Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
180300508109SAZ ŞAİRLERİSeçmeli485
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Âşık tarzı Türk şiirinin özelliklerini ve Âşık Edebiyatı sahasında yetişen bazı şairlerin hayatları, edebî şahsiyetleri, eserleri ve şiirlerini kavramak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
DOÇ. DR. OĞUZ DOĞAN
Öğrenme Çıktıları
1Mesleki etik ve sorumluluk bilinci edinir
2Âşıklık geleneğini ve âşık edebiyatı terminolojisini öğrenir.
3Âşıklık geleneğinin temel özelliklerini kavrar.
4Sözlü Kompozisyon Teorisi ve Performans Teori bağlamında âşıklık geleneğini değerlendirebilir.
5Hikaye anlatma geleneği hakkında bilgi sahibi olur. Hikaye anlatımının günümüzdeki biçimlerini takip edebilir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Âşıklık geleneği ve âşık edebiyatının oluşumu, gelişimi ile âşık edebiyatı motifleri, âşık edebiyatı metinlerinin tahlili kronolojik olarak işlenecektir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Âşık edebiyatının, edebiyat tarihi içindeki yeri ve önemi üzerinde durulacaktır.
2Âşık geleneği ve âşık edebiyatı terminolojisi verilecektir.
3Ozanlık geleneğinin tesiriyle ortaya çıkan âşık edebiyatının başlangıç dönemi ele alınacaktır.
4Fuad Köprülü’nün Edebiyat Araştırmaları’nda yer alan “Ozan” isimli makalesi okutulacak ve Şamanizm inancı bağlamında şaman olma ile âşık olma arasındaki benzerlikler anlatılacaktır.
5Âşık edebiyatının genel özellikleri anlatılacaktır.
6Sözlü Kompozisyon Teorisi ve Performans Teori bağlamında âşıkların geleneği ve bu geleneği icra edişleri üzerinde durulacaktır.
7ARA SINAV
8Âşık olabilmenin ön şartları anlatılacaktır.
9Âşığın eğitim süreci anlatılacaktır.
10Âşığın sözlü kültür ortamından başlayarak, matbaanın kurulmasıyla yazılı kültür ortamına ve daha sonra da elektronik kültür ortamına geçen icrası üzerinde durulacaktır.
11Âşıkların hikâye anlatmaları ve meddah hikâyeleri anlatılacaktır.
12Meddah kimdir, meddahlık geleneği nasıl ortaya çıkmıştır, soruları üzerinde durulacaktır.
13Meddahın kullandığı araç ve gereçler ile icrasının nasıl olması gerektiği ele alınacaktır.
14Günümüzde modern meddah kavramının olup olmadığı tartışılacaktır. Âşıklık geleneğinin günümüz Türkiye’sinde devam edip etmediği üzerinde durulacaktır.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Artun, Erman; Âşık Edebiyatı Metin Tahlilleri, Karahan Kitabevi Yayınları, Adana 2011. Çobanoğlu, Özkul; Eminönü Merkezli Âşık Edebiyatı, Eminönü Belediyesi yay., İstanbul 2006. Çobanoğlu, Özkul; Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Akçağ Yayınları, Ankara 2000. Günay, Umay; Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara 1999. Güngör, Şeyma; Türk Halk Şiirinden Seçmeler, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 2013. Köprülü, M. Fuat; Türk Saz Şâirleri, Millî Kültür Yay., Ankara 1962. Yardımcı, Mehmet; Âşık Edebiyatı Araştırmaları, Ürün Yayınları, İzmir 2003.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav160
Ev Ödevi140
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14114
Beyin Fırtınası14114
Bireysel Çalışma14798
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma199
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma111
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)139
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1354534454444
ÖÇ2234435444433
ÖÇ3344343232223
ÖÇ4544454434453
ÖÇ5333443333432
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr