Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
194414002100UYGULAMALI COĞRAFİ BİLGİ SİS.Seçmeli124
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Amacı
Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) dersinin amacı, öğrencilere coğrafi bilgilerin toplanması, yönetilmesi, analizi ve görselleştirilmesi konularında temel beceriler kazandırmaktır. Öğrencilerin CBS’nin temel kavramlarını anlaması ve çeşitli CBS yazılımlarını etkin bir şekilde kullanabilmesi hedeflenmektedir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Fevzi DAŞ
Öğrenme Çıktıları
1Öğrenciler, Coğrafi Bilgi Sistemleri’nin (CBS) temel kavramlarını, bileşenlerini ve kullanım alanlarını öğrenir.
2Öğrenciler, QGIS yazılımını kullanarak coğrafi verileri analiz edebilir, haritalar oluşturabilir ve verileri görselleştirebilir.
3Öğrenciler, vektör ve raster veri modellerinin yapılarını, avantajlarını ve dezavantajlarını öğrenir ve bunları uygulamalarında kullanabilir.
4Öğrenciler, coğrafi verileri saha çalışmaları, uydu görüntüleri ve diğer kaynaklardan toplama ve bu verileri organize etme becerisi kazanır.
5Öğrenciler, alan, mesafe, eğim ve tampon bölge gibi coğrafi analizler yapabilir.
6Öğrenciler, CBS kullanarak profesyonel haritalar tasarlayabilir ve çıktıları doğru bir şekilde sunabilir.
7Öğrenciler, kent ve arazi yönetiminde CBS'nin rolünü anlayarak bu sistemlerin projelerde nasıl kullanılabileceğini öğrenir.
8Öğrenciler, gerçek dünya problemlerine CBS araçlarını kullanarak çözüm üretebilir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Bu ders, Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) kavramını, tarihçesini, bileşenlerini ve uygulamalarını kapsar. Veri modelleri, veri elde etme teknikleri, veri kalitesi değerlendirme yöntemleri, kent bilgi sistemleri ve arazi bilgi sistemleri gibi konular ele alınır. Ayrıca, karar destek sistemleri ile CBS yazılımlarının kullanımı incelenir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1CBS’nin tanımı, bileşenleri, tarihçesi ve kullanım alanları. QGIS programının kurulumu, arayüz bileşenleri ve temel ayarların tanıtımı. Öğrencilerle dersin genel hedefleri paylaşılır.QGIS yazılımının kurulumu, arayüz keşfi ve temel harita görüntüleme işlemleri.
2Vektör ve raster veri modellerinin tanıtımı, kullanım alanları ve farkları. Coğrafi veri kaynakları (uydu görüntüleri, saha çalışmaları).Örnek bir vektör ve raster veri setinin QGIS’e aktarımı ve incelenmesi.
3Projeksiyon türleri, koordinat sistemlerinin önemi, yanlış koordinat kullanımı durumunda oluşabilecek hatalar.Farklı projeksiyon ve koordinat sistemlerini QGIS üzerinde uygulama ve sonuçları gözlemleme.
4Öznitelik tablolarının düzenlenmesi, öznitelik ekleme, silme ve düzenleme işlemleri. Veri türleri ve özelliklerin filtrelenmesi.Bir vektör veri setinde öznitelik ekleme ve belirli özelliklere göre filtreleme işlemleri.
5Tematik haritaların oluşturulması, sembollerle görselleştirme teknikleri. Renk ve sembol kullanımı ile verilerin anlamlandırılması.Verileri görselleştirmek için bir tematik harita oluşturma.
6CBS’de seçim ve filtreleme yöntemleri. Belirli bir alana veya özelliğe göre verilerin analiz edilmesi.Belirli kriterlere göre verilerin seçimi ve coğrafi analizlerin yapılması.
7Farklı veri kümelerinin birleştirilmesi ve ayrıştırılması işlemleri. Alan bazlı veri ayırma teknikleri.Merging and splitting different datasets. Techniques for area-based data separation.
8Alan ve mesafe hesaplamalarının temel prensipleri, bu hesaplamaların pratikteki önemi.
9Raster verilerin özellikleri, yükseklik ve eğim analizleri. Raster veriler üzerinde basit görüntü işleme.Bir raster veri kullanarak yükseklik ve eğim analizleri yapma.
10Harita tasarımı, ölçek ayarları, çıktı formatları ve baskı işlemleri.QGIS’de bir harita tasarlayarak PDF formatında çıktı alma.
11Mobil cihazlar ile saha verisi toplama ve bu verilerin CBS’ye entegrasyonu.Mobil bir cihaz ile veri toplayarak QGIS’e aktarma.
12Topolojik analizler, tampon bölge oluşturma ve ağ analizleri.Belirli bir alan çevresinde tampon bölge oluşturma ve ağ analizi yapma.
13Öğrencilerin bir proje konusu belirlemesi, CBS araçlarını kullanarak çözüm üretmesi.Öğrenciler, projelerini QGIS’de tamamlar ve sonuçları haritalarla sunar.
14Dersin genel değerlendirilmesi, öğrencilerin projelerini sunması ve dönem sonunda geri bildirim.Proje sunumları ve sınıf içi tartışmalar.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Coğrafi Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü - https://cbs.csb.gov.tr/ 2. Ulusal Coğrafi Bilgi Platformu - https://www.atlas.gov.tr/ 3. Bulut Kent Bilgi Sistemi Projesi - https://www.bulut-kbs.gov.tr/ 4. Anadolu Üniversitesi e-Kitap: https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/CBS104U/ebook/CBS104U-15V1S1-8-0-1-SV1-ebook.pdf
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav160
Uygulama/Pratik140
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı150
Proje Hazırlama125
Proje Sunma125
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Uygulama/Pratik16060
Proje Hazırlama11212
Proje Sunma111
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma12020
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma13030
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)125
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
ÖÇ7
ÖÇ8
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr