Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
0100100014SENSORY ANALYSIS TECHNIQUESElective363
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
After completing this course, student will be able to; • Explain concepts in sensory testing • Explain the differences in possible tests • Determine the appropriate assessment scale • Sets out the criteria of flavor and texture and explain the differences in the evaluated products Successfully apply sensory testing to a new product
Name of Lecturer(s)
Learning Outcomes
1I. Duyusal testle ilgi kavramları açıklar
2II. Uygulanan testlerin farklılıklarını açıklar
3III. Uygun değerlendirme skalasını belirler
4IV. Ürünlerin lezzet ve tekstürünü etkileyen kriterleri ortaya koyar ve ürün farklılıklarını açıklar
5V. Yeni bir ürünün duyusal testini başarı ile yapar
Mode of Delivery
Daytime Class
Prerequisites and co-requisities
None
Recommended Optional Programme Components
None
Course Contents
• The importance and use of sensory evaluation in the food industry • Application of tests and panelist selection • Difference tests • Quality rating scales • Flavor profile analysis • Texture profile analysis Consumer testing • The importance and use of sensory evaluation in the food industry • Application of tests and panelist selection • Difference tests • Quality rating scales • Flavor profile analysis • Texture profile analysis Consumer testing
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Duyusal analizin ilkeleri
2Duyu organlarının yapısı ve algılamadaki rolleri,
3Duyu organlarının yapısı ve algılamadaki rolleri,
4Panelist ve panel yerlerinin taşıması gerekli özellikler,
5Panelist seçimi ve eğitimi, duyusal analiz yöntemlerinin seçimi ve farklı gıdalarda uygulanması,
6Uygun formların ve skorlamanın yapılması
7Eşik değerinin belirlenmesi,
8Eşik değerinin belirlenmesi,
9Tekstür analizi
10Renk ve görünüş analizi
11Kabul ve tercih analiz yöntemleri
12Duyusal analiz bulgularının istatistiksel olarak değerlendirilmesi,
13Tanımlayıcı analiz ve gıda tasarımında kullanımı,
14Duyusal analiz tekniklerindeki gelişmeler
15
16
Recommended or Required Reading
Altuğ, T. 1993. Duyusal Test Teknikleri, E.Ü. Müh. Fak. Ders Kitapları Yayın No: 28.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
SUM0
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
SUM0
SUM0
Language of Instruction
Work Placement(s)
None
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Midterm Examination111
Final Examination111
Self Study13030
Individual Study for Mid term Examination12020
Individual Study for Final Examination13030
Homework188
TOTAL WORKLOAD (hours)90
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
PO
13
PO
14
PO
15
LO1               
LO2               
LO3               
LO4               
LO5               
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr