|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 200800303106 | GENEL SANAT TARİHİ I | Seçmeli | 2 | 3 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Tarih Öncesi Çağlardan başlayarak, Mısır, Mezopotamya, Anadolu Uygarlıkları, Girit, Miken, Yunan, Helenistik, Etrüsk, Roma, Orta Çağ öncesi doğu ve Ortadoğu kültürlerinde sanatın süreçlerini ilgilendiren aşamalar tanıtılmaktadır. Bu uygarlıklar arasında var olan özellikle kültür difüzyonizmi gibi kültürel süreçlerin üslupsal özellikleri etkileme biçimleri; mimari, mimari-plastik elsanatları ve mimari anıtsal plastik örnekleri üzerinden ve görsel malzemeler ile desteklenerek sunulmaktadır.
Dersin amacı, öncelikle sanat eğitiminin ilk yıllarından başlayarak, sanata dair ve sanatın tarihsel süreçlerinin de kapsadığı kavramların doğru ve yerinde kullanılmasını sağlamaktır. Ayrıca sanat kavramının ortaya çıkış sürecini doğru kavratabilmek, kültürlerin sanat anlayışlarını ve günümüz sanat anlayışı ile farklılıklarını analiz edecek biçimde bu kültürlerin üslup geleneklerini görsel malzemeler eşliğinde karşılaştırmalı olarak öğrencilerin kavramasını sağlamaktır.
Sanat tarihi kavramlarını öğrenme ve ele alınan dönemlerin üslupsal özelliklerini, kavrama, analiz etme, sentezleme ve değerlendirme yetilerini kazandırmak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Yiğit KOCABIYIK | Öğrenme Çıktıları | 1 | Dönemlere göre üslûp özelliklerini tanımlayabilmesi | 2 | Kültürlerin tasvir geleneklerini sınıflayabilmesi | 3 | Sanatın evrelerini açıklayabilmesi | 4 | Sanata dair kavramları tarif edebilmesi | 5 | Tarih öncesi ve antik dönem sanatını günümüz sanatına etkilerini açıklayabilmesi | 6 | Ders kapsamındaki kültürlerin sanatsal üsluplarını birbirinden ayırabilmesi |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | 1 Ders çerçevesinde kullanılacak olan kaynakların tanıtımı. Sanat tarihine dair temel kavram ve terimlerin tanımlarının yapılması. Sanat, tarih, sanat tarihi, estetik, kültür, uygarlık, soyutlama, maddî kültür varlığı, sanat eseri ve arasındaki benzerlik ve farklılıklar. Sanatın icadı.
2 Jeolojik çağlar ve insanın biyolojik evrimi. Türler arasındaki yeri, göçler ve yeryüzüne yayılım süreci
3 İnsanın biyolojik evrimi ile nedensellik ilişkisi kurabilme ve yaratıcılık kabiliyeti arasındaki ilişkinin kurulması. Soyutlamanın imge ve tasvir açısından önemi sanatın ortaya çıkış sürecine etkisi Kültürün ortaya çıkışı ve kültür evriminin sanatla bağlantısının analizi.
4 Uygarlığın ortaya çıkışı, Uygarlık ve kültür arasındaki farklar ve bağlar. Yaşam biçimleri ve sanatla ilişkisi.
5 Kültürel bir üretim biçimi olarak tarih öncesi tasvir geleneği, Paleolitik, Mezolitik, Neolitik yaşam biçimleri; mimari, resim, heykel üslupları ve kültürel geçişme süreçleri. Avrupa, Anadolu, Levant, Ön Asya ve Uzak Doğu
6 Avrupa, Anadolu, Ön Asya ve Uzak Doğu'da Kalkolitik ve Maden Devirleri'nde kültürel bir etkinlik olarak maddî kültür üretim biçimleri ve üslûpları bağlamında ortaya çıkan yapıtlar.
7 Avrupa, Anadolu, Ön Asya ve Uzak Doğu'da Kalkolitik ve Maden Devirleri'nde kültürel bir etkinlik olarak maddî kültür üretim biçimleri ve üslûpları bağlamında ortaya çıkan yapıtlar.
8 Ara Sınav
9 Sümer, Akad, Assur, kültürleri ve maddi kültür varlığı üretim biçim ve üslupları Hititler Orta Anadolu'ya yerleşerek Hattuşaş (Boğazköy)ü başkent yapan Hititler, sanat bağlamında izlerini Batı Anadolu'ya dek sürdürmüşlerdir. Hititler ile ilgili genel bilgilerden sonra, mimarisi görsel örnekler eşliğinde irdelenecektir
10 Grek Kültürü ve Uygarlığı; Ege Göçleri ve Anadolu; mitoloji, felsefe, sanat arasındaki bağlar. Grek sanatı ve kronoloji. Greklerde sanat algısı, filozoflar, felsefe, estetik, imge ve tasvir anlayışı. Katharsis ve Mimesis kuramları Septem arbes liberales. Grek estetik ve sanat anlayışının Rönesans yansımaları ve günümüze etkileri. Mimaride ve heykelde kanonlar, uyumlar ve sistemler.
11 Toplumsal yapı ve inançların etkin rol oynadığı Mısır Sanatı'nın gelişimi ve mimari eserleri görsel örneklerle işlenecektir. Ayrıca, Akdeniz ve Ege tarihi coğrafyası; Girit, Minos ve Kyklad adaları kültürü, ada kültürünün taşıyıcı rolü, Grek Kültür ünün temelleri; Miken Kültürü, Grek Kültürü ne etkileri, Etrüskler; mimari, maden ve heykel üslupları incelenecektir.
12 Kritos Oğlanı ile başlayan Klasik Üslubun gelişmesi ve Helenistik Dönem'in başlangıcı. Philippos'un oğlu Alexandros ve Doğu fetihleri. Grek kültürünün yayılma alanları ve Anadolu. Helenistik Dönem mimari, heykel, resim ve mozaik üretimi, üsluplar.
13 Erken Hıristiyanlık ve Roma Sanatı ilişkisi
14 Final | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Ders çerçevesinde kullanılacak olan kaynakların tanıtımı. Sanat tarihine dair temel kavram ve terimlerin tanımlarının yapılması. Sanat, tarih, sanat tarihi, estetik, kültür, uygarlık, soyutlama, maddî kültür varlığı, sanat eseri ve arasındaki benzerlik ve farklılıklar. Sanatın icadı. | | | 2 | Jeolojik çağlar ve insanın biyolojik evrimi. Türler arasındaki yeri, göçler ve yeryüzüne yayılım süreci | | | 3 | İnsanın biyolojik evrimi ile nedensellik ilişkisi kurabilme ve yaratıcılık kabiliyeti arasındaki ilişkinin kurulması. Soyutlamanın imge ve tasvir açısından önemi sanatın ortaya çıkış sürecine etkisi Kültürün ortaya çıkışı ve kültür evriminin sanatla bağlantısının analizi. | | | 4 | Uygarlığın ortaya çıkışı, Uygarlık ve kültür arasındaki farklar ve bağlar. Yaşam biçimleri ve sanatla ilişkisi. | | | 5 | Kültürel bir üretim biçimi olarak tarih öncesi tasvir geleneği, Paleolitik, Mezolitik, Neolitik yaşam biçimleri; mimari, resim, heykel üslupları ve kültürel geçişme süreçleri. Avrupa, Anadolu, Levant, Ön Asya ve Uzak Doğu | | | 6 | Avrupa, Anadolu, Ön Asya ve Uzak Doğu'da Kalkolitik ve Maden Devirleri'nde kültürel bir etkinlik olarak maddî kültür üretim biçimleri ve üslûpları bağlamında ortaya çıkan yapıtlar. | | | 7 | Avrupa, Anadolu, Ön Asya ve Uzak Doğu'da Kalkolitik ve Maden Devirleri'nde kültürel bir etkinlik olarak maddî kültür üretim biçimleri ve üslûpları bağlamında ortaya çıkan yapıtlar. | | | 8 | Sümer, Akad, Assur, kültürleri ve maddi kültür varlığı üretim biçim ve üslupları Hititler Orta Anadolu'ya yerleşerek Hattuşaş (Boğazköy)ü başkent yapan Hititler, sanat bağlamında izlerini Batı Anadolu'ya dek sürdürmüşlerdir. Hititler ile ilgili genel bilgilerden sonra, mimarisi görsel örnekler eşliğinde irdelenecektir | | | 9 | Ara sınav | | | 10 | Grek Kültürü ve Uygarlığı; Ege Göçleri ve Anadolu; mitoloji, felsefe, sanat arasındaki bağlar. Grek sanatı ve kronoloji. Greklerde sanat algısı, filozoflar, felsefe, estetik, imge ve tasvir anlayışı. Katharsis ve Mimesis kuramları Septem arbes liberales. Grek estetik ve sanat anlayışının Rönesans yansımaları ve günümüze etkileri. Mimaride ve heykelde kanonlar, uyumlar ve sistemler. | | | 11 | Toplumsal yapı ve inançların etkin rol oynadığı Mısır Sanatı'nın gelişimi ve mimari eserleri görsel örneklerle işlenecektir. Ayrıca, Akdeniz ve Ege tarihi coğrafyası; Girit, Minos ve Kyklad adaları kültürü, ada kültürünün taşıyıcı rolü, Grek Kültür ünün temelleri; Miken Kültürü, Grek Kültürü ne etkileri, Etrüskler; mimari, maden ve heykel üslupları incelenecektir. | | | 12 | Kritos Oğlanı ile başlayan Klasik Üslubun gelişmesi ve Helenistik Dönem'in başlangıcı. Philippos'un oğlu Alexandros ve Doğu fetihleri. Grek kültürünün yayılma alanları ve Anadolu. Helenistik Dönem mimari, heykel, resim ve mozaik üretimi, üsluplar. | | | 13 | Erken Hıristiyanlık ve Roma Sanatı ilişkisi | | | 14 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | AKURGAL, E.Anadolu Uygarlıkları,İstanbul, Ney yayınları İstanbul 1986
AKURGAL, E Hatti ve Hitit Uygarlıkları Yaşar Eğitim ve kültür vakfı İzmir 1985
ALEXİOU, Stylianos Minos Uygarlığı Türkçeleştiren:Elif Türk Tulunay İstanbul.1991
BAİNES, j,MMALEK.J Eski Mısır Atlaslı Uygarlıklar Ansiklopedisi Türkçeleştiren:Zeynep-Oruç ARIOBA İletişim yayınları,Cilt:2 İstanbul,1986
BAZİN Germain, Sanat Tarihi, Çev. Üzra Nural, Sebahattin Hilav, Sosyal Yayınları İstanbul, 1998
BOARDMAN, John, Yunan Heykeli Arkaik Dönem (çev. Yaşar Ersoy), Homer Kitabevi, 2001
BOARDMAN, John, Yunan Heykeli Klasik Dönem (çev. Gürkan Ergin), Homer Kitabevi, 2005
BOARDMAN, John, Yunan Sanatı, (çev. Yasemin İlseven), Homer Kitabevi 2017
BOYSAL,Y., Grek Klasik Devir heykeltıraşlığı,Ankara,1966
BOZKURT,NEJAT, Sanat ve Estetik Kuramları, Sentez Yayıncılık, 2013
CLAYTON,P., Antik Dünyanın Yedi Harikası,Türkçeleştiren:Betül AvunçHomer Kitapevi İstanbul.1995
COLLEDGE,M. ,Roma Sanatını Tanıyalım,İstanbul.1982
CÖMERT, BEDRETTİN, Mitoloji ve İkonografi, De Ki Basım Yayım Ltd., İstanbul 2008
De La CROIX, H.TNASEY,R.The Art Through The Ages, Washington D.C,1985
GOMBRİCH Ernst, Sanatın Öyküsü, Çev. Bedrettin Cömert, Remzi Kitapevi İstanbul 2000
İPŞİROĞLU, U,N.İPŞİROĞLU, M., Oluşum Süreci İçinde Sanatın Tarihi,Cem Yayınları,İstanbul.1983.
SMİTH, R. R. R., Helenistik Heykel, (çev. Ayşin Yoltar Yıldırım), Homer Kitabevi, 2002
SHİNER, LARRY, Sanatın İcadı (çev. İsmail Türkmen), Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2004.
WHEELER MORTİMER, Roma Sanatı ve Mimarlığı, (çev.
WWHEELER MORTİMER, Roma Sanatı ve Mimarlığı, (çev.
WHEELER MORTİMER, Roma Sanatı ve Mimarlığı
TUNALI, İSMAİL, Grek Estetiği, Remzi Kitabevi, 2016 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 50 | Soru-Yanıt | 1 | 10 | Makale Kritik Etme | 1 | 10 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | Okuma | 1 | 10 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 80 | Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 1 | 20 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 9 | 1 | 9 | Final Sınavı | 13 | 1 | 13 | Tartışma | 5 | 1 | 5 | Soru-Yanıt | 5 | 1 | 5 | Takım/Grup Çalışması | 5 | 1 | 5 | Beyin Fırtınası | 6 | 1 | 6 | Makale Kritik Etme | 6 | 1 | 6 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 9 | 1 | 9 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 13 | 1 | 13 | Okuma | 6 | 1 | 6 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | | | | | | | | 3 | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | 3 | | | | 3 | 3 | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | 3 | | | | | | | | 3 | | | | | | | | ÖÇ4 | | | | 3 | | | | | | | 3 | | | | | | | ÖÇ5 | | | | | 3 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | | | | | | 3 | | | | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|