Yiğit KOCABIYIK
Öğrenme Çıktıları
1Dönemlere göre üslûp özelliklerini tanımlayabilmesi
2Kültürlerin tasvir geleneklerini sınıflayabilmesi
3Sanatın evrelerini açıklayabilmesi
4Sanata dair kavramları tarif edebilmesi
5Tarih öncesi ve antik dönem sanatını günümüz sanatına etkilerini açıklayabilmesi
6Ders kapsamındaki kültürlerin sanatsal üsluplarını birbirinden ayırabilmesi
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Tarih Öncesi Çağlardan başlayarak, Mısır, Mezopotamya, Anadolu Uygarlıkları, Girit, Miken, Yunan, Helenistik, Etrüsk, Roma, Orta Çağ öncesi doğu ve Ortadoğu kültürlerinde sanatın süreçlerini ilgilendiren aşamalar tanıtılmaktadır. Bu uygarlıklar arasında var olan özellikle kültür difüzyonizmi gibi kültürel süreçlerin üslupsal özellikleri etkileme biçimleri; mimari, mimari-plastik elsanatları ve mimari anıtsal plastik örnekleri üzerinden ve görsel malzemeler ile desteklenerek sunulmaktadır.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Ders çerçevesinde kullanılacak olan kaynakların tanıtımı. Sanat tarihine dair temel kavram ve terimlerin tanımlarının yapılması. Sanat, sanat türleri, sanat tarihindeki önemli yaklaşımlar ve sanat tarihindeki öncüleri.
2Tarih öncesi devirlerdeki sanat anlayışı
3Mısır Dönemi sanat anlayışı
4Antik Yunan Dönemi sanat anlayışı
5Roma Dönemi sanat anlayışı
6Doğu bölgesi II. ve XIII. yüzyıllar arası, Avrupa Ortaçağ dönemi
7Genel Değerlendirme
8Rönesans Dönemi sanat anlayışı
9Yüksek Rönesans ve Barok Dönemleri sanat anlayışı
10Rokoko dönemi sanat anlayışı
11Neoklasizm dönemi sanat anlayışı
12Romantizm dönemi sanat anlayışı
13Genel Değerlendirme
14Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
AKURGAL, E.Anadolu Uygarlıkları,İstanbul, Ney yayınları İstanbul 1986 AKURGAL, E Hatti ve Hitit Uygarlıkları Yaşar Eğitim ve kültür vakfı İzmir 1985 ALEXİOU, Stylianos Minos Uygarlığı Türkçeleştiren:Elif Türk Tulunay İstanbul.1991 BAİNES, j,MMALEK.J Eski Mısır Atlaslı Uygarlıklar Ansiklopedisi Türkçeleştiren:Zeynep-Oruç ARIOBA İletişim yayınları,Cilt:2 İstanbul,1986 BAZİN Germain, Sanat Tarihi, Çev. Üzra Nural, Sebahattin Hilav, Sosyal Yayınları İstanbul, 1998 BOARDMAN, John, Yunan Heykeli Arkaik Dönem (çev. Yaşar Ersoy), Homer Kitabevi, 2001 BOARDMAN, John, Yunan Heykeli Klasik Dönem (çev. Gürkan Ergin), Homer Kitabevi, 2005 BOARDMAN, John, Yunan Sanatı, (çev. Yasemin İlseven), Homer Kitabevi 2017 BOYSAL,Y., Grek Klasik Devir heykeltıraşlığı,Ankara,1966 BOZKURT,NEJAT, Sanat ve Estetik Kuramları, Sentez Yayıncılık, 2013 CLAYTON,P., Antik Dünyanın Yedi Harikası,Türkçeleştiren:Betül AvunçHomer Kitapevi İstanbul.1995 COLLEDGE,M. ,Roma Sanatını Tanıyalım,İstanbul.1982 CÖMERT, BEDRETTİN, Mitoloji ve İkonografi, De Ki Basım Yayım Ltd., İstanbul 2008 De La CROIX, H.TNASEY,R.The Art Through The Ages, Washington D.C,1985 GOMBRİCH Ernst, Sanatın Öyküsü, Çev. Bedrettin Cömert, Remzi Kitapevi İstanbul 2000 İPŞİROĞLU, U,N.İPŞİROĞLU, M., Oluşum Süreci İçinde Sanatın Tarihi,Cem Yayınları,İstanbul.1983. SMİTH, R. R. R., Helenistik Heykel, (çev. Ayşin Yoltar Yıldırım), Homer Kitabevi, 2002 SHİNER, LARRY, Sanatın İcadı (çev. İsmail Türkmen), Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2004. WHEELER MORTİMER, Roma Sanatı ve Mimarlığı, (çev. WWHEELER MORTİMER, Roma Sanatı ve Mimarlığı, (çev. WHEELER MORTİMER, Roma Sanatı ve Mimarlığı TUNALI, İSMAİL, Grek Estetiği, Remzi Kitabevi, 2016
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav150
Soru-Yanıt110
Makale Kritik Etme110
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma110
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma110
Okuma110
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı180
Final Sınavı için Bireysel Çalışma120
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav919
Final Sınavı13113
Tartışma515
Soru-Yanıt515
Takım/Grup Çalışması515
Beyin Fırtınası616
Makale Kritik Etme616
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma919
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma13113
Okuma616
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)77
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17
ÖÇ13       3        
ÖÇ2  3   33         
ÖÇ3 3       3       
ÖÇ4   3      3      
ÖÇ5    3            
ÖÇ6     3           
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr