Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
182001601109HALK SAĞLIĞISeçmeli113
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Amacı
Toplum sağlığını bir program içerisinde yükseltecek temel bilgi, kavram ve ilkeleri; toplumun sağlık gereksinimlerinin saptanması, fiziksel ve sosyal çevrenin olumlu hale getirilmesi, ülkenin sağlık bakım sistemi doğrultusunda hastalık ve sağlığın her aşamasında gerekli profesyonel rolleri üstlenen birey, aile, grup ve toplumun sağlığını geliştiren, sürdüren ve hastalıklardan koruyan özel bir daldır.Bununla ilgili; Halk sağlığına ilişkin temel kavramlar ve tarihçe, Temel sağlık hizmetleri kavramı, Sağlık Hizmetlerinin örgütlenmesi, Türkiye’de sağlığı etkileyen faktörler, Halk sağlığı hizmetlerinde kullanılan kayıtları ve sağlık düzeyi ölçütleri, Denetim, sağlık eğitimi, Aile ve sağlık, Ana ve çocuk sağlığı, Okul sağlığı, Yaşlılık sorunları ve evde hasta bakımı, İşçi sağlığı, Çevre sağlığı, Bulaşıcı ve sosyal hastalıklarda halk sağlığı yaklaşımları, errken tanı ve kronik hastalıklar içerikli bilgi verilir. Öğrencilere toplum sağlığının temel bilgi, kavram ve ilkeleri doğrultusunda; birey, aile ve toplum gruplarının sağlığını koruma, sürdürme ve geliştirmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör. Önder AKKAŞ
Öğrenme Çıktıları
1Halk Sağlığı disiplinin anlamı, kapsamı, korunmanın öneminin kavranması
2Halk Sağlığı disiplinin anlamı, kapsamı, korunmanın öneminin kavranması
3Bireyin sağlığını etkileyen etmenleri sosyal değişkenlerin önemine vurgu yaparak anlaşılması
4Bireyin sağlığını etkileyen etmenleri sosyal değişkenlerin önemine vurgu yaparak anlaşılması
5Toplum sağlığını etkileyen etmenleri halk sağlığı bakış açısı içerisinde irdeleyebilmek
6Toplum sağlığını etkileyen etmenleri halk sağlığı bakış açısı içerisinde irdeleyebilmek
7Sağlıktaki eşitsizliklere dünyada ve Türkiyedeki durum üzerinde vurgu yapabilmek
8Sağlıktaki eşitsizliklere dünyada ve Türkiyedeki durum üzerinde vurgu yapabilmek
9Sağlık hizmetlerine erişim ve bunu etkileyen faktörler olduğunu algılayıp hizmet sunumunda bu engelleri ortadan kaldırmayı hedefleyen tutum geliştirebilmek
10Sağlık hizmetlerine erişim ve bunu etkileyen faktörler olduğunu algılayıp hizmet sunumunda bu engelleri ortadan kaldırmayı hedefleyen tutum geliştirebilmek
11Ana çocuk sağlığı hizmetleri alanında ve üreme sağlığı alanındaki haklar kavramlarını anlayabilme ve eşitsizlikleri yorumlayabilme
12Ana çocuk sağlığı hizmetleri alanında ve üreme sağlığı alanındaki haklar kavramlarını anlayabilme ve eşitsizlikleri yorumlayabilme
13Bulaşıcı hastalıklarda Dünyada ve Türkiye’de mevcut durumu değerlendirebilme
14Bulaşıcı hastalıklarda Dünyada ve Türkiye’de mevcut durumu değerlendirebilme
15Sağlık çalışanlarının sağlığı açısından kendi durumunu değerlendirme, korunmanın önemini kavrayabilme
16Sağlık çalışanlarının sağlığı açısından kendi durumunu değerlendirme, korunmanın önemini kavrayabilme
17Çevre sağlığının toplum sağlığı açısından önemini anlama ve bileşenlerini irdeleyebilme
18Çevre sağlığının toplum sağlığı açısından önemini anlama ve bileşenlerini irdeleyebilme
19Türkiyedeki halk sağlığı sorunlarını kavrayabilme ve buna yönelik çözüm önerilerini sıralayabilme.
20Türkiyedeki halk sağlığı sorunlarını kavrayabilme ve buna yönelik çözüm önerilerini sıralayabilme.
21Sağlıklı temel beslenmenin önemini kavrayabilme ve sağlıklı beslenme ilkelerini anlayabilme.
22Sağlıklı temel beslenmenin önemini kavrayabilme ve sağlıklı beslenme ilkelerini anlayabilme.
23Adölesan dönemi sağlık problemlerini bilme ve buna yönelik çözüm stratejileri geliştirebilme.
24Adölesan dönemi sağlık problemlerini bilme ve buna yönelik çözüm stratejileri geliştirebilme.
25Çevre sağlığı hakkında bilgi sahibi olur
26Çevre sağlığı hakkında bilgi sahibi olur
27Okul sağlığı, İşçi sağlığı hakkında bilgi sahibi olur
28Okul sağlığı, İşçi sağlığı hakkında bilgi sahibi olur
29Türkiyedeki sağlık hizmetleri örgütlenmesi hakkında bilgi sahibi olur.
30Türkiyedeki sağlık hizmetleri örgütlenmesi hakkında bilgi sahibi olur.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersle ilgili kaynaklardan derse gelmeden önce hazırlıklı gelmek. Derse asgari saatte devam etmek. Ders için önerilen kaynakları temin etmek.
Dersin İçeriği
1-Halk sağlığına giriş ve Halk sağlığında temel kavramlar, 2- Sağlık kavramı ve sağlığı etkileyen etmenler 3-Sağlık kültür ve hastalık kültür ilişkisi 4-Sağlık hizmetleri ve örgütlenmesi 5-Sağlık insan gücü ve Türkiye’de sağlık örgütlenmesi 6-Sağlık düzeyi Göstergeleri ve hizmetler açısından ülkeler arası kıyaslama 7-Ana – Çocuk sağlığı ve aile planlaması 8-Bağışıklama hizmetleri 9-İşçi ve iş yeri sağlığı 10-Çevre sağlığı 11-Sosyal bulaşıcı hastalıklar 12-Genel beslenme 13-Türkiye’nin genel sağlık sorunları, halk sağlığı açısından genel nüfus, gençlerin sağlık sorunları 14-Yaşlılık ve sorunları 15-Toplumda görülen sağlığa zararlı alışkanlıklar 16-Okul Sağlığı 17-Sağlık Ekonomisi 18-Adölesan Sağlığı 19-Sağlık Eğitimi 20-Temel beslenme ve toplum beslenmesi 21-Sağlığı geliştirme kavramı
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1 Dersin tanıtımı, Halk sağlığına giriş ve Halk sağlığında temel kavramlar,X
2Sağlık ve Hastalık kavramı ve sağlığı etkileyen etmenler Sağlık kültür ve hastalık kültür ilişkisiX
3Sağlık hizmetlerinin sınıflandırılması Temel sağlık hizmetleri X
4Türkiye'de sağlık hizmetleri örgütlenmesi Sağlıkta Ekip Yaklaşımı ve Torlumu Tanıma- Sağlık ÖlçütleriX
5Ana – Çocuk sağlığı Aile planlaması X
6Bağışıklama hizmetleri İşçi ve iş sağlığı X
7Türkiye’nin genel sağlık sorunları, halk sağlığı açısından genel nüfus, gençlerin sağlık sorunları Toplumda görülen sağlığa zararlı alışkanlıklar X
8Ara SınavX
9Çevre sağlığı ve ekolojiX
10Adölesan Sağlığı Yaşlılık ve sorunları X
11Okul Sağlığı Sağlık EkonomisiX
12Sağlık Eğitimi Temel beslenme ve toplum beslenmesiX
13Sağlığı geliştirme kavramı Afetlerde Sağlık Yönetimi X
14Genel değerlendirme ve final sınavı hazırlığıX
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
İŞCİ, Necmettin. "Halk Sağlığı Ders Notları" (2012). (Her dönem güncellenmektedir.) ERCİ, Behice. "Halk Sağlığı hemşireliği", Göktuğ Basım yayın, Amasya, 2010. EREN Nevzat. Çağlar boyunca Toplum,Sağlık,İnsan.Ankara Somgür.1996 BERTAN Münevver. "Halk sağlığı", Ankara, Güneş Yayınevi 1995 Halk Sağlığı KitBabı, Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı. 2009
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım13226
Bireysel Çalışma12224
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma177
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11010
Ev Ödevi7214
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)84
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23
ÖÇ1       3               
ÖÇ2                       
ÖÇ3                       
ÖÇ4                       
ÖÇ5                       
ÖÇ6                       
ÖÇ7                       
ÖÇ8                       
ÖÇ9                       
ÖÇ10                       
ÖÇ11                       
ÖÇ12                       
ÖÇ13                       
ÖÇ14                       
ÖÇ15                       
ÖÇ16                       
ÖÇ17                       
ÖÇ18                       
ÖÇ19                       
ÖÇ20                       
ÖÇ21                       
ÖÇ22                       
ÖÇ23                       
ÖÇ24                       
ÖÇ25                       
ÖÇ26                       
ÖÇ27                       
ÖÇ28                       
ÖÇ29                       
ÖÇ30                       
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr