Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
194414001104COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİSeçmeli113
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Amacı
Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) dersinin amacı, öğrencilere coğrafi bilgilerin toplanması, yönetilmesi, analizi ve görselleştirilmesi konularında temel beceriler kazandırmaktır. Öğrencilerin CBS’nin temel kavramlarını anlaması ve çeşitli CBS yazılımlarını etkin bir şekilde kullanabilmesi hedeflenmektedir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Fevzi DAŞ
Öğrenme Çıktıları
1Öğrenciler, CBS ile ilgili temel kavramları, terimleri ve bileşenleri öğrenerek bu sistemin yapısını ve işleyişini kavrar.
2Öğrenciler, uydu görüntüleri, saha çalışmaları, hava fotoğrafları gibi kaynaklardan veri toplama yöntemlerini öğrenir ve bu verileri CBS yazılımlarında nasıl yöneteceğini kavrar.
3Vektör ve raster veri modellerinin yapısını öğrenerek, hangi modelin hangi durumlarda kullanılacağını analiz edebilme becerisi kazanır.
4Öğrenciler, QGIS, ArcGIS gibi popüler CBS yazılımlarını kullanarak haritalar oluşturma, analiz yapma ve görselleştirme gibi uygulamaları gerçekleştirebilir.
5Öğrenciler, coğrafi analizler yaparak haritalar üzerinde anlamlı sonuçlar çıkarmayı ve bu sonuçları etkili bir şekilde görselleştirmeyi öğrenir.
6Öğrenciler, kent bilgi sistemleri ve arazi bilgi sistemlerinin işlevlerini ve CBS’nin karar destek sistemleri ile entegrasyonunu anlayarak bu sistemleri projelerde kullanabilme yeteneği geliştirir.
7Öğrenciler, CBS verilerinin doğruluk ve kesinlik analizlerini yaparak, veri kalitesini değerlendirme ve geliştirme yöntemlerini öğrenir.
8Öğrenciler, çevresel, mühendislik ve planlama problemlerine CBS araçlarını kullanarak çözüm üretebilir ve bu çözümleri etkili bir şekilde sunabilir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Bu ders, Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) kavramını, tarihçesini, bileşenlerini ve uygulamalarını kapsar. Veri modelleri, veri elde etme teknikleri, veri kalitesi değerlendirme yöntemleri, kent bilgi sistemleri ve arazi bilgi sistemleri gibi konular ele alınır. Ayrıca, karar destek sistemleri ile CBS yazılımlarının kullanımı incelenir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Dersin amacı, kapsamı, kullanılan kaynaklar ve değerlendirme yöntemleri açıklanır. CBS’nin temel kavramları tanıtılır ve tarihçesi hakkında genel bilgiler verilir.
2Bilgi sistemi kavramı, bileşenleri ve kullanım alanları açıklanır. Modern bilgi sistemlerinin özellikleri üzerinde durulur.rin farkındalıklarının artırılması.
3CBS’nin tanımı, bileşenleri ve kullanım alanları üzerinde durulur. Coğrafi verilerin özellikleri ve sınıflandırılması anlatılır.
4Coğrafi varlıkların türleri, özellikleri ve CBS içinde nasıl temsil edildikleri üzerinde durulur.
5CBS’nin mühendislik, çevre yönetimi, tarım, şehir planlama gibi alanlardaki uygulamaları detaylandırılır.
6CBS’nin yazılım, donanım, veri ve kullanıcı bileşenleri açıklanır. CBS’nin sistem olarak nasıl çalıştığı anlatılır.
7CBS yazılımlarının temel özellikleri, işlevleri ve popüler yazılım örnekleri (ArcGIS, QGIS) incelenir.
8Vektör ve raster veri modelleri arasındaki farklar, avantajlar ve dezavantajlar açıklanır.
9Uydu görüntüleri, hava fotoğrafları ve saha çalışmaları gibi veri elde etme yöntemleri anlatılır.
10CBS verilerinde doğruluk, kesinlik, geçerlilik ve veri güvenilirliği konuları ele alınır.
11Kent yönetiminde CBS’nin kullanımı ve başarılı kent bilgi sistemi projeleri örnekleri incelenir.
12Arazi yönetimi ve karar destek sistemlerinin CBS ile entegrasyonu anlatılır.
13Öğrenciler, CBS yazılımı kullanarak örnek bir veri analizi ve harita oluşturma çalışması yapar.
14Dönem boyunca işlenen konuların genel değerlendirilmesi yapılır ve final sınavı gerçekleştirilir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Coğrafi Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü - https://cbs.csb.gov.tr/ 2. Ulusal Coğrafi Bilgi Platformu - https://www.atlas.gov.tr/ 3. Bulut Kent Bilgi Sistemi Projesi - https://www.bulut-kbs.gov.tr/ 4. Anadolu Üniversitesi e-Kitap: https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/CBS104U/ebook/CBS104U-15V1S1-8-0-1-SV1-ebook.pdf
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı160
Proje Hazırlama140
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Proje Hazırlama12424
Proje Sunma111
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma12424
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma14040
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)91
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi
ÖÇ1
ÖÇ2
ÖÇ3
ÖÇ4
ÖÇ5
ÖÇ6
ÖÇ7
ÖÇ8
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr