|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 180300503111 | TÜRK DESTANCILIK GELENEĞİ I | Seçmeli | 2 | 3 | 5 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Türk edebiyatının, şarkı ve epik geleneği oluşturmadaki köklü gelenekleri ile ilgili olarak öğrencilerin bilgilendirmek. Türk toplumunun geniş bir coğrafi alana yayılmış destanlarını tanıtmak. Türk dünyasının bu destanlarını incelemek.Türk destanlarını dünyadaki değer ve fikirler açısından karşılaştırmalı olarak incelemek ve ortaklıklarını ortaya koymak. Türk edebiyatının en köklü geleneği olan Destan söyleme ve oluşturma geleneğinden öğrencileri haberdar etmek. Geniş bir coğrafyaya yayılmış durumda olan Türk toplulkuklarının destanlarını karşılaştırmalı olarak incelemek.Türk dünyasının müşterek değerlerini ve düşünce dünyasını ortaya koymak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof. Dr. Himmet UÇ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Türk Dünyası Destanları alanında yeni bilgi, kavramlar kazanma ve buna bağlı olarak bilgi ve kavramlar arası ilişkileri algılayabilme becerisi kazanma | 2 | Türk Dünyası Destanlarının kaynaklarına ulaşabilme, kaynaklardan bilimsel ölçütler çerçevesinde yararlanabilme becerisi kazanma. | 3 | Türk Dünyası Destanları alanında verilen bilgileri, bilgi ve düşünce dünyasında terkip ve tahlil edebilme, eleştirebilme, yorumlayabilme becerisi kazanma. | 4 | Türk Dünyası Destanları alanındaki bilimsel yöntemleri tanıma, derleme çalışmaları yapabilme ve bunları inceleme yeteneği kazanma | 5 | Türk Dünyası Destanları alanındaki bilgileri derinleştirme ve lisansüstü çalışmalar yapabilecek bilgi, donanım becerisi elde etme. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Destan nedir, Türk Destanlarının Anlatım ve Üslup Özellikleri, Anlatıcıların Özellikleri, Anlatım Sürecindeki İnanç Ve Uygulamalar, Dede Korkut Hikâyeleri, Dede Korkut Kitabı ve Dede Korkut Hikâyeleri İle ilgili incelemeler, Türk dünyasında destan geleneği ve destan anlatıcıları:Azerbaycan, Türkmenistan, Kazakistan, Kırgızistan, Özbekistan, Doğu Türkistan, Altay, Tuva, Saha vd. Türk topluluklarının destanları. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Destan nedir? Destanın içerik, şekil, icra ve işlev özellikleri | | | 2 | Türk Dünyası kavramı ve Türk Dünyası destanlarındaki terminoloji | | | 3 | Türk Dünyası destan geleneğindeki kavram, terim ve bunların incelenme yöntemleri | | | 4 | Anadolu sahası destanî anlatmaların metinler çerçevesince incelenmesi | | | 5 | Azerbaycan sahası efsane geleneğinin metinler çerçevesince incelenmesi | | | 6 | Türkmenistan destancılık geleneğinin metinler çerçevesince incelenmesi | | | 7 | Türkmenistan destancılık geleneğinin metinler çerçevesince incelenmesi | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | İdil-Ural sahası destancılık geleneğinin metinler çerçevesince incelenmesi | | | 10 | Karluk grubu Türk destancılığının metinler çerçevesince incelenmesi | | | 11 | Kıpçak grubu Türk destancılığının metinler çerçevesince incelenmesi | | | 12 | Güney Sibirya Türk destancılığının metinler çerçevesince incelenmesi | | | 13 | Kıpçak grubu Türk destancılığının metinler çerçevesince incelenmesi | | | 14 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Çistobayeva, N.S. (2007); Geroiçeskiy Epos Hakasov: Tematika i Poetika, (yayımlanmamış doktora tezi), NovosibirskDilek, İbrahim (2010); “Sibirya Türk Destanlarında Kahramanın Yer altı ve Gökyüzü Dünyalarıyla İlişkileri Üzerine Bazı Tespitler”, Milli Folklor S. 85 ss. 46–56. Duymaz, Ali (1996); “Kıpçak Sahası Türk Destanlarında Bir Oğuz Alpı: Salur Kazan”, Milli FolklorS. 31–32 ss. 49–59. Ekici, Metin (2002a); “Destan Araştırmalarında Kullanılan Bazı Terimler Hakkında I, Millî Folklor S. 53 2002 ss. 27- 33.Ekici, Metin (2002b); “Destan Araştırmalarında Kullanılan Bazı Terimler Hakkında II, Millî Folklor S. 54 ss. 11–18. Ekici, Metin (2001b); “The Birth of Epic Hero”, Millî Folklor S. 49 ss. 16-26.Reichl, Karl (2002); Türk Boylarının Destanları (Gelenekler, Şekiller, Şiir Yapısı) (çev. Doç. Dr. Metin Ekici) Ank: TDK Yay. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 10 | 10 | Derse Katılım | 14 | 1 | 14 | Bireysel Çalışma | 14 | 8 | 112 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 | Ev Ödevi | 1 | 5 | 5 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | ÖÇ3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|