|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 190000000000 | AKADEMİK TÜRKÇE | Seçmeli | 1 | 1 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Amacı | Türkçede yazma becerilerinin geliştirilmesi ve yazılı metinlerin türlerine göre tanınması ve metinler arasındaki ilişkilerin öğretilmesi. Yazılı anlatım türlerine uygun metinler oluşturulmasının öğretilmesi. Yazılı anlatım iç ve dış yapı unsurlarının doğru ve yetkin bir şekilde gerçekleştirilmesinin öğretilmesi. Türkçe yazılı anlatım metinlerinin tanıtılması ve öğrencilerin metin oluşturmayı öğrenmeleri. Yazılı anlatımda dilin doğru kullanılması ve anlatım bozukluklarına sebep olan hataların tespit edilmesi. Anlatım bozukluğunun nasıl fark edileceğinin öğretilmesi. Her türlü yazışma metinleri ( dilekçe, tutanak vb.) öğretilir | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Yrd.Doç.Dr. Mehmet Nuri ÇINARCI | Öğrenme Çıktıları | 1 | Yazılı anlatım türlerini anlatır. | 2 | Türlere uygun metin oluşturur ve metinler üzerinde uygulama yapar. | 3 | Türkçenin yazılı olarak ifade edilişinde dilin yapısına uygun özellikleri tanımlar. | 4 | Sözcük, cümle, sözce, atasözü, deyim gibi dil içi unsurların maksada uygun olarak uygular. | 5 | Beden dilini tanımlar. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar. Anlatım: yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatım; paragraf; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları). Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler); metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarası ilişkiler). Yazılı anlatım (yazılı kompozisyon: serbest yazma, planlı yazma); planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi; yazma planı hazırlama, kâğıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme. | Dersin İçeriği | Konu / İçerik Fonetik ve Diksiyon ,
Diyafram Nedir Nasıl Kullanılır,
Selen Kusurları Nelerdir,
Büküm Nedir Nasıl Yapılır,
Çekim Ekinin Kullanımı Nasıl Olmalı,
Ulama,
Diftonglar,
Ğ Harfinin Doğru Kullanımı
E Harfinin Kullanım Şekilleri,
Harf daralması kuralı,
Bağlaçların Kullanımı,
Boğumlanma Kusurları,
Vurgu Nedir Nasıl Yapılır. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Konu / İçerik Fonetik ve Diksiyon , | | | 2 | Diyafram Nedir Nasıl Kullanılır, | | | 3 | Selen Kusurları Nelerdir, | | | 4 | Büküm Nedir Nasıl Yapılır, | | | 5 | Çekim Ekinin Kullanımı Nasıl Olmalı, | | | 6 | Ulama, | | | 7 | Diftonglar, | | | 8 | Ğ Harfinin Doğru Kullanımı | | | 9 | E Harfinin Kullanım Şekilleri, | | | 10 | Harf daralması kuralı, | | | 11 | Bağlaçların Kullanımı, | | | 12 | Boğumlanma Kusurları, | | | 13 | Vurgu Nedir Nasıl Yapılır. | | | 14 | beden dilinin kullanılması. | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | KAYNAKLAR 1- Aktaş, Şerif-Osman Gündüz, Yazılı ve Sözlü Anlatım/ Okuma-Dinleme/Kounuşma-Yazma, Akçağ Yay. Ankara (2010); 2- Gedizli, Mehmet. (2006), Yazabilmek azılı anlatıma giriş-, Marka yay. İstanbul 3- Özdemir, Emin. (2000), Anlatım Sanatı-Kompozisyon, Remzi Kitabevi, İstanbul | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 1 | 14 | Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 | Ev Ödevi | 10 | 3 | 30 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|