Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
190301507104UTOPYA-DİSTOPYA EDEBİYATISeçmeli475
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
"Ütopik ve Distopik Edebiyat" dersi, öğrencilerin ütopik ve distopik anlatıların temelini oluşturan teorik ve tarihsel temelleri derinlemesine kavramalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Bu ders, bu edebi türlerin farklı kültürel ve tarihsel bağlamlar içinde nasıl evrildiğini ve toplumun umutlarını, korkularını ve eleştirilerini nasıl yansıttığını incelemektedir. Temel metinlerin eleştirel analizi ve tematik tartışmalar aracılığıyla öğrenciler, hayal gücüne dayalı anlatılar ile gerçek dünya sorunları arasındaki etkileşimi keşfedecek, bu sayede gelecek vizyonlarını analiz etme, karşılaştırma ve yorumlama becerilerini geliştireceklerdir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Özden DERE
Öğrenme Çıktıları
1Ütopik ve distopik edebiyatın temel metinlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip, bu metinlerin tematik, kültürel ve tarihsel önemini açıklayabilmek
2Ütopik ve distopik anlatıları destekleyen teorik çerçeveleri anlayıp uygulayabilmek
3Bu edebi türlerin gelişiminde toplumsal, politik ve kültürel bağlamların etkisini değerlendirebilmek
4Farklı metin ve medya örnekleri üzerinden ideal toplum ve distopik uyarılar arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları karşılaştırabilmek.
5Tartışmalar, makaleler ve projeler aracılığıyla araştırma, analiz ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirebilmek
6Politik, felsefi ve toplumsal eleştiriler gibi disiplinlerarası perspektiflerle etkileşimde bulunarak spekülatif edebiyatı daha derinlemesine kavrayabilmek
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Bu ders, Thomas More’un Ütopya adlı eseri gibi erken dönem vizyoner metinlerden, Orwell’in 1984 ve Huxley’in Cesur Yeni Dünya gibi modern klasikleri içeren geniş kapsamlı bir ütopik ve distopik edebiyat incelemesi sunmaktadır. Anlatılar, Aydınlanma, Sanayi Devrimi ve çağdaş kültürel bağlamlar boyunca toplumsal idealler, sorunlar ve dönüşümlerin nasıl yansıtıldığını ve eleştirildiğini ortaya koyar. Temel metinlerin analizi, tematik tartışmalar ve görsel uyarlamalar üzerinden öğrenciler, feminist, postkolonyal ve azınlık perspektifleri ile küresel yorumları göz önünde bulundurarak spekülatif anlatılarla eleştirel bir şekilde etkileşime girmeye teşvik edilecektir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Ders Tanıtımı Dersin amacı, temel temalar ve ütopik ile distopik edebiyatın tarihsel ve kültürel bağlamlarına genel bakış.
2Ütopik Düşüncenin Kökenleri Thomas More’un Ütopya adlı eseri ve diğer temel metinler ışığında erken ütopik fikirlerin incelenmesi.
3Erken Distopik Görüşler Edebiyatta beliren ilk distopik unsurların, sosyal ve dini eleştirilerin değerlendirilmesi.
4Aydınlanma ve Modern İdeolojilerin Doğuşu Aydınlanma fikirlerinin ütopik ve distopik anlatıların gelişimine etkilerinin tartışılması.
5Sanayileşme ve Tepkiler Sanayi Devrimi’nin toplumsal vizyonlar üzerindeki etkisi ve buna bağlı olarak ortaya çıkan ütopik ve distopik yaklaşımların analizi.
6Modern Distopyaların Yükselişi George Orwell’in 1984 ve Aldous Huxley’in Cesur Yeni Dünya gibi modern distopik klasiklerin derinlemesine incelenmesi.
7Ara Sınav 1–6. haftalarda işlenen konuları kapsayan kapsamlı değerlendirme ve ardından yapılan genel tekrar.
8Bilim Kurgu ve Yeni Dünyaların Keşfi Bilim kurgu edebiyatında ütopik ve distopik temaların, önde gelen eserler ve gelişen trendler çerçevesinde incelenmesi.
9Feminist, Postcolonial, and Minority Perspectives Analysis of how alternative voices address utopian and dystopian visions, exploring themes of gender, race, and identity.
10Politik ve Felsefi Boyutlar Ütopik ve distopik anlatılarda yatan ideolojik temellerin ve politik yansımaların incelenmesi.
11Görsel ve Sinematik Uyarlamalar Film ve diğer medya uyarlamaları üzerinden ütopik ve distopik edebiyatın nasıl yeniden yorumlandığının değerlendirilmesi.
12Küresel Perspektifler Farklı kültür ve coğrafyalardan ütopik ve distopik edebiyat örneklerinin karşılaştırmalı analizi.
13Sentez ve Gözden Geçirme Temaların bütünleştirilmesi ve final sınavına hazırlık için yapılan kapsamlı tekrar oturumları.
14Final sınavı veya ödevi Dersin tüm içeriğini kapsayan kapsamlı final değerlendirmesi.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Utopia by Thomas More 1984 by George Orwell Brave New World by Aldous Huxley The Cambridge Companion to Utopian Literature The Dystopian Impulse in Modern Literature: Fiction as Social Criticism by M. Keith Booker
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav120
Derse Katılım110
Tartışma110
Proje Sunma110
Makale Yazma120
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma110
Ev Ödevi120
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı150
Makale Yazma125
Final Sınavı için Bireysel Çalışma125
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri70
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri30
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
İngilizce
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım11414
Tartışma11414
Proje Sunma12020
Makale Yazma13030
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma12020
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma13030
Okuma11010
Ev Ödevi12020
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)161
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ15               
ÖÇ25               
ÖÇ35               
ÖÇ45               
ÖÇ55               
ÖÇ65               
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr