Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
170500108113ENSTRÜMENTAL ANALİZ TEKNİKLERİSeçmeli483
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Öğrencilere klasik ve enstrümental analiz teknikleri, modern analizlerde kullanılan cihazlar ve organik ve inorganik örnekleri analiz yapabilecekleri ile ilgili bilgi sahibi olmalarını sağlamak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof Dr Başaran KARADEMİR
Öğrenme Çıktıları
1Analiz (Nitel ve Nicel Analiz) Bir örnekte hangi bileşen ve/veya bileşenlerin (atom, iyon, molekül) olduğunun tayinine nitel (kalitatif) analiz denir. Bileşenin miktar veya derişiminin tayinine de nicel (kantitatif) analiz denir. Yine analiz Klasik (Yaş) ve Enstrümental analiz şeklinde de sınıflandırılabilr. Klasik (Yaş) Analiz: Terazi, etüv, fırın gibi temel laboratuar cihazlarının kullanılmasıyla major ve/veya minör düzeydeki bileşenlerin tayin edilmesine denir. 1-5 katyon ve 1-5 anyon analizleri klasik (yaş) nitel analize örnek verilebilirken, g ravimetrik ve volumetrik analiz ise klasik (yaş) nicel analizi oluşturur. Enstrumental Analiz: Bir örnekteki herhangi bir bileşenin cinsi veya derişimiyle orantılı sinyal üreten cihazlarla yapılan analize Enstrumental Analiz denir. Enstrumental Analiz 4 grupta sınıflandırılabilir. 1- Spektroskopik Metodlar 2- Elektrokimyasal Metodlar 3- Kromatografik metodlar 4- Termal analiz metodları 3 Spektroskopik Metodlar ž Spektroskopi: Işın-madde etkileşmesini inceleyen bilim dalına spektroskopi denir. Spektroskopi, Bir örnekteki atom, molekül veya iyonların bir enerji düzeyinden diğerine geçişleri sırasında absorplanan veya yayılan elektromanyetik ışımanın ölçülmesi ve değerlendirilmesi şeklinde de sınıflandırılmaktadır. ž En geniş tanımıyla spektroskopi, yüklü ve yüksüz taneciklerle maddenin etkileşmesi sonucu meydana gelen olayların incelenmesine denir. Bu tanımla, kütle spektrometresi de spektroskopiye girmektedir. IŞIK MADDE ETKİLEŞİMİ ž Elektromanyetik ışıma, uzayda çok büyük bir hızla hareket eden enerji türüdür. Türleri arasında; görünür ışık, ısı şeklinde algılanan infrared (kırmızı ötesi) ışınları, X-ışınları ve radyo dalgaları sayılabilir. ž Işık, dalga ve tanecik özellikleriyle tanımlanmaktadır. ž Işımanın dalga özelliği: a=genlik ž Dalganın ilerleme yönüne dik olarak çizilen elektriksel alan vektörlerinden ayrı, bu vektörlere dik yönde oluşan manyetik alan vektörleri de vardır. ž Dalgaboyu (λ): Işık dalgasının ard arda gelen maximum veya minimumları arasındaki doğrusal uzaklıktır ve birimi uzaklık birimidir. (cm, nm) ž Frekans (υ): Belirli bir noktadan birim zamanda geçen dalga sayısı olup, birimi (s-1) dir ve Hertz (Hz) olarak tanımlanır. υ ortama bağlı olmayıp, ışımanın kaynağına bağlıdır. ž Foto elektrik olay: Metal yüzeyinden ışıma ile elektronların koparılması olayıdır. ž Absorpsiyon (Soğurma): Işıma enerjisinin madde tarafından tutulmasıdır. Yukarıda bahsedilen tekniklerini uygulamalı öğrenimidir
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ön koşul yoktur
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Elektromagnetik radyasyon ve maddeyle etkileşimi, optik spektroskopi cihazları, UV ve görünür bölge absorpsiyon spektroskopisi, atomik absorpsiyon ve emisyon spektroskopisi, infrared spektroskopisi, nükleer mağnetik rezonans, kütle ve floresans spektroskopisi, kondüktometri, potansiyometri, polarografi
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Kimyasal Analiz, Klasik Yöntemler, Enstrümental analiz Yöntemleri
2Elektromagnetik radyasyon ve maddeyle etkileşimi., Aktif ders 1
3Optik spektroskopi cihazları, UV ve görünür bölge absorpsiyon spektroskopisi, Aktif ders 2
4IR spektroskopisi, Turbidimetri ve Nefelometri, Aktif ders 3
5Ramann Spektroskopisi, Aktif ders 4
6Atomik emisyon spektroskopisi, Aktif ders 5
7Atomik absorpsiyon spektroskopisi, Aktif ders 6
8Ara Sınav
9Nükleer mağnetik rezonans spektroskopisi, Aktif ders 7
10Kütle spektroskopisi, Aktif ders
11Floresans spektroskopisi, Aktif Ders 9
12Kondüktometri, Aktif Ders 10
13Potansiyometri, Aktif Ders 11
14Polarografi, Aktif Ders 12
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Mayo, D.W., Miller, F.A., Hannah, R.W., Course Notes on the Interpretation of Infrared and Raman Spektra, John Wiley and Sons, 2003.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma14545
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma15353
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)100
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1314535554555545
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr