Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
180300503111TÜRK DESTANCILIK GELENEĞİ ISeçmeli235
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Türk edebiyatının, şarkı ve epik geleneği oluşturmadaki köklü gelenekleri ile ilgili olarak öğrencilerin bilgilendirmek. Türk toplumunun geniş bir coğrafi alana yayılmış destanlarını tanıtmak. Türk dünyasının bu destanlarını incelemek.Türk destanlarını dünyadaki değer ve fikirler açısından karşılaştırmalı olarak incelemek ve ortaklıklarını ortaya koymak. Türk edebiyatının en köklü geleneği olan Destan söyleme ve oluşturma geleneğinden öğrencileri haberdar etmek. Geniş bir coğrafyaya yayılmış durumda olan Türk toplulkuklarının destanlarını karşılaştırmalı olarak incelemek.Türk dünyasının müşterek değerlerini ve düşünce dünyasını ortaya koymak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Himmet UÇ
Öğrenme Çıktıları
1Türk Dünyası Destanları alanında yeni bilgi, kavramlar kazanma ve buna bağlı olarak bilgi ve kavramlar arası ilişkileri algılayabilme becerisi kazanma
2Türk Dünyası Destanlarının kaynaklarına ulaşabilme, kaynaklardan bilimsel ölçütler çerçevesinde yararlanabilme becerisi kazanma.
3Türk Dünyası Destanları alanında verilen bilgileri, bilgi ve düşünce dünyasında terkip ve tahlil edebilme, eleştirebilme, yorumlayabilme becerisi kazanma.
4Türk Dünyası Destanları alanındaki bilimsel yöntemleri tanıma, derleme çalışmaları yapabilme ve bunları inceleme yeteneği kazanma
5Türk Dünyası Destanları alanındaki bilgileri derinleştirme ve lisansüstü çalışmalar yapabilecek bilgi, donanım becerisi elde etme.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Destan nedir, Türk Destanlarının Anlatım ve Üslup Özellikleri, Anlatıcıların Özellikleri, Anlatım Sürecindeki İnanç Ve Uygulamalar, Dede Korkut Hikâyeleri, Dede Korkut Kitabı ve Dede Korkut Hikâyeleri İle ilgili incelemeler, Türk dünyasında destan geleneği ve destan anlatıcıları:Azerbaycan, Türkmenistan, Kazakistan, Kırgızistan, Özbekistan, Doğu Türkistan, Altay, Tuva, Saha vd. Türk topluluklarının destanları.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Destan nedir? Destanın içerik, şekil, icra ve işlev özellikleri
2Türk Dünyası kavramı ve Türk Dünyası destanlarındaki terminoloji
3Türk Dünyası destan geleneğindeki kavram, terim ve bunların incelenme yöntemleri
4Anadolu sahası destanî anlatmaların metinler çerçevesince incelenmesi
5Azerbaycan sahası efsane geleneğinin metinler çerçevesince incelenmesi
6Türkmenistan destancılık geleneğinin metinler çerçevesince incelenmesi
7Türkmenistan destancılık geleneğinin metinler çerçevesince incelenmesi
8Ara Sınav
9İdil-Ural sahası destancılık geleneğinin metinler çerçevesince incelenmesi
10Karluk grubu Türk destancılığının metinler çerçevesince incelenmesi
11Kıpçak grubu Türk destancılığının metinler çerçevesince incelenmesi
12Güney Sibirya Türk destancılığının metinler çerçevesince incelenmesi
13Kıpçak grubu Türk destancılığının metinler çerçevesince incelenmesi
14Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Çistobayeva, N.S. (2007); Geroiçeskiy Epos Hakasov: Tematika i Poetika, (yayımlanmamış doktora tezi), NovosibirskDilek, İbrahim (2010); “Sibirya Türk Destanlarında Kahramanın Yer altı ve Gökyüzü Dünyalarıyla İlişkileri Üzerine Bazı Tespitler”, Milli Folklor S. 85 ss. 46–56. Duymaz, Ali (1996); “Kıpçak Sahası Türk Destanlarında Bir Oğuz Alpı: Salur Kazan”, Milli FolklorS. 31–32 ss. 49–59. Ekici, Metin (2002a); “Destan Araştırmalarında Kullanılan Bazı Terimler Hakkında I, Millî Folklor S. 53 2002 ss. 27- 33.Ekici, Metin (2002b); “Destan Araştırmalarında Kullanılan Bazı Terimler Hakkında II, Millî Folklor S. 54 ss. 11–18. Ekici, Metin (2001b); “The Birth of Epic Hero”, Millî Folklor S. 49 ss. 16-26.Reichl, Karl (2002); Türk Boylarının Destanları (Gelenekler, Şekiller, Şiir Yapısı) (çev. Doç. Dr. Metin Ekici) Ank: TDK Yay.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı11010
Derse Katılım14114
Bireysel Çalışma148112
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11010
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma111
Ev Ödevi155
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)153
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1433353434444
ÖÇ2434453445354
ÖÇ3344444544344
ÖÇ4454434444434
ÖÇ5445434445543
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr