Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 190301507104 | UTOPYA-DİSTOPYA EDEBİYATI | Seçmeli | 4 | 7 | 5 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
"Ütopik ve Distopik Edebiyat" dersi, öğrencilerin ütopik ve distopik anlatıların temelini oluşturan teorik ve tarihsel temelleri derinlemesine kavramalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Bu ders, bu edebi türlerin farklı kültürel ve tarihsel bağlamlar içinde nasıl evrildiğini ve toplumun umutlarını, korkularını ve eleştirilerini nasıl yansıttığını incelemektedir. Temel metinlerin eleştirel analizi ve tematik tartışmalar aracılığıyla öğrenciler, hayal gücüne dayalı anlatılar ile gerçek dünya sorunları arasındaki etkileşimi keşfedecek, bu sayede gelecek vizyonlarını analiz etme, karşılaştırma ve yorumlama becerilerini geliştireceklerdir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Özden DERE |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Ütopik ve distopik edebiyatın temel metinlerini eleştirel bir bakış açısıyla analiz edip, bu metinlerin tematik, kültürel ve tarihsel önemini açıklayabilmek | 2 | Ütopik ve distopik anlatıları destekleyen teorik çerçeveleri anlayıp uygulayabilmek | 3 | Bu edebi türlerin gelişiminde toplumsal, politik ve kültürel bağlamların etkisini değerlendirebilmek | 4 | Farklı metin ve medya örnekleri üzerinden ideal toplum ve distopik uyarılar arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları karşılaştırabilmek. | 5 | Tartışmalar, makaleler ve projeler aracılığıyla araştırma, analiz ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirebilmek | 6 | Politik, felsefi ve toplumsal eleştiriler gibi disiplinlerarası perspektiflerle etkileşimde bulunarak spekülatif edebiyatı daha derinlemesine kavrayabilmek |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Bu ders, Thomas More’un Ütopya adlı eseri gibi erken dönem vizyoner metinlerden, Orwell’in 1984 ve Huxley’in Cesur Yeni Dünya gibi modern klasikleri içeren geniş kapsamlı bir ütopik ve distopik edebiyat incelemesi sunmaktadır. Anlatılar, Aydınlanma, Sanayi Devrimi ve çağdaş kültürel bağlamlar boyunca toplumsal idealler, sorunlar ve dönüşümlerin nasıl yansıtıldığını ve eleştirildiğini ortaya koyar. Temel metinlerin analizi, tematik tartışmalar ve görsel uyarlamalar üzerinden öğrenciler, feminist, postkolonyal ve azınlık perspektifleri ile küresel yorumları göz önünde bulundurarak spekülatif anlatılarla eleştirel bir şekilde etkileşime girmeye teşvik edilecektir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Ders Tanıtımı
Dersin amacı, temel temalar ve ütopik ile distopik edebiyatın tarihsel ve kültürel bağlamlarına genel bakış. | | | 2 | Ütopik Düşüncenin Kökenleri
Thomas More’un Ütopya adlı eseri ve diğer temel metinler ışığında erken ütopik fikirlerin incelenmesi. | | | 3 | Erken Distopik Görüşler
Edebiyatta beliren ilk distopik unsurların, sosyal ve dini eleştirilerin değerlendirilmesi. | | | 4 | Aydınlanma ve Modern İdeolojilerin Doğuşu
Aydınlanma fikirlerinin ütopik ve distopik anlatıların gelişimine etkilerinin tartışılması. | | | 5 | Sanayileşme ve Tepkiler
Sanayi Devrimi’nin toplumsal vizyonlar üzerindeki etkisi ve buna bağlı olarak ortaya çıkan ütopik ve distopik yaklaşımların analizi. | | | 6 | Modern Distopyaların Yükselişi
George Orwell’in 1984 ve Aldous Huxley’in Cesur Yeni Dünya gibi modern distopik klasiklerin derinlemesine incelenmesi. | | | 7 | Ara Sınav
1–6. haftalarda işlenen konuları kapsayan kapsamlı değerlendirme ve ardından yapılan genel tekrar. | | | 8 | Bilim Kurgu ve Yeni Dünyaların Keşfi
Bilim kurgu edebiyatında ütopik ve distopik temaların, önde gelen eserler ve gelişen trendler çerçevesinde incelenmesi. | | | 9 | Feminist, Postcolonial, and Minority Perspectives
Analysis of how alternative voices address utopian and dystopian visions, exploring themes of gender, race, and identity. | | | 10 | Politik ve Felsefi Boyutlar
Ütopik ve distopik anlatılarda yatan ideolojik temellerin ve politik yansımaların incelenmesi. | | | 11 | Görsel ve Sinematik Uyarlamalar
Film ve diğer medya uyarlamaları üzerinden ütopik ve distopik edebiyatın nasıl yeniden yorumlandığının değerlendirilmesi. | | | 12 | Küresel Perspektifler
Farklı kültür ve coğrafyalardan ütopik ve distopik edebiyat örneklerinin karşılaştırmalı analizi. | | | 13 | Sentez ve Gözden Geçirme
Temaların bütünleştirilmesi ve final sınavına hazırlık için yapılan kapsamlı tekrar oturumları. | | | 14 | Final sınavı veya ödevi
Dersin tüm içeriğini kapsayan kapsamlı final değerlendirmesi. | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Utopia by Thomas More
1984 by George Orwell
Brave New World by Aldous Huxley
The Cambridge Companion to Utopian Literature
The Dystopian Impulse in Modern Literature: Fiction as Social Criticism by M. Keith Booker |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 20 | Derse Katılım | 1 | 10 | Tartışma | 1 | 10 | Proje Sunma | 1 | 10 | Makale Yazma | 1 | 20 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | Ev Ödevi | 1 | 20 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 50 | Makale Yazma | 1 | 25 | Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 1 | 25 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 70 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 30 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | İngilizce | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 1 | 14 | 14 |
Tartışma | 1 | 14 | 14 |
Proje Sunma | 1 | 20 | 20 |
Makale Yazma | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Okuma | 1 | 10 | 10 |
Ev Ödevi | 1 | 20 | 20 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | 5 | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | 5 | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | 5 | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | 5 | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | 5 | | | | | | | | | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|