Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
0701306114PEYZAJ ALANLARINDA REKREASYON ÇALIŞMALARISeçmeli364
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Peyzaj, ‘kır, taşra’ anlamlarına gelen Latince ‘pagus’ ve Fransızca’da ‘kır manzarası’ anlamına gelen ‘paysage’ kelimelerinden türeyerek Türkçe’ye girer. Bu nedenle kelimenin, hem kır hem de manzara olarak algılandığı bir geçmişi var. Peyzaj mimarlığı disiplinin ayrışmasıyla bu anlamlara, ‘bahçe düzenleme, çevre güzelleştirme, bitki ekme, doğayı yeniden-canlandırma’ gibi tanımlamalar da eklenir. Bu nedenle, Türkiye’de, peyzaj tasarımı mimarlık ve şehircilik disiplinlerinin hakimiyet alanlarından– bina ve kent – arta kalan parçaları düzenleyen bir mesleki pratikmiş gibi algılanır. Ancak, güncel literatürde peyzaj, binalar, yeşil alanlar, altyapı dahil kenti var eden bütün bileşenleri kapsayan mekanın adı ve üstelik kentsel tasarım ve mimarlıkla iç içe. Kentsel peyzajın tasarlanması mekanın, ne bütünüyle yapılaştırılması, ne de ‘sahte’, sentetik ve abartılı birer doğa parçasına dönüşmesi anlamına geliyor. Bu dersin amacı, gündelik hayat içinde pratiklerle, taktiklerle biçimlenen kentsel mekanın, peyzajın tasarımını güncel uygulamalar ve teorik çalışmalar üzerinden tartışmak ve bugün ne anlama geldiğini, mimarlık bilgi alanı için ne ifade ettiğini ortaya koymaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Kentsel tasarım ve peyzajın tanımını yeniden yapmak, mimarlıkla olan ilişkisini anlamak.
2Kentsel ölçekte düşünmek ve tasarlamak.
3Güncel kentsel tasarım örneklerini takip etmek ve üzerine tartışmak.
4Güncel uygulamalarla teori arasındaki ilişki kurmak, yorumlamak.
5 Kentsel peyzaj tasarımını ifade etmek ve sunmak.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Bu ders, kentsel tasarım ve peyzaj uygulamalarını ve mimarlıkla ilişkisini ‘disiplin’ meselesi üzerinden tartışarak başlıyor. Ders, kentsel tasarımı ve peyzajı farklı temalarla, vurgularla çeşitlendirmeyi ve örneklemeyi amaçlayan teorik tartışmalara ek olarak, dönem boyunca sürdürülecek bir saha çalışmasını da içerecektir. Teorik tartışmalar kentsel peyzajı, oyun, güncel sanat, aşırı peyzajlar, arkeoloji, doğa, su kenarı, altyapı, sakatlık, kentsel tarım vb. üzerinden, her hafta farklı bir tema ile ele almakta. Bu temalar, kamusallık, iktidar, güvenlik, gözetim, demokrasi, kent hakkı, ortaklık, gündelik hayat ile ilişkili kuramsal tartışmaları da beraberinde getirecektir. Bu tartışmaların besleyeceği saha çalışması ise, dönem başında dersin katılımcılarına verilecek olan kentsel bir sorunsalın, her bir katılımcının bireysel projesi etrafında her hafta atölyede tartışılmasını içerecektir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Giriş: ‘Disiplinin’ sınırları nereden geçer?Anlatım
2Kentsel tasarım ve güncel sanat: enstalasyon olarak peyzaj, landartAnlatım
3Kentsel tasarım ve oyun: playscapesAnlatım
4Kentsel tasarım ve altyapı: enfrastrüktür olarak peyzajAnlatım
5Kentsel tasarım ve su kıyısıAnlatım
6Kentsel tasarım ve doğa: parklar, bahçelerAnlatım
7Kentsel tasarım ve sakatlık: erişilebilirlik, malzeme, yüzeyAnlatım
8Ara sınav
9Kentsel tasarım ve aşırı peyzajlar: sınır bölgeleriAnlatım
10Kentsel tasarım ve arkeoloji: tarihsel peyzajAnlatım
11Kentsel tasarım ve kentsel tarımAnlatım
12Kentsel tasarım ve anma: anı mekanları ve mezarlıklarAnlatım
13Kırsal doğal peyzajAnlatım
14Doğal peyzaj elamanlarıAnlatım
15final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Books:  Alexander, C. 1977. A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction (Center for Environmental Structure Series), University of California Press.  Krier, R. 1979. Urban Space, Academy Editions, London.  Lynch, K. 1960. The Image of the City, the MIT Press.  Rossi, A. 1984. The Architecture of the City, Oppositions Books.  Atipik Bir Mimarlık Pratiği Olarak DS. 2015. Ed. P. Derviş, Yem Yayınları, İstanbul.  Projeler Yapılar 6: Peyzaj Tasarımı. 2016. Yem Yayınları, İstanbul.  Mcleod V. 2012. Çağdaş Peyzaj Mimarisinden Detaylar. Yem yayınları. İstanbul. Journals: Betonart, 44, Winter 2015, Guest editor: Burcu Serdar Köknar, Landscape: An Embracive Phenomenon. Arredamento Mimarlık, 100+75, December 2004, File: Landscape Design in Turkey. Dosya 18, February 2010, City and Landscape [http://www.mimarlarodasiankara.org/dosya/dosya18.pdf]
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Bireysel Çalışma14684
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11010
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11010
Ev Ödevi11010
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)117
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11
ÖÇ15          
ÖÇ2           
ÖÇ3 3         
ÖÇ4           
ÖÇ5           
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr