|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 194414002100 | UYGULAMALI COĞRAFİ BİLGİ SİS. | Seçmeli | 1 | 2 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Amacı | Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) dersinin amacı, öğrencilere coğrafi bilgilerin toplanması, yönetilmesi, analizi ve görselleştirilmesi konularında temel beceriler kazandırmaktır. Öğrencilerin CBS’nin temel kavramlarını anlaması ve çeşitli CBS yazılımlarını etkin bir şekilde kullanabilmesi hedeflenmektedir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Fevzi DAŞ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Öğrenciler, Coğrafi Bilgi Sistemleri’nin (CBS) temel kavramlarını, bileşenlerini ve kullanım alanlarını öğrenir. | 2 | Öğrenciler, QGIS yazılımını kullanarak coğrafi verileri analiz edebilir, haritalar oluşturabilir ve verileri görselleştirebilir. | 3 | Öğrenciler, vektör ve raster veri modellerinin yapılarını, avantajlarını ve dezavantajlarını öğrenir ve bunları uygulamalarında kullanabilir. | 4 | Öğrenciler, coğrafi verileri saha çalışmaları, uydu görüntüleri ve diğer kaynaklardan toplama ve bu verileri organize etme becerisi kazanır. | 5 | Öğrenciler, alan, mesafe, eğim ve tampon bölge gibi coğrafi analizler yapabilir. | 6 | Öğrenciler, CBS kullanarak profesyonel haritalar tasarlayabilir ve çıktıları doğru bir şekilde sunabilir. | 7 | Öğrenciler, kent ve arazi yönetiminde CBS'nin rolünü anlayarak bu sistemlerin projelerde nasıl kullanılabileceğini öğrenir. | 8 | Öğrenciler, gerçek dünya problemlerine CBS araçlarını kullanarak çözüm üretebilir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Bu ders, Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) kavramını, tarihçesini, bileşenlerini ve uygulamalarını kapsar. Veri modelleri, veri elde etme teknikleri, veri kalitesi değerlendirme yöntemleri, kent bilgi sistemleri ve arazi bilgi sistemleri gibi konular ele alınır. Ayrıca, karar destek sistemleri ile CBS yazılımlarının kullanımı incelenir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | CBS’nin tanımı, bileşenleri, tarihçesi ve kullanım alanları. QGIS programının kurulumu, arayüz bileşenleri ve temel ayarların tanıtımı. Öğrencilerle dersin genel hedefleri paylaşılır. | QGIS yazılımının kurulumu, arayüz keşfi ve temel harita görüntüleme işlemleri. | | 2 | Vektör ve raster veri modellerinin tanıtımı, kullanım alanları ve farkları. Coğrafi veri kaynakları (uydu görüntüleri, saha çalışmaları). | Örnek bir vektör ve raster veri setinin QGIS’e aktarımı ve incelenmesi. | | 3 | Projeksiyon türleri, koordinat sistemlerinin önemi, yanlış koordinat kullanımı durumunda oluşabilecek hatalar. | Farklı projeksiyon ve koordinat sistemlerini QGIS üzerinde uygulama ve sonuçları gözlemleme. | | 4 | Öznitelik tablolarının düzenlenmesi, öznitelik ekleme, silme ve düzenleme işlemleri. Veri türleri ve özelliklerin filtrelenmesi. | Bir vektör veri setinde öznitelik ekleme ve belirli özelliklere göre filtreleme işlemleri. | | 5 | Tematik haritaların oluşturulması, sembollerle görselleştirme teknikleri. Renk ve sembol kullanımı ile verilerin anlamlandırılması. | Verileri görselleştirmek için bir tematik harita oluşturma. | | 6 | CBS’de seçim ve filtreleme yöntemleri. Belirli bir alana veya özelliğe göre verilerin analiz edilmesi. | Belirli kriterlere göre verilerin seçimi ve coğrafi analizlerin yapılması. | | 7 | Farklı veri kümelerinin birleştirilmesi ve ayrıştırılması işlemleri. Alan bazlı veri ayırma teknikleri. | Merging and splitting different datasets. Techniques for area-based data separation. | | 8 | Alan ve mesafe hesaplamalarının temel prensipleri, bu hesaplamaların pratikteki önemi. | | | 9 | Raster verilerin özellikleri, yükseklik ve eğim analizleri. Raster veriler üzerinde basit görüntü işleme. | Bir raster veri kullanarak yükseklik ve eğim analizleri yapma. | | 10 | Harita tasarımı, ölçek ayarları, çıktı formatları ve baskı işlemleri. | QGIS’de bir harita tasarlayarak PDF formatında çıktı alma. | | 11 | Mobil cihazlar ile saha verisi toplama ve bu verilerin CBS’ye entegrasyonu. | Mobil bir cihaz ile veri toplayarak QGIS’e aktarma. | | 12 | Topolojik analizler, tampon bölge oluşturma ve ağ analizleri. | Belirli bir alan çevresinde tampon bölge oluşturma ve ağ analizi yapma. | | 13 | Öğrencilerin bir proje konusu belirlemesi, CBS araçlarını kullanarak çözüm üretmesi. | Öğrenciler, projelerini QGIS’de tamamlar ve sonuçları haritalarla sunar. | | 14 | Dersin genel değerlendirilmesi, öğrencilerin projelerini sunması ve dönem sonunda geri bildirim. | Proje sunumları ve sınıf içi tartışmalar. | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Coğrafi Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü - https://cbs.csb.gov.tr/
2. Ulusal Coğrafi Bilgi Platformu - https://www.atlas.gov.tr/
3. Bulut Kent Bilgi Sistemi Projesi - https://www.bulut-kbs.gov.tr/
4. Anadolu Üniversitesi e-Kitap: https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/CBS104U/ebook/CBS104U-15V1S1-8-0-1-SV1-ebook.pdf | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 60 | Uygulama/Pratik | 1 | 40 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 50 | Proje Hazırlama | 1 | 25 | Proje Sunma | 1 | 25 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Uygulama/Pratik | 1 | 60 | 60 | Proje Hazırlama | 1 | 12 | 12 | Proje Sunma | 1 | 1 | 1 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|