|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 180300503107 | TÜRK HALK İNANIŞLARI | Seçmeli | 2 | 3 | 5 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Halk Bilimi’nin kapsamını, dünyada ve Türkiye’de tarihçesini, sahada inceleme yöntemlerini öğrenip halk inanışları üzerinde çözümleme yapmayı öğrenmektir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Oğuz DOĞAN | Öğrenme Çıktıları | 1 | Dini ve kültürel mirası bilir ve farkında olur. | 2 | Toplumun sahip olduğu din anlayışlarındaki benzerlikler ve farklılıkları anlayabilir | 3 | Toplumun dini doğru bir şekilde anlamasını ve öğrenmesini sağlar | 4 | Dini ve kültürel mirası gelişen ve değişen şartlara göre aktarabilir | 5 | Farklı kültürlerle bir arada yaşayabilir | 6 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci edinir |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | YOK | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | YOK | Dersin İçeriği | Halk inançlarının tanımı, konusu, alanı, mahiyeti;Halk İnanışları araştırma teknikleri; Türk toplumunda görülen geçiş dönemleri (doğum, sünnet, evlenme, ölüm), bereket, uğuruğursuzluk, halk hekimliği ile ilgili inanışlar ve bu inanışların kökeni. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Halk kavramı, halkbiliminin mahiyeti, temel araştırma alanları. | - | - | 2 | Halkbilimi çalışmalarının tarihçesi. Avrupa halk edebiyatı çalışmaları tarihi ve bazı ülkelerdeki uygulamalar. Türk halkbilimi çalışmaları tarihi. | - | - | 3 | Halkbilimi alan araştırması yöntemleri. Derlemede öncelikli yerler. Derlemenin hazırlık ve planlama safhası. Gözlem yoluyla derleme yöntemleri. Bu yöntemin olumlu ve olumsuz yönleri. | - | - | 4 | Görüşme yoluyla derleme yöntemleri. Bu yöntemin olumlu ve olumsuz yönleri. | - | - | 5 | Anket metodunun özellikleri. Çeşitli konulara göre anket sorularının hazırlanması. Öğrencilerin anket hazırlamasının önceden ödev verilerek sağlanması, anket sorularının derste okutulup tartışılması. | - | - | 6 | Halk inanışı kavramının açıklanması. Animizm, dinamizm, totemizm, fetişizm, politeizm, monoteizm kavramlarının örneklerle açıklanması. | - | - | 7 | Evren, güneş, ay, yıldızlar, evrenin sonu, öte dünya üzerine inanışların neler olduğu belirtildikten sonra bunların eski Türk inançlarıyla, toplumsal yapıyla bağlarının açıklanması. Bunlarla ilgili mitolojik bilgilerin verilmesi. | - | - | 8 | İnsan ve insan vücudu ile ilgili inanışların belirtilmesi. Irk, soy, din, mezhep çeşitlenmeleriyle ilgili inanışlardan örnekler ve bunun arkasında yatan “ötekileştirme” mantığının izah edilmesi. | - | - | 9 | Tabiatüstü güçleri olan insanlar, ermişler ve türbe ziyaretleriyle ilgili inanışlardan örnekler verdikten sonra bu türden inanışların eski Türk inanışlarıyla olan bağlantılarının açıklanması. | - | - | 10 | Dağ, kaya, su kaynağı, göl, ırmak, bitki, hayvan, konut, eski yapı, maden kuyusu ve örenle ilgili inanışlardan örnekler verdikten sonra bu türden inanışların eski Türk inanışlarıyla olan bağlantılarının açıklanması. Dağ, kaya, su kaynağı, göl, ırmak, bitki, hayvan, konut, eski yapı, maden kuyusu ve örenle ilgili inanışlardan örnekler verdikten sonra bu türden inanışların eski Türk inanışlarıyla olan bağlantılarının açıklanması. | - | - | 11 | Uğur, bereket, yorum, fal, nazar, ocak, üfürük, efsun, muska ve büyü kavramlarının açıklanması. Büyünün çeşitlerinin ve büyü inanışındaki temel mantığın izah edilmesi. | - | - | 12 | Büyü konusuyla ilgili Haberci programının “Büyü” VCD’sinin öğrenciye izletilmesi ve gerekli açıklamaların yapılması. Elemterefiş, Anadolu’da Büyü ve İnanışlar adlı sergi kataloğunda resimlerin öğrenciye gösterilerek gerekli açıklamaların yapılması. | - | - | 13 | Halk takvimi ve halk hekimliği kavramlarının ve bilgisinin açıklanması. Halk hekimliğinde görülen büyüye dayalı inanışların ve uygulamaların eski Türk inançlarıyla olan bağlarının izah edilmesi. | - | - | 14 | Halk takvimi ve halk hekimliği kavramlarının ve bilgisinin açıklanması. Halk hekimliğinde görülen büyüye dayalı inanışların ve uygulamaların eski Türk inançlarıyla olan bağlarının izah edilmesi. | - | - |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Özkul Çobanoğlu, Akçağ Yayınevi, 2. baskı, Ankara, 2002.
- “Araştırma Yöntemleri”, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Metin Ekici, editör: M. Öcal Oğuz, Grafiker Yayınları, Ankara, 2004.
- Sahada Folklor Derleme Metotları, Kenneth S. Goldstein, çev. Ahmet E. Uysal, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 2. baskı, Ankara, 1983.
- 100 Soruda Türk Folkloru, Pertev Naili Boratav, Gerçek Yayınevi, 2. baskı, İstanbul.
- Türk Halkbilimi, Erman Artun, Karahan Kitabevi, 7. Baskı, Adana, 2011, 512 s.
- Mitolojiden Efsaneye, Muharrem Kaya, Bağlam Yay., 3. İstanbul, 2015, 215 s.
- Doğu Anadolu’da Eski Türk İnançlarının İzleri, Yaşar Kalafat,
- Büyü Dünyası, CD, Coşkun Aral,
- Elemterefiş, Anadolu’da Büyü ve İnanışlar, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2004.
- “Anadolu’daki Halk Hekimliğinde Eski Türk İnançlarının İzleri”, Muharrem Kaya, Folklor/Edebiyat, | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 60 | Ev Ödevi | 1 | 40 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | YOK |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 10 | 10 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Beyin Fırtınası | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 9 | 9 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 | Ev Ödevi | 3 | 7 | 21 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | ÖÇ5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ6 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|