|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 194414001104 | COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİ | Seçmeli | 1 | 1 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans | Dersin Amacı | Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) dersinin amacı, öğrencilere coğrafi bilgilerin toplanması, yönetilmesi, analizi ve görselleştirilmesi konularında temel beceriler kazandırmaktır. Öğrencilerin CBS’nin temel kavramlarını anlaması ve çeşitli CBS yazılımlarını etkin bir şekilde kullanabilmesi hedeflenmektedir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Fevzi DAŞ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Öğrenciler, CBS ile ilgili temel kavramları, terimleri ve bileşenleri öğrenerek bu sistemin yapısını ve işleyişini kavrar. | 2 | Öğrenciler, uydu görüntüleri, saha çalışmaları, hava fotoğrafları gibi kaynaklardan veri toplama yöntemlerini öğrenir ve bu verileri CBS yazılımlarında nasıl yöneteceğini kavrar. | 3 | Vektör ve raster veri modellerinin yapısını öğrenerek, hangi modelin hangi durumlarda kullanılacağını analiz edebilme becerisi kazanır. | 4 | Öğrenciler, QGIS, ArcGIS gibi popüler CBS yazılımlarını kullanarak haritalar oluşturma, analiz yapma ve görselleştirme gibi uygulamaları gerçekleştirebilir. | 5 | Öğrenciler, coğrafi analizler yaparak haritalar üzerinde anlamlı sonuçlar çıkarmayı ve bu sonuçları etkili bir şekilde görselleştirmeyi öğrenir. | 6 | Öğrenciler, kent bilgi sistemleri ve arazi bilgi sistemlerinin işlevlerini ve CBS’nin karar destek sistemleri ile entegrasyonunu anlayarak bu sistemleri projelerde kullanabilme yeteneği geliştirir. | 7 | Öğrenciler, CBS verilerinin doğruluk ve kesinlik analizlerini yaparak, veri kalitesini değerlendirme ve geliştirme yöntemlerini öğrenir. | 8 | Öğrenciler, çevresel, mühendislik ve planlama problemlerine CBS araçlarını kullanarak çözüm üretebilir ve bu çözümleri etkili bir şekilde sunabilir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Bu ders, Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) kavramını, tarihçesini, bileşenlerini ve uygulamalarını kapsar. Veri modelleri, veri elde etme teknikleri, veri kalitesi değerlendirme yöntemleri, kent bilgi sistemleri ve arazi bilgi sistemleri gibi konular ele alınır. Ayrıca, karar destek sistemleri ile CBS yazılımlarının kullanımı incelenir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dersin amacı, kapsamı, kullanılan kaynaklar ve değerlendirme yöntemleri açıklanır. CBS’nin temel kavramları tanıtılır ve tarihçesi hakkında genel bilgiler verilir. | | | 2 | Bilgi sistemi kavramı, bileşenleri ve kullanım alanları açıklanır. Modern bilgi sistemlerinin özellikleri üzerinde durulur.rin farkındalıklarının artırılması. | | | 3 | CBS’nin tanımı, bileşenleri ve kullanım alanları üzerinde durulur. Coğrafi verilerin özellikleri ve sınıflandırılması anlatılır. | | | 4 | Coğrafi varlıkların türleri, özellikleri ve CBS içinde nasıl temsil edildikleri üzerinde durulur. | | | 5 | CBS’nin mühendislik, çevre yönetimi, tarım, şehir planlama gibi alanlardaki uygulamaları detaylandırılır. | | | 6 | CBS’nin yazılım, donanım, veri ve kullanıcı bileşenleri açıklanır. CBS’nin sistem olarak nasıl çalıştığı anlatılır. | | | 7 | CBS yazılımlarının temel özellikleri, işlevleri ve popüler yazılım örnekleri (ArcGIS, QGIS) incelenir. | | | 8 | Vektör ve raster veri modelleri arasındaki farklar, avantajlar ve dezavantajlar açıklanır. | | | 9 | Uydu görüntüleri, hava fotoğrafları ve saha çalışmaları gibi veri elde etme yöntemleri anlatılır. | | | 10 | CBS verilerinde doğruluk, kesinlik, geçerlilik ve veri güvenilirliği konuları ele alınır. | | | 11 | Kent yönetiminde CBS’nin kullanımı ve başarılı kent bilgi sistemi projeleri örnekleri incelenir. | | | 12 | Arazi yönetimi ve karar destek sistemlerinin CBS ile entegrasyonu anlatılır. | | | 13 | Öğrenciler, CBS yazılımı kullanarak örnek bir veri analizi ve harita oluşturma çalışması yapar. | | | 14 | Dönem boyunca işlenen konuların genel değerlendirilmesi yapılır ve final sınavı gerçekleştirilir. | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Coğrafi Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü - https://cbs.csb.gov.tr/
2. Ulusal Coğrafi Bilgi Platformu - https://www.atlas.gov.tr/
3. Bulut Kent Bilgi Sistemi Projesi - https://www.bulut-kbs.gov.tr/
4. Anadolu Üniversitesi e-Kitap: https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/CBS104U/ebook/CBS104U-15V1S1-8-0-1-SV1-ebook.pdf | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 60 | Proje Hazırlama | 1 | 40 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Proje Hazırlama | 1 | 24 | 24 | Proje Sunma | 1 | 1 | 1 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 24 | 24 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 40 | 40 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|