Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
210300403106MATEMATİK VE BİLİM FELSEFESİSeçmeli233
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu ders, matematiğin doğasını, yapısını ve bilimle olan ilişkisini felsefi bir bakış açısıyla incelemeyi amaçlar. Ders, matematiğin epistemolojik ve ontolojik temellerini, bilimsel yöntemi ve matematiksel düşüncenin tarihsel gelişimini anlamayı hedefler. Ayrıca, matematiğin bilimsel keşiflerdeki rolünü ve bilimsel devrimler üzerindeki etkisini vurgular.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Ögr. Gör. Özlem Özdemir
Öğrenme Çıktıları
1Matematiğin ve bilimin doğası ile ilgili temel felsefi kavramları açıklar.
2Matematiksel bilginin doğruluk, kesinlik ve ispat kavramlarıyla ilişkisini analiz eder.
3Matematiğin bilimsel teorilerdeki rolünü ve bilimsel yöntemle ilişkisini değerlendirir.
4Matematik ve bilim felsefesindeki farklı düşünce okullarını tanır ve karşılaştırır.
5Matematiksel modeller ile bilimsel açıklamalar arasındaki ilişkiyi tartışır.
6Matematik ve bilimde realizm ve anti-realizm tartışmalarını kavrar.
7Matematiksel devrimlerin bilimsel ilerlemedeki rolünü analiz eder.
8Matematik ve bilim felsefesindeki güncel tartışmaları inceler.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Matematik ve Bilim Felsefesine Giriş: Temel Kavramlar ve İlişkiler
2Bilimsel Açıklama ve Matematiksel Doğruluk
3Matematiksel Platonizm, Realizm ve Anti-Realizm /
4Mantıkçılık, Biçimcilik ve Sezgicilik
5Bilimsel Teoriler ve Matematiğin Rolü
6Matematiğin Ontolojisi: Konstrüktivizm ve Yapısalcılık
7Matematiksel Bilginin Epistemolojisi ve Bilimsel Bilgi
8Ara Sınav
9Matematiğin Bilimsel Devrimlerdeki Rolü
10Kuhn’un Paradigma Değişimleri ve Matematiğin Rolü
11Gödel’in Eksiklik Teoremleri ve Bilim İçin Sonuçları
12Matematik ve Bilişsel Bilimler: Matematiksel Düşüncenin Doğası
13Matematik ve Bilim Felsefesindeki Güncel Tartışmalar
14Genel Değerlendirme ve Tartışmalar
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Stewart Shapiro, Thinking About Mathematics: The Philosophy of Mathematics, Oxford University Press, 2000. Mark Colyvan, An Introduction to the Philosophy of Mathematics, Cambridge University Press, 2012. Karl Popper, The Logic of Scientific Discovery, Routledge, 1959. Thomas Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions, University of Chicago Press, 1962.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım13226
Proje Hazırlama12020
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11515
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma12424
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)88
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10
ÖÇ14444444444
ÖÇ24444444444
ÖÇ34444444444
ÖÇ44444444444
ÖÇ54444444444
ÖÇ64444444444
ÖÇ74444444444
ÖÇ84444444444
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr