Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 220500207107 | UYGARLIK TARİHİ | Seçmeli | 4 | 7 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, uygarlık kavramını ve farklı uygarlıkları tanımak; uygarlıklar ve kültürleri hiyerarşik bir bakış açısından değil her birini kendi içinde dünyaya bakışları ve bunun sonucunda meydana getirdikleri kurumlar, sistemler, bilgi anlayışları çerçevesinde ele almak; günümüz koşullarını bu tarihsel arka planı gözeterek anlamaya çalışmaktır. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Ali UGAN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Uygarlık tarihindeki ilk sosyo-ekonomik, kültürel, dinsel ve siyasi oluşum ve yapılanmaları örneklendirerek tanımlar. | 2 | Tarihi yazılı kaynaklardaki verileri doğrudan ve objektif bir yaklaşımla ele alarak sentezler. | 3 | Modern dünyanın dinamiklerini, tarihteki ilk örnekleriyle ele alarak karşılaştırmalı biçimde eleştirebilir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
YOK |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
YOK |
Dersin İçeriği |
Ders insanlığın yeryüzünde belirmesiyle başlamakta, Neolitik dönem ve yerleşik düzen ile devam etmektedir. Bu yapı üzerine, erken dönem uygarlıkları ve bu uygarlıkların Türk uygarlığı ile ilişkileri incelenmektedir. Bu aşamadan sonra, Hind ve Çin ögeleri yanında, Akdeniz kültür havzasında görülen gelişmeler ele alınmakta ve ortaçağdaki uygarlık ögeleri incelenmektedir. Daha sonra özellikle Doğu Kültür dünyası ve Avrasya uygarlıkları ele alınmakta ve yeni dünya düzenine geçişte Rönesans, devrimler, bilim, teknoloji, sosyal bilimler ve sanat alanında yeni oluşumlar ele alınmaktadır. Devrimler çağında, aydınlanma, Amerikan devrimi, Fransız devrimi ve Türk uygarlığında modernleşme süreçleri incelenmektedir. Yeni dünya düzeninde, ideolojiler, sosyal kontrat nitelikleri, demokrasiler, 19 yüzyılda hakim ideolojileri kapsanmakta ve Yirmibirinci yüzyıl uygarlık eğilimleri ile ders son bulmaktadır. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Uygarlık Kavramına Genel Bir Bakış: Etimolojik Köken ve Uygarlık-Kültür ilişkisi | | | 2 | Uygarlık Tarihine Giriş: Temel tarihsel kavramlar ve terimler üzerine tartışma | | | 3 | Uygarlıkların Ortaya Çıkışı ve İlk Uygarlıklar | | | 4 | İlkçağda Antik Yunan, Romalılar ve Helenizm | | | 5 | Pers, Hint, Çin Uygarlıkları ve Göçebe Uygarlıklar | | | 6 | Ortaçağda Avrupa Uygarlığı | | | 7 | Ortaçağda İslam Uygarlığı | | | 8 | Vize Sınavı | | | 9 | Orta Çağda Orta Amerika Uygarlıkları (Aztek ve Mayalar) | | | 10 | Modernite ve Batıda Gelişmeler: Aydınlanma Dönemi, Reform ve Rönesans Hareketleri | | | 11 | Devrimler Çağı: İngiliz Devrimi; Amerikan Devrimi Aydınlanma; Fransız Devrimi; Türk Uygarlığında Modernleşme Süreçleri | | | 12 | Modern Dönemde Avrupa: Sanayi Devrimi | | | 13 | Modern Dönemde İslam Dünyası: Arap Dünyası, Orta Doğu ve Türkiye | | | 14 | Genel Değerlendirme | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Server Tanilli, Uygarlık Tarihi, Cumhuriyet Kitapları, İstanbul, 2013
Abdullah Ersoy ve Belma Tokuroğlu, Uygarlık Tarihi, Gazi Kitabevi, Ankara, 2021 |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 95 | Derse Katılım | 1 | 5 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | YOK |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Derse Katılım | 1 | 50 | 50 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 5 | 3 | 2 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | | | 2 | 2 | 2 | 2 | | 2 | 2 | 2 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 3 | 2 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | | | 2 | 3 | 2 | 2 | | 2 | 2 | 2 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 3 | 2 | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | | | 3 | 2 | 2 | 2 | | 2 | 2 | 2 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|