Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 180300503119 | ESKİ TÜRK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ VE TÜRLERİ | Seçmeli | 2 | 3 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Eski Türk Edebiyatında nazım şekilleri ve türler: gazel, müstezad, kaside, kı\'a, nazm, mesnevi, rubai, tuyug, murabba, muhammes, terkib-i bend, terci-i bend. Şekillerin tarihi gelişimi örnek metinlerle öğretilecektir. Aruz vezni, bahirler ve kalıplar örneklerle öğretilecektir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Prof. Dr. Murat Ali KARAVELİOĞLU |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Öğrenciye klasik edebiyatı anlama alt yapısı kazandırılır | 2 | Eski metinleri doğru okumada temel belirleyicilerinden biri olan aruz öğretilir. | 3 | Klasik edebiyatın temel tabir ve terimleri öğretilerek sonraki sınıflarda öğretilecek bahisleri kolay takipleri temin edilir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
15.-16. yy. Türk Edebiyatından seçme metinler üzerinde inceleme çalışmaları. Aruz ölçüsünün temel mantığı. Aruz öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Aruz ölçüsünün melodisini öğretmeye yönelik çözümleme çalışmaları. Aruz ölçüsünün Türkçe ve edebiyat öğretiminde kullanmaya yönelik modern çalışma biçimleri ve yöntem geliştirme. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Giriş / Oryantasyon | - | - | 2 | Eski Türk Edebiyatına Giriş. Kaynakları hakkında genel bilgiler. Nazım şekillerine giriş.
| - | - | 3 | Eski Türk Edebiyatına Giriş. Kaynakları hakkında genel bilgiler. Nazım şekillerine giriş.
| - | - | 4 | Gazel ve çeşitleri | - | - | 5 | Müstezad. | - | - | 6 | Kaside. | - | - | 7 | Kita | - | - | 8 | Mesnevi. Tarihi gelişimi. | - | - | 9 | Ara Sınav | - | - | 10 | Terkib-i bend. | - | - | 11 | Terci-i bend. | - | - | 12 | Örnek metinler | - | - | 13 | Örnek Metinler | - | - | 14 | Örnek Metinler | - | - | 15 | Örnek Metinler | - | - | 16 | Final Sınavı | - | - |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Haluk İpekten, Eski Türk Edebiyatı: Nazım Şekilleri ve Aruz Ahmet Doğan, Açıklamalı ve örnekli Aruz Bilgisi Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Yekta Saraç, Klasik Edebiyat Bilgisi: Biçim, Ölçü, Kafiye, Gökkube Yayınları. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 10 | 3 | 30 |
Bireysel Çalışma | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Okuma | 1 | 15 | 15 |
Ev Ödevi | 1 | 5 | 5 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | | 4 | | 5 | 5 | | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | | 5 | | 5 | 5 | | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | | 5 | | 5 | 5 | | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|