Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
190500304107PAZARLAMA İLKELERİSeçmeli242
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; pazarlamanın temel kavramları ve uygulaması hakkında öğrencinin bilgi ile donanımını sağlamaktır. Pazarlamanın temel kavramları ve gelişimi, pazarlama çevresi, stratejik pazarlama, pazarlama araştırması, tüketici pazarları ve tüketici davranışı, endüstriyel pazarlar, pazar bölümlendirme, hedef pazar seçimi, pazar konumlandırma, pazarlama karması; ürün, fiyat, dağıtım ve tutundurma konularına değinilmektedir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Faruk URAK
Öğrenme Çıktıları
11. Pazarlamanın temelini teşkil eden kavram ve olguları tanımlar ve örnekler verir. 2. Pazar çevresi kavramını açıklar, pazar çevresini oluşturan unsurları analiz eder ve pazarlama yönetimi açısından çıkarımlarını belirler. 3. Tüketici davranışlarının sebeplerini anlatır, yorumlar ve pazarlama programlarını oluşturur. 4. Temel pazarlama bileşenlerini analiz eder ve pazarlama süreci içindeki yerlerini organize eder. 5.Pazarlama bağlamında iş dünyasında yaşanmakta olan güncel olayları ve gelişmeleri değerlendirir, analiz eder ve rasyonel bir bakış açısıyla pazarlama programlarını geliştirir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Bu ders; Pazarlamanın Tanımı, Kapsamı, Gelişimi, Pazarlama Kavramı ve Yeni Trendler - Pazarlama Çevresi, Stratejik Planlama ve Pazarlamanın Rolü - Pazarlama Araştırması ve Bilgi Sistemi - Tüketici Pazarları ve Tüketici Davranışları - Endüstriyel Pazarlar ve Uluslararası Pazarlar - Pazar Bölümlendirme, Hedefleme, Konumlandırma ve Satış Tahminleri - Mamul - Fiyat - Tutundurma (Pazarlama İletişimi) - Kişisel Satış ve Satış Geliştirme - Reklam ve Halkla İlişkiler - İnternette Pazarlama ve Doğrudan Pazarlama - Dağıtım: Dağıtım Kanalları, Tedarik Zinciri Yönetimi ve Lojistik - Pazarlama Yönetiminde Organizasyon, Uygulama ve Denetim - Hizmet Pazarlaması ve Uluslararası Pazarlama konularını içermektedir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tanışma, ders tanıtımı, kaynak önerisi ve dokümanlarDers anlatımı, beyin fırtınası, soru - cevap, tartışma, ödev ve sunum
21. Pazarlamanın tanımı, konusu, amacı, özellikleri ve sağladığı faydalar 1.1. Pazarlamanın tanımı 1.2. Önemli kavramlar 1.3. Pazarlamanın sağladığı faydalar 1.4. Pazarlamanın bazı önemli özellikleri 1.5. Pazarlama faaliyetlerinin temel amaçlarıDers anlatımı, beyin fırtınası, soru - cevap, tartışma, ödev ve sunum
33. Pazarlamanın Tarihsel Gelişimi 3.1. Pazarlamanın tarihsel gelişimi 3.2. Üretime yönelik pazarlama anlayışı 3.3. Ürün odaklı pazarlama yaklaşımı 3.4. Satış odaklı pazarlama anlayışı 3.5. Pazarlama anlayışı / modern pazarlama anlayışı 3.6. Pazar 3.7. Satış ve pazarlama anlayışlarının karşılaştırılması 3.8. Toplumsal pazarlama anlayışı 3.9. Değişen pazarlama yaklaşımları ve özellikleriDers anlatımı, beyin fırtınası, soru - cevap, tartışma, ödev ve sunum
44. Pazarlamada Değişim ve Pazarlamanın 4P ve 4C’sı 4.1. Pazarlamada değişim 4.2. Pazarlamanın 4P ve 4C’sı 4.3. Product (mal, mamül, hizmet, ürün, servis) 4.4. Ürün – markalaşma İlişkisi 4.5. Markalaşmanın yararları 4.6. Price (fiyat) 4.7. Place (yer, dağıtım) 4.8. Promotion (tutundurma, tanıtım, promosyon)Ders anlatımı, beyin fırtınası, soru - cevap, tartışma, ödev ve sunum
55. Tüketici Pazarı ve Tüketici Davranışı 5.1. Tüketici pazarı 5.2. Tüketici davranışı 5.3. Tüketici davranışı nedir? 5.4. Tüketici Kara Kutusu 5.5. Tüketici Karar Süreci 5.6. Tüketici özellikleri - tüketici davranışını etkileyen faktörler 5.7. Kültürel faktörler 5.8. Sosyal faktörler 5.9. Kişisel faktörler 5.10. Psikolojik faktörler 5.11. Abraham Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisi 5.12. ÖrneklerDers anlatımı, beyin fırtınası, soru - cevap, tartışma, ödev ve sunum
66. Örgütsel Pazarlar ve Endüstriyel Alıcı Davranışları 6.1. Örgütsel pazarlarda alıcı türleri 6.2. Kurumlar 6.3. Devlet/kamu 6.4. Üretici işletmeler 6.5. Aracı işletmeler 6.6. Örgütsel pazarların özellikleri 6.7. Endüstriyel alıcıların satın alma davranışı 6.8. Endüstriyel alıcıların satın alma davranışını etkileyen temel faktörler 6.9. Endüstriyel satın alma sürecinin katılımcıları 6.10. Endüstriyel alıcıların karar süreciDers anlatımı, beyin fırtınası, soru - cevap, tartışma, ödev ve sunum
77. Müşteri İlişkileri Yönetimi ve Müşteri Değeri Kavramları 7.1. Pazarlamada müşteri ilişkileri 7.2. Müşteri 7.3. Müşteri değeri 7.4. Müşteri tatmini 7.5. Müşteri sadakati 7.6. Müşteri yaşam boyu değeri 7.7. Müşteri ilişkileri yönetimi 7.8. Müşteri ilişkileri yönetiminin amaçları 7.9. Müşteri ilişkileri yönetimi sürecini oluşturan aşamalarDers anlatımı, beyin fırtınası, soru - cevap, tartışma, ödev ve sunum
8Yüz yüze vize sınavıYüz yüze vize sınavı
99. Pazarlamada Çevresel Unsurlar 9.1. İşletmenin mikro çevre faktörleri 9.1. Örgüt (işletmenin kendi organizasyonu) 9.2. Tedarikçiler 9.3. Aracı kuruluşlar 9.4. Rakipler 9.5. Kamuoyu grupları 9.6. Müşteriler 9.7. İşletmenin makro çevre faktörleri 9.8. Demografik çevre 9.9. Ekonomik çevre 9.10. Doğal (ekolojik) çevre 9.11 Teknolojik çevre 9.12 Politik ve yasal çevre 9.13. Sosyal ve kültürel çevreDers anlatımı, beyin fırtınası, soru - cevap, tartışma, ödev ve sunum
1010. Pazar Bölümlendirme, Hedef Pazar Ve Konumlandırma 10.1. Pazar bölümlendirme 10.2. Pazar bölümlendirmenin yararları 10.3. Etkin pazar bölümlendirme koşulları 10.4. Tüketici pazarlarının bölümlendirme değişkenleri 10.5. Hedef pazar 10.6 Hedef pazar belirleme stratejileri 10.7. Hedef pazar belirleme stratejisi seçimine etki eden faktörler 10.8. Konumlandırma 10.9. Konumlandırmanın özellikleri 10.10. Konumlandırmada kullanılabilecek yöntemler 10.11. Yeniden konumlandırma 10.12. Konumlandırmada algı haritaları kullanımıDers anlatımı, beyin fırtınası, soru - cevap, tartışma, ödev ve sunum
1111. Hizmet Pazarlaması 11.1. Hizmet kavramı 11.2. Hizmetlerin temel özellikleri 11.3. Elle tutulamama (dokunulmazlık) 11.4. Türdeş olmama (heterojenlik) 11.5. Üretimde ve tüketimde ayrılmazlık (eş zamanlı üretim ve tüketim) 11.6. Dayanıksızlık 11.7. Sahiplik 11.8. Hizmet pazarlama karması 11.9. Ürün (hizmet) 11.10. Fiyat 11.11. Dağıtım 11.12. Tutundurma 11.13. Fiziksel ortam 11.14. İnsan (katılımcılar) 11.15. Süreç yönetimiDers anlatımı, beyin fırtınası, soru - cevap, tartışma, ödev ve sunum
1212. Pazarlama Bilgi Sistemi 12.1. Pazarlama bilgi sistemi ve pazarlama araştırması 12.1. Pazarlamada bilgi ihtiyacı 12.2. Pazarlama bilgi sistemi (PBS) 12.3. PBS’nin amaçları ve yararları 12.4. Pazarlama bilgi sisteminin temelini oluşturan sorular 12.5. İşletme içi raporlama sistemi / iç kayıt sistemleri 12.6. Pazarlama istihbarat sistemi 12.7. Pazarlama karar destek sistemi 12.8. Pazarlama araştırmasının kapsamı 12.9. Pazarlama araştırma süreci 12.10. Problemin tanımlanması 12.11. Araştırma amaçlarının belirlenmesi 12.12. Araştırma planının tasarımı 12.13. Verilerin toplanması 12.14. Veri toplama yöntemleri 12.16. Verilerin işlenmesi ve analizi 12.17. Bulguların rapor hâline getirilerek sunumu 12.18. ÖrneklerDers anlatımı, beyin fırtınası, soru - cevap, tartışma, ödev ve sunum
1313. Elektronik Pazarlama 13.1. İnternet ve pazarlama 13.2. Elektronik pazarlama ve kapsamı 13.3. Elektronik pazarlamanın özellikleri 13.4. Elektronik pazarlamanın avantajları 13.5. Elektronik pazarlama karması ve mal / hizmet kararları 13.6. Fiyat kararları 13.7. Dağıtım kararları 13.8. Tutundurma kararları 13.9. Elektronik pazarlama yöntemleri 13.10. Banner gibi internet reklamları 13.11. Arama motorları 13.12. Bağlılık, referans ve üyelik programları, web siteleri, e-posta, bloglar ve izinli pazarlama 13.13. Sosyal medya ve sosyal medya pazarlaması 13.14. Sosyal medya pazarlaması 13.15. Sosyal medya araçlarıDers anlatımı, beyin fırtınası, soru - cevap, tartışma, ödev ve sunum
1414. Uluslararası Pazarlama 14.1. uluslararası pazarlama kavramı 14.2. İşletmeleri uluslararası pazarlamaya yönlendiren nedenler 14.3. İşletmelerin uluslararasılaşma aşamaları 14.4. Sadece iç pazar odaklı işletmeler 14.5. İhracat pazarlaması odaklı işletmeler 14.6. Uluslararası pazarlama odaklı işletmeler 14.7. Çok uluslu pazarlama odaklı işletmeler 14.8. Küresel pazarlama odaklı işletmeler 14.9. Uluslararası pazarlamayı etkileyen çevresel faktörler 14.9. Ekonomik çevre 14.10. Kültürel çevre 14.11. Politik ve yasal çevre 14.12. Teknolojik çevre 14.13. Uluslararası pazarlara giriş yöntemleri 14.14. İhracat 14.15. Lisans verme 14.16. Ortak girişim (joint venture) 14.17. Doğrudan yatırımDers anlatımı, beyin fırtınası, soru - cevap, tartışma, ödev ve sunum
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Pazarlama İlkeleri Prof. Dr. İsmet MUCUK Türkmen Kitabevi - Akademik Kitapları 19. Baskı, Pazarlama İlkeleri Prof. Dr. Ahmet Hamdi İslamoğlu Beta Yayınları 4. Baskı ve Derste verilen sunumlar.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı11010
Derse Katılım12020
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma111
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma31030
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)62
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20
ÖÇ1                    
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr