Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 180300508109 | SAZ ŞAİRLERİ | Seçmeli | 4 | 8 | 5 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Âşık tarzı Türk şiirinin özelliklerini ve Âşık Edebiyatı sahasında yetişen bazı şairlerin hayatları, edebî şahsiyetleri, eserleri ve şiirlerini kavramak. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
DOÇ. DR. OĞUZ DOĞAN |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci edinir | 2 | Âşıklık geleneğini ve âşık edebiyatı terminolojisini öğrenir. | 3 | Âşıklık geleneğinin temel özelliklerini kavrar. | 4 | Sözlü Kompozisyon Teorisi ve Performans Teori bağlamında âşıklık geleneğini değerlendirebilir. | 5 | Hikaye anlatma geleneği hakkında bilgi sahibi olur. Hikaye anlatımının günümüzdeki biçimlerini takip edebilir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Âşıklık geleneği ve âşık edebiyatının oluşumu, gelişimi ile âşık edebiyatı motifleri, âşık edebiyatı metinlerinin tahlili kronolojik olarak işlenecektir. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Âşık edebiyatının, edebiyat tarihi içindeki yeri ve önemi üzerinde durulacaktır. | | | 2 | Âşık geleneği ve âşık edebiyatı terminolojisi verilecektir. | | | 3 | Ozanlık geleneğinin tesiriyle ortaya çıkan âşık edebiyatının başlangıç dönemi ele alınacaktır. | | | 4 | Fuad Köprülü’nün Edebiyat Araştırmaları’nda yer alan “Ozan” isimli makalesi okutulacak ve Şamanizm inancı bağlamında şaman olma ile âşık olma arasındaki benzerlikler anlatılacaktır. | | | 5 | Âşık edebiyatının genel özellikleri anlatılacaktır. | | | 6 | Sözlü Kompozisyon Teorisi ve Performans Teori bağlamında âşıkların geleneği ve bu geleneği icra edişleri üzerinde durulacaktır. | | | 7 | ARA SINAV | | | 8 | Âşık olabilmenin ön şartları anlatılacaktır. | | | 9 | Âşığın eğitim süreci anlatılacaktır. | | | 10 | Âşığın sözlü kültür ortamından başlayarak, matbaanın kurulmasıyla yazılı kültür ortamına ve daha sonra da elektronik kültür ortamına geçen icrası üzerinde durulacaktır. | | | 11 | Âşıkların hikâye anlatmaları ve meddah hikâyeleri anlatılacaktır. | | | 12 | Meddah kimdir, meddahlık geleneği nasıl ortaya çıkmıştır, soruları üzerinde durulacaktır. | | | 13 | Meddahın kullandığı araç ve gereçler ile icrasının nasıl olması gerektiği ele alınacaktır. | | | 14 | Günümüzde modern meddah kavramının olup olmadığı tartışılacaktır. Âşıklık geleneğinin günümüz Türkiye’sinde devam edip etmediği üzerinde durulacaktır. | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Artun, Erman; Âşık Edebiyatı Metin Tahlilleri, Karahan Kitabevi Yayınları, Adana 2011. Çobanoğlu, Özkul; Eminönü Merkezli Âşık Edebiyatı, Eminönü Belediyesi yay., İstanbul 2006. Çobanoğlu, Özkul; Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Akçağ Yayınları, Ankara 2000. Günay, Umay; Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara 1999. Güngör, Şeyma; Türk Halk Şiirinden Seçmeler, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 2013. Köprülü, M. Fuat; Türk Saz Şâirleri, Millî Kültür Yay., Ankara 1962. Yardımcı, Mehmet; Âşık Edebiyatı Araştırmaları, Ürün Yayınları, İzmir 2003. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 60 | Ev Ödevi | 1 | 40 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 1 | 14 |
Beyin Fırtınası | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 14 | 7 | 98 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 9 | 9 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 3 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | ÖÇ3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | ÖÇ4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | ÖÇ5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|