Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Year of Study | Yarıyıl | AKTS | 170201002102 | MANTIK | Zorunlu | 1 | 2 | 3 |
|
Level of Course Unit |
First Cycle |
Objectives of the Course |
Bu ders temel mantık konularını öğretmeyi ve onları İslami disiplinlerde kullanmayı amaçlar. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Öğr. Gör. Ahmet Kavlak |
Learning Outcomes |
1 | İslam dünyasındaki geleneksel mantık kaynaklarındaki bilgilere ulaşma becerisi ve araştırma teknikleri kazanılır. | 2 | Mantık tarihinden kısaca haberdar olur. | 3 | Tanım teorisi kavranır ve öğrenci onu uygulayarak yeni tanımlar üretebilir. | 4 | Önermeler arası ilişkiler kavranır. | 5 | Basit dini argümanların sembolleştirilmesi ve onların denetlenmesi öğrenilir. | 6 | Öğrenci mantığın Hukuk, Kelam ve Felsefede kullanım yöntemlerinden haberdar olur. |
|
Mode of Delivery |
Birinci Öğretim |
Prerequisites and co-requisities |
Yok |
Recommended Optional Programme Components |
Yok |
Course Contents |
Orta Çağ İslam Dünyası’nda tartısılan kavram, kavramlar arası iliskiler, önerme, önermeler arası iliskiler, kıyas ve kıyasa dayalı geçerli akıl yürütme yöntemleri incelenir. Geleneksel ve modern İslami disiplinlerdeki akıl yürütme biçimleri elestirel açıdan incelenir. |
Weekly Detailed Course Contents |
|
1 | Mantığın tanımı, konusu ve amacı | | | 2 | Kısaca mantık tarihi | | | 3 | Mantık ve sözcük türleri | | | 4 | Beş tümel | | | 5 | Tanım Teorisi | | | 6 | Önermeler arası ilişkiler | | | 7 | Formel kıyas teorisi | | | 8 | İnformel kıyas teorisi | | | 9 | Tümevarım ve analoji | | | 10 | Sembolik mantıkta doğruluk tablosu yöntemi | | | 11 | Dini argümanların Sembolleştirilmesi ve denetlenmesi | | | 12 | Mantık-felsefe ilişkisi | | | 13 | Mantık-Kelam ilişkisi | | | 14 | Mantık-İslam Hukuku ilişkisi | | | 15 | Genel Değerlendirme | | | 16 | | | |
|
Recommended or Required Reading |
Necati Öner, Klasik Mantık, Ankara 1996.
Doğan Özlem, Mantık, İstanbul 1999.
Ebheri, Îsâgûcî (Arapça klasik metin).
Süleyman Uludağ, “İbn Teymiye’de Mantık Meselesi” İslami Araştırmalar Dergisi, Sayı: 4, 1987.
Hadi Adanalı, “Felsefeye Bürünen Kelam”, İslâmiyât, sayı 4, 2003.
Wael B. Hallaq, “Mantık, Formel Kanıtlar ve Kanıtların Sünnî Fıkıh İlminde Formel Hale getirilmesi”, M.Ü İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı 16-17, 1998-1999. |
Planned Learning Activities and Teaching Methods |
|
Assessment Methods and Criteria | |
Ara Sınav | 1 | 100 | SUM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | SUM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | SUM | 100 |
| Language of Instruction | Türkçe | Work Placement(s) | Yok |
|
Workload Calculation |
|
Derse Katılım | 12 | 2 | 24 |
Seminer | 1 | 6 | 6 |
Bireysel Çalışma | 8 | 8 | 64 |
|
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes |
LO1 | | | | | | | | LO2 | | | | | | | | LO3 | | | | | | | | LO4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | LO5 | | | | | | | | LO6 | | | | | | | |
|
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|