Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYear of StudyYarıyılAKTS
170201002102MANTIKZorunlu123
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Bu ders temel mantık konularını öğretmeyi ve onları İslami disiplinlerde kullanmayı amaçlar.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör. Ahmet Kavlak
Learning Outcomes
1İslam dünyasındaki geleneksel mantık kaynaklarındaki bilgilere ulaşma becerisi ve araştırma teknikleri kazanılır.
2Mantık tarihinden kısaca haberdar olur.
3Tanım teorisi kavranır ve öğrenci onu uygulayarak yeni tanımlar üretebilir.
4Önermeler arası ilişkiler kavranır.
5Basit dini argümanların sembolleştirilmesi ve onların denetlenmesi öğrenilir.
6Öğrenci mantığın Hukuk, Kelam ve Felsefede kullanım yöntemlerinden haberdar olur.
Mode of Delivery
Birinci Öğretim
Prerequisites and co-requisities
Yok
Recommended Optional Programme Components
Yok
Course Contents
Orta Çağ İslam Dünyası’nda tartısılan kavram, kavramlar arası iliskiler, önerme, önermeler arası iliskiler, kıyas ve kıyasa dayalı geçerli akıl yürütme yöntemleri incelenir. Geleneksel ve modern İslami disiplinlerdeki akıl yürütme biçimleri elestirel açıdan incelenir.
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Mantığın tanımı, konusu ve amacı
2Kısaca mantık tarihi
3Mantık ve sözcük türleri
4Beş tümel
5Tanım Teorisi
6Önermeler arası ilişkiler
7Formel kıyas teorisi
8İnformel kıyas teorisi
9Tümevarım ve analoji
10Sembolik mantıkta doğruluk tablosu yöntemi
11Dini argümanların Sembolleştirilmesi ve denetlenmesi
12Mantık-felsefe ilişkisi
13Mantık-Kelam ilişkisi
14Mantık-İslam Hukuku ilişkisi
15Genel Değerlendirme
16
Recommended or Required Reading
Necati Öner, Klasik Mantık, Ankara 1996. Doğan Özlem, Mantık, İstanbul 1999. Ebheri, Îsâgûcî (Arapça klasik metin). Süleyman Uludağ, “İbn Teymiye’de Mantık Meselesi” İslami Araştırmalar Dergisi, Sayı: 4, 1987. Hadi Adanalı, “Felsefeye Bürünen Kelam”, İslâmiyât, sayı 4, 2003. Wael B. Hallaq, “Mantık, Formel Kanıtlar ve Kanıtların Sünnî Fıkıh İlminde Formel Hale getirilmesi”, M.Ü İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı 16-17, 1998-1999.
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Ara Sınav1100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Sınavı1100
SUM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
SUM100
Language of Instruction
Türkçe
Work Placement(s)
Yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Derse Katılım12224
Seminer166
Bireysel Çalışma8864
TOTAL WORKLOAD (hours)94
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
LO1       
LO2       
LO3       
LO44444444
LO5       
LO6       
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr