Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 170201006104 | TÜRK KELAMCILARI | Seçmeli | 3 | 6 | 2 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı Kelam ilminin doğuşuna etki eden olayların ve gelişimine katkıda bulunan fikirlerin tarihsel açıdan nasıl incelendiğini öğrencilere göstermektir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Doç. Dr.. Adem ERYİĞİT
Doç. Dr. Ali Yıldız MUSAHAN
Arş. Gör. Mustafa KARATAY |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Kelam tarihindeki ana akımları eleştirel olarak kavramak | 2 | Kelamın ortaya çıktığı entelektüel çevreyi tanımak | 3 | Kelami mezhepler arasındaki ihtilafları kavramak | 4 | Tarihsel süreçte tartışılagelen Kelam meselelerini yorumlamak | 5 | Kelam tarihindeki terimler ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olmak |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Bu derste Kelam ilminin ortaya çıkışı ve teşekkülünden modern döneme kadarki tarihsel gelişimi analiz edilmektedir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Kelam ilminin tarifi, konusu, gayesi, önemi, faydaları ve Kelam ilmi ile uğraşmanın hükmü | | | 2 | Kelam ilminin doğuşunu hazırlayan iç ve dış sebepler | | | 3 | Kelam ilminin doğuşu, teşekkülü, tedvin dönemi, itikadi fırkaların doğuşu | | | 4 | Kelamın gelişim dönemi, felsefe ile ihtilat, şerh ve haşiyeler dönemi, yeni ilmi kelam | | | 5 | Ehl-i Sünnet ve’l-cemaat mezhebi nedir? Eş’ari mezhebi ve kelami görüşleri | | | 6 | Maturidi mezhebi ve kelamî görüşleri. Eş’ari ve Maturidi mezhepleri arasındaki görüş ayrılıkları | | | 7 | Şia mezhebinin doğuşu, fırkaları, İsna Aşeriyye mezhebi, temel görüşleri ve eleştirisi, imamet konusu | | | 8 | Cebriyye, Kaderiyye ve Mürcie mezhebleri | | | 9 | Mutezile mezhebi: temel görüşleri ve eleştirisi | | | 10 | Esmau’l-hüsna ve ilgili konular | | | 11 | Allahın zati ve subuti sıfatları | | | 12 | Allahın fiili ve haberi sifatları | | | 13 | Rüyetullah: Allah’ın ahirette görülmesi meselesi | | | 14 | İslam’da kaza ve kader inancı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
-Bekir Topaloğlu, Kelam ilmi, İstanbul, 1981.-Şerafettin Gölcük, Kelam Tarihi, Konya.-Cağfer Karataş, Ana Hatlarıyla Kelam Tarihi, İstanbul, 2013.-Abdüllatif Harputi, Kelam Tarihi, sadeleştiren: Muammer Esen, Ankara 2005. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Tartışma | 2 | 10 | 20 |
Soru-Yanıt | 2 | 10 | 20 |
Okuma | 2 | 5 | 10 |
Ev Ödevi | 2 | 5 | 10 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|