|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 170500108113 | ENSTRÜMENTAL ANALİZ TEKNİKLERİ | Seçmeli | 4 | 8 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Öğrencilere klasik ve enstrümental analiz teknikleri, modern analizlerde kullanılan cihazlar ve organik ve inorganik örnekleri analiz yapabilecekleri ile ilgili bilgi sahibi olmalarını sağlamak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof Dr Başaran KARADEMİR | Öğrenme Çıktıları | 1 | Analiz (Nitel ve Nicel Analiz) Bir örnekte hangi bileşen ve/veya bileşenlerin (atom, iyon, molekül) olduğunun tayinine nitel (kalitatif) analiz denir. Bileşenin miktar veya derişiminin tayinine de nicel (kantitatif) analiz denir. Yine analiz Klasik (Yaş) ve Enstrümental analiz şeklinde de sınıflandırılabilr. Klasik (Yaş) Analiz: Terazi, etüv, fırın gibi temel laboratuar cihazlarının kullanılmasıyla major ve/veya minör düzeydeki bileşenlerin tayin edilmesine denir. 1-5 katyon ve 1-5 anyon analizleri klasik (yaş) nitel analize örnek verilebilirken, g ravimetrik ve volumetrik analiz ise klasik (yaş) nicel analizi oluşturur. Enstrumental Analiz: Bir örnekteki herhangi bir bileşenin cinsi veya derişimiyle orantılı sinyal üreten cihazlarla yapılan analize Enstrumental Analiz denir. Enstrumental Analiz 4 grupta sınıflandırılabilir. 1- Spektroskopik Metodlar 2- Elektrokimyasal Metodlar 3- Kromatografik metodlar 4- Termal analiz metodları 3
Spektroskopik Metodlar Spektroskopi: Işın-madde etkileşmesini inceleyen bilim dalına spektroskopi denir. Spektroskopi, Bir örnekteki atom, molekül veya iyonların bir enerji düzeyinden diğerine geçişleri sırasında absorplanan veya yayılan elektromanyetik ışımanın ölçülmesi ve değerlendirilmesi şeklinde de sınıflandırılmaktadır. En geniş tanımıyla spektroskopi, yüklü ve yüksüz taneciklerle maddenin etkileşmesi sonucu meydana gelen olayların incelenmesine denir. Bu tanımla, kütle spektrometresi de spektroskopiye girmektedir. IŞIK MADDE ETKİLEŞİMİ Elektromanyetik ışıma, uzayda çok büyük bir hızla hareket eden enerji türüdür. Türleri arasında; görünür ışık, ısı şeklinde algılanan infrared (kırmızı ötesi) ışınları, X-ışınları ve radyo dalgaları sayılabilir. Işık, dalga ve tanecik özellikleriyle tanımlanmaktadır. Işımanın dalga özelliği: a=genlik Dalganın ilerleme yönüne dik olarak çizilen elektriksel alan vektörlerinden ayrı, bu vektörlere dik yönde oluşan manyetik alan vektörleri de vardır. Dalgaboyu (λ): Işık dalgasının ard arda gelen maximum veya minimumları arasındaki doğrusal uzaklıktır ve birimi uzaklık birimidir. (cm, nm) Frekans (υ): Belirli bir noktadan birim zamanda geçen dalga sayısı olup, birimi (s-1) dir ve Hertz (Hz) olarak tanımlanır. υ ortama bağlı olmayıp, ışımanın kaynağına bağlıdır. Foto elektrik olay: Metal yüzeyinden ışıma ile elektronların koparılması olayıdır. Absorpsiyon (Soğurma): Işıma enerjisinin madde tarafından tutulmasıdır.
Yukarıda bahsedilen tekniklerini uygulamalı öğrenimidir |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Ön koşul yoktur | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Elektromagnetik radyasyon ve maddeyle etkileşimi, optik spektroskopi cihazları, UV ve görünür bölge absorpsiyon spektroskopisi, atomik absorpsiyon ve emisyon spektroskopisi, infrared spektroskopisi, nükleer mağnetik rezonans, kütle ve floresans spektroskopisi, kondüktometri, potansiyometri, polarografi | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Kimyasal Analiz, Klasik Yöntemler, Enstrümental analiz Yöntemleri | | | 2 | Elektromagnetik radyasyon ve maddeyle etkileşimi., Aktif ders 1 | | | 3 | Optik spektroskopi cihazları, UV ve görünür bölge absorpsiyon spektroskopisi, Aktif ders 2 | | | 4 | IR spektroskopisi, Turbidimetri ve Nefelometri, Aktif ders 3 | | | 5 | Ramann Spektroskopisi, Aktif ders 4 | | | 6 | Atomik emisyon spektroskopisi, Aktif ders 5 | | | 7 | Atomik absorpsiyon spektroskopisi, Aktif ders 6 | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Nükleer mağnetik rezonans spektroskopisi, Aktif ders 7 | | | 10 | Kütle spektroskopisi, Aktif ders | | | 11 | Floresans spektroskopisi, Aktif Ders 9 | | | 12 | Kondüktometri, Aktif Ders 10 | | | 13 | Potansiyometri, Aktif Ders 11 | | | 14 | Polarografi, Aktif Ders 12 | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Mayo, D.W., Miller, F.A., Hannah, R.W., Course Notes on the Interpretation of Infrared and Raman Spektra, John Wiley and Sons, 2003. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 45 | 45 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 53 | 53 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|