Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
170201006104TÜRK KELAMCILARISeçmeli362
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı Kelam ilminin doğuşuna etki eden olayların ve gelişimine katkıda bulunan fikirlerin tarihsel açıdan nasıl incelendiğini öğrencilere göstermektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr.. Adem ERYİĞİT Doç. Dr. Ali Yıldız MUSAHAN Arş. Gör. Mustafa KARATAY
Öğrenme Çıktıları
1Kelam tarihindeki ana akımları eleştirel olarak kavramak
2Kelamın ortaya çıktığı entelektüel çevreyi tanımak
3Kelami mezhepler arasındaki ihtilafları kavramak
4Tarihsel süreçte tartışılagelen Kelam meselelerini yorumlamak
5Kelam tarihindeki terimler ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olmak
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Bu derste Kelam ilminin ortaya çıkışı ve teşekkülünden modern döneme kadarki tarihsel gelişimi analiz edilmektedir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Kelam ilminin tarifi, konusu, gayesi, önemi, faydaları ve Kelam ilmi ile uğraşmanın hükmü
2Kelam ilminin doğuşunu hazırlayan iç ve dış sebepler
3Kelam ilminin doğuşu, teşekkülü, tedvin dönemi, itikadi fırkaların doğuşu
4Kelamın gelişim dönemi, felsefe ile ihtilat, şerh ve haşiyeler dönemi, yeni ilmi kelam
5Ehl-i Sünnet ve’l-cemaat mezhebi nedir? Eş’ari mezhebi ve kelami görüşleri
6Maturidi mezhebi ve kelamî görüşleri. Eş’ari ve Maturidi mezhepleri arasındaki görüş ayrılıkları
7Şia mezhebinin doğuşu, fırkaları, İsna Aşeriyye mezhebi, temel görüşleri ve eleştirisi, imamet konusu
8Cebriyye, Kaderiyye ve Mürcie mezhebleri
9Mutezile mezhebi: temel görüşleri ve eleştirisi
10Esmau’l-hüsna ve ilgili konular
11Allahın zati ve subuti sıfatları
12Allahın fiili ve haberi sifatları
13Rüyetullah: Allah’ın ahirette görülmesi meselesi
14İslam’da kaza ve kader inancı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
-Bekir Topaloğlu, Kelam ilmi, İstanbul, 1981.-Şerafettin Gölcük, Kelam Tarihi, Konya.-Cağfer Karataş, Ana Hatlarıyla Kelam Tarihi, İstanbul, 2013.-Abdüllatif Harputi, Kelam Tarihi, sadeleştiren: Muammer Esen, Ankara 2005.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Tartışma21020
Soru-Yanıt21020
Okuma2510
Ev Ödevi2510
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)60
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ14444444
ÖÇ23333333
ÖÇ34444444
ÖÇ45555555
ÖÇ54444444
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr