Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 210300403106 | MATEMATİK VE BİLİM FELSEFESİ | Seçmeli | 2 | 3 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu ders, matematiğin doğasını, yapısını ve bilimle olan ilişkisini felsefi bir bakış açısıyla incelemeyi amaçlar. Ders, matematiğin epistemolojik ve ontolojik temellerini, bilimsel yöntemi ve matematiksel düşüncenin tarihsel gelişimini anlamayı hedefler. Ayrıca, matematiğin bilimsel keşiflerdeki rolünü ve bilimsel devrimler üzerindeki etkisini vurgular. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Ögr. Gör. Özlem Özdemir |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Matematiğin ve bilimin doğası ile ilgili temel felsefi kavramları açıklar. | 2 | Matematiksel bilginin doğruluk, kesinlik ve ispat kavramlarıyla ilişkisini analiz eder. | 3 | Matematiğin bilimsel teorilerdeki rolünü ve bilimsel yöntemle ilişkisini değerlendirir. | 4 | Matematik ve bilim felsefesindeki farklı düşünce okullarını tanır ve karşılaştırır. | 5 | Matematiksel modeller ile bilimsel açıklamalar arasındaki ilişkiyi tartışır. | 6 | Matematik ve bilimde realizm ve anti-realizm tartışmalarını kavrar. | 7 | Matematiksel devrimlerin bilimsel ilerlemedeki rolünü analiz eder. | 8 | Matematik ve bilim felsefesindeki güncel tartışmaları inceler. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Matematik ve Bilim Felsefesine Giriş: Temel Kavramlar ve İlişkiler | | | 2 | Bilimsel Açıklama ve Matematiksel Doğruluk | | | 3 | Matematiksel Platonizm, Realizm ve Anti-Realizm / | | | 4 | Mantıkçılık, Biçimcilik ve Sezgicilik | | | 5 | Bilimsel Teoriler ve Matematiğin Rolü | | | 6 | Matematiğin Ontolojisi: Konstrüktivizm ve Yapısalcılık | | | 7 | Matematiksel Bilginin Epistemolojisi ve Bilimsel Bilgi | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Matematiğin Bilimsel Devrimlerdeki Rolü | | | 10 | Kuhn’un Paradigma Değişimleri ve Matematiğin Rolü | | | 11 | Gödel’in Eksiklik Teoremleri ve Bilim İçin Sonuçları | | | 12 | Matematik ve Bilişsel Bilimler: Matematiksel Düşüncenin Doğası | | | 13 | Matematik ve Bilim Felsefesindeki Güncel Tartışmalar | | | 14 | Genel Değerlendirme ve Tartışmalar | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Stewart Shapiro, Thinking About Mathematics: The Philosophy of Mathematics, Oxford University Press, 2000.
Mark Colyvan, An Introduction to the Philosophy of Mathematics, Cambridge University Press, 2012.
Karl Popper, The Logic of Scientific Discovery, Routledge, 1959.
Thomas Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions, University of Chicago Press, 1962. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 13 | 2 | 26 |
Proje Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 24 | 24 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|