Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 180300506113 | DERLEME METOT VE TEKNİKLERİ | Seçmeli | 3 | 6 | 5 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Derleme Metot ve Teknikleri dersinin amacı, halk kültürü unsurları hakkında bilgi almak için söz konusu unsurların yaşadığı topluluklara gidilerek çalışmalarda bulunulmasını sağlayan “alan araştırması” metodu hakkında detaylı bilgi vermektir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Öğr. Gör. Dr. Yasemin DOMAÇ YAŞAR |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Öğrenciler, mesleki olgunluk ve etik sorumluluk anlayışına sahip olur. | 2 | Halkbilimi alanında kullanılan alan araştırması metotlarını bilir. | 3 | Araştırma ve analiz etme yetenekleri gelişir. | 4 | Halk bilgisi ürünlerinin neler olduğunu öğrenmiş olur. | 5 | Alan araştırma yöntemlerini kavrar. | 6 | Sahaya inerek halk kültürünü yerinde öğrenir. | 7 | Sahada karşılaştığı karmaşık durumlarda sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında sorumluluk alır. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok. |
Dersin İçeriği |
Halk kimdir? Halk bilgisi nedir?
Halkbiliminde Alan Araştırması Kavramı ve Önemi
Derlemenin Planlama ve Hazırlık Safhası
Derleyici kimdir?
Kaynak kişi kimdir?
Alan Nedir?
Alana Çıkmadan Önce Yapılması Gereken Hazırlıklar
Alanda Kullanılan Derleme Yöntemleri
Gözlem Yoluyla Derleme Yöntemleri
Görüşme (Mülakat) Yoluyla Derleme Yöntemleri
Alanda Derleme Çalışmasından Sonra Yapılması Gerekenler |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Halk kimdir? Halkbilimi (Folklor) nedir? Halk kültürü nedir? Halk bilgisi ürünleri nelerdir? Halk bilgisi ürünlerinin özellikleri nelerdir? Halkbiliminin kaynakları nelerdir? | | | 2 | Türk Folklorunda Alan Araştırmasının Tarihi
Halkbilimi Alan Araştırması Yöntemleri
Derleme Terimleri
Alan (Saha) Nedir?
Derleyici kimdir?
İyi bir derleyicinin sahip olması gereken özellikler nelerdir? | | | 3 | Kaynak kişi kimdir?
Kaynak kişinin seçimi
Derlemenin Planlanması
Derlemenin Amacı
Konu Belirleme
Seçilen Konunun Sınırlandırılması | | | 4 | Nerede ve ne zaman derleme yapılmalı?
Alana çıkılmadan önce yapılması gerekenler
Derlemede kullanılacak aletlerin belirlenmesi ve hazırlanması
Muhtemel kaynak kişilerin seçimi | | | 5 | Alan hakkında ön araştırma
Derleme sahasının yerel yöneticisiyle görüşme ve kaynak kişilere ulaşma
Gerekli izinlerin alınması | | | 6 | Alanda Kullanılan Derleme Yöntemleri
Anket yöntemi ve özellikleri
Gözlem yöntemi ve özellikleri | | | 7 | Ara Sınav. | | | 8 | Görüşme Yöntemi ve Özellikleri
Görüşme çeşitleri | | | 9 | Derleme çalışması sonrasında yapılması gerekenler
Derlenen ürünlerin tasnifi ve sınıflandırılması | | | 10 | Sözlü bilgilerin yazıya geçirilmesi
Ses ve görüntü kayıtlarının çözümü
Arşivleme | | | 11 | Toplanan bilginin analiz edilmesi. | | | 12 | Verilen saha ödevlerinin sunumu. | | | 13 | Verilen saha ödevlerinin sunumu. | | | 14 | Final Sınavı. | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
ÇOBANOĞLU, Ö. (2012). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Ankara: Akçağ Yayınları.
EKİCİ, M. (2018). Halk Bilgisi (Folklor) Derleme ve İnceleme Yöntemleri, Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
GOLDSTEİN, K.S. (1977). Sahada Folklor Derleme Metotları, Çev. Ahmet E. Uysal, Ankara: Başbakanlık Basımevi.
TAN, N. (1995). Folklor (Halkbilimi) Genel Bilgiler, İstanbul: Yaylım Matbaası. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok. |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 20 | 2 | 40 |
Beyin Fırtınası | 4 | 4 | 16 |
Bireysel Çalışma | 20 | 3 | 60 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ev Ödevi | 1 | 2 | 2 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | ÖÇ2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ6 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ7 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|