Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
180300508125TÜRK NESİR EDEBİYATISeçmeli485
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Klasik Türk edebiyatının, mensur eserleri bakımından nicelik ve niteliğinin anlaşılmasını sağlamak. Başlı başına bir şiir edebiyatı olarak kabul edilen Klasik Türk edebiyatının sadece şiirden ibaret olmadığı tezkire, dibace, tarih, seyahatnâme vb. düzyazı metinlerinin de klasik Türk edebiyatı içerisinde önemli bir yerinin olduğunun anlaşılmasının sağlamak. Döneminde ve daha sonraki asırlarda iz bırakmış mensur eserlerin tanıtmak; nesrin yüzyıllara göre değişimini metinler üzerinde göstermek.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Ramazan ARI
Öğrenme Çıktıları
1Nazım dilinden farklı olan nesir dilini tanımlayabilme
2Osmanlı döneminde yazılmış mensur eserlerle, Tanzimat´tan sonra günümüze kadar gelen devirde yazılmış nesir alanındaki eserlerin dil ve içerik yönünden mukayesesini yapabilme
3Osmanlı dönemi mensur eser metinlerini okuma becerisi edinebilme
4Osmanlı mensur eserlerinin üslupları hakkında değerlendirme yapabilme
5Yüzyıllara göre Osmanlı nesrinin dil ve imla özellikleri hakkında fikir yürütebilme
6Mezunlar, mesleki ve etik sorumluluk anlayışına sahip olurlar.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
13. yüzyıl başlarından 19. yüzyıla kadar itibaren yazılmış mensur edebî eserleri gözden geçirme; dönemin dil özellikleri üzerinde durma; Arapça ve Farsçanın dilimiz üzerindeki etkisi; Arapça ve Farsçadan geçen kelime ve kavramların tahlili
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Nesir ve mensur eserler hakkında genel bilgi; klasik Türk edebiyatında nesrin yeri ve nesir üsluplarıÖn-okuma, araştırma
2Mensur eserlerin türleriÖn okuma, araştırma
3Mensur eserlerin türleri ve yüzyıllara göre gelişimiÖn okuma, araştırma
4Tasavvuf muhtevalı ilk dönem metinlerinden seçilmiş örnek parçalar: Risâle-i Kaygusuz, Envâru'l-ÂşıkînÖn okuma, araştırma
514.yy. mensur eserleri: Dânişmendnâme ve Battalnâme'lerden seçilmiş örnek parçalarÖn okuma, araştırma
6Tahkiye geleneği. Dede Korkut Hikâyeleri'nden seçilmiş örnek parçalar.Ön okuma, araştırma
7Seci ve türleri, 15.yy. mensur eserleri: Sinan Paşa’nın Tazarru’- nâme’siÖn okuma, araştırma
8ArasınavÖn okuma, araştırma
9Necâtî Divanı dibacesiÖn okuma, araştırma
1016. yy. Osmanlı nesri: Şuara tezkireleri ve 16. yüzyıl şuara tezkirelerinden metin okumaları Latîfî'nin Tezkiretü'ş-Şuarâ adlı tezkiresinden seçilmiş örnek parçalar.Ön okuma, araştırma
1117. yy. mensur eserleri, Riyâzî Tezkiresi, Nâbî’nin Tuhfetü’l- Haremeyn’iÖn okuma, araştırma
12Evliya Çelebi Seyâhatnâme'sinden örnek parçalarÖn okuma, araştırma
1317.yy. mensur eserleri, Veysî ve Nergisî’den metin örneklerÖn okuma, araştırma
1418. ve 19. yy. mensur eserleri, Safâyî TezkiresiÖn okuma, araştırma
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Fahir İz, Klasik Türk Edebiyatında Nesir, Akçağ Yay., Ankara, 1996. Cihan Okuyucu, Ahmet Kartal, Fatih Köksal, Klasik Dönem Osmanlı Nesri, Kriter Yay., İstanbul 2009.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav122
Final Sınavı122
Derse Katılım339
Tartışma6636
Soru-Yanıt6636
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma122
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma122
Okuma6636
Ev Ödevi4416
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)141
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1433314133123
ÖÇ2433314133123
ÖÇ3433324133123
ÖÇ4333324133123
ÖÇ5433324133123
ÖÇ6433324133144
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr