|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 0701306114 | PEYZAJ ALANLARINDA REKREASYON ÇALIŞMALARI | Seçmeli | 3 | 6 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Peyzaj, ‘kır, taşra’ anlamlarına gelen Latince ‘pagus’ ve Fransızca’da ‘kır manzarası’ anlamına gelen ‘paysage’ kelimelerinden türeyerek Türkçe’ye girer. Bu nedenle kelimenin, hem kır hem de manzara olarak algılandığı bir geçmişi var. Peyzaj mimarlığı disiplinin ayrışmasıyla bu anlamlara, ‘bahçe düzenleme, çevre güzelleştirme, bitki ekme, doğayı yeniden-canlandırma’ gibi tanımlamalar da eklenir. Bu nedenle, Türkiye’de, peyzaj tasarımı mimarlık ve şehircilik disiplinlerinin hakimiyet alanlarından– bina ve kent – arta kalan parçaları düzenleyen bir mesleki pratikmiş gibi algılanır. Ancak, güncel literatürde peyzaj, binalar, yeşil alanlar, altyapı dahil kenti var eden bütün bileşenleri kapsayan mekanın adı ve üstelik kentsel tasarım ve mimarlıkla iç içe. Kentsel peyzajın tasarlanması mekanın, ne bütünüyle yapılaştırılması, ne de ‘sahte’, sentetik ve abartılı birer doğa parçasına dönüşmesi anlamına geliyor. Bu dersin amacı, gündelik hayat içinde pratiklerle, taktiklerle biçimlenen kentsel mekanın, peyzajın tasarımını güncel uygulamalar ve teorik çalışmalar üzerinden tartışmak ve bugün ne anlama geldiğini, mimarlık bilgi alanı için ne ifade ettiğini ortaya koymaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Kentsel tasarım ve peyzajın tanımını yeniden yapmak, mimarlıkla olan ilişkisini anlamak. | 2 | Kentsel ölçekte düşünmek ve tasarlamak. | 3 | Güncel kentsel tasarım örneklerini takip etmek ve üzerine tartışmak. | 4 | Güncel uygulamalarla teori arasındaki ilişki kurmak, yorumlamak. | 5 | Kentsel peyzaj tasarımını ifade etmek ve sunmak. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Bu ders, kentsel tasarım ve peyzaj uygulamalarını ve mimarlıkla ilişkisini ‘disiplin’ meselesi üzerinden tartışarak başlıyor. Ders, kentsel tasarımı ve peyzajı farklı temalarla, vurgularla çeşitlendirmeyi ve örneklemeyi amaçlayan teorik tartışmalara ek olarak, dönem boyunca sürdürülecek bir saha çalışmasını da içerecektir. Teorik tartışmalar kentsel peyzajı, oyun, güncel sanat, aşırı peyzajlar, arkeoloji, doğa, su kenarı, altyapı, sakatlık, kentsel tarım vb. üzerinden, her hafta farklı bir tema ile ele almakta. Bu temalar, kamusallık, iktidar, güvenlik, gözetim, demokrasi, kent hakkı, ortaklık, gündelik hayat ile ilişkili kuramsal tartışmaları da beraberinde getirecektir. Bu tartışmaların besleyeceği saha çalışması ise, dönem başında dersin katılımcılarına verilecek olan kentsel bir sorunsalın, her bir katılımcının bireysel projesi etrafında her hafta atölyede tartışılmasını içerecektir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Giriş: ‘Disiplinin’ sınırları nereden geçer? | Anlatım | | 2 | Kentsel tasarım ve güncel sanat: enstalasyon olarak peyzaj, landart | Anlatım | | 3 | Kentsel tasarım ve oyun: playscapes | Anlatım | | 4 | Kentsel tasarım ve altyapı: enfrastrüktür olarak peyzaj | Anlatım | | 5 | Kentsel tasarım ve su kıyısı | Anlatım | | 6 | Kentsel tasarım ve doğa: parklar, bahçeler | Anlatım | | 7 | Kentsel tasarım ve sakatlık: erişilebilirlik, malzeme, yüzey | Anlatım | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Kentsel tasarım ve aşırı peyzajlar: sınır bölgeleri | Anlatım | | 10 | Kentsel tasarım ve arkeoloji: tarihsel peyzaj | Anlatım | | 11 | Kentsel tasarım ve kentsel tarım | Anlatım | | 12 | Kentsel tasarım ve anma: anı mekanları ve mezarlıklar | Anlatım | | 13 | Kırsal doğal peyzaj | Anlatım | | 14 | Doğal peyzaj elamanları | Anlatım | | 15 | final sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Books: Alexander, C. 1977. A Pattern Language: Towns, Buildings, Construction (Center for Environmental Structure Series), University of California Press. Krier, R. 1979. Urban Space, Academy Editions, London. Lynch, K. 1960. The Image of the City, the MIT Press. Rossi, A. 1984. The Architecture of the City, Oppositions Books. Atipik Bir Mimarlık Pratiği Olarak DS. 2015. Ed. P. Derviş, Yem Yayınları, İstanbul. Projeler Yapılar 6: Peyzaj Tasarımı. 2016. Yem Yayınları, İstanbul. Mcleod V. 2012. Çağdaş Peyzaj Mimarisinden Detaylar. Yem yayınları. İstanbul. Journals: Betonart, 44, Winter 2015, Guest editor: Burcu Serdar Köknar, Landscape: An Embracive Phenomenon. Arredamento Mimarlık, 100+75, December 2004, File: Landscape Design in Turkey. Dosya 18, February 2010, City and Landscape [http://www.mimarlarodasiankara.org/dosya/dosya18.pdf] | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bireysel Çalışma | 14 | 6 | 84 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Ev Ödevi | 1 | 10 | 10 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|