|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 0100108102 | SÜT İŞLEME TEKNOLOJİSİ | Zorunlu | 4 | 8 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Öğrenciye sütün tanımı ve bileşimi, sütün fiziko-kimyasal özellikleri, süt lipidleri, süt proteinleri, sütün karbonhidratları (laktoz), sütün mineral maddeleri, sütteki enzimler, sütün minör bileşenleri (vitaminler, süt gazları, sütteki organik asitler, hormonlar, koruyucu maddeler, vb.), süte bulaşan yabancı maddeler, süt mikroorganizmaları, sütün toplanması ve kabulü, Süte uygulanan teknolojik uygulamalar, Süte uygulanan ısıl işlemler, İçme sütü teknolojisi (Pastörize süt, Sterilize süt). Kısaca dersin amacı; öğrencilerin bu konuları temel olarak tek tek her yönüyle öğrenmelerini sağlamak ve gıda sanayinde uygulamaya yönelik bilgileri aktarmak ve öğretmektir. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Sütün tanımını ve teknolojik ve beslenmedeki önemini anlatabilir. Sütün bileşimini sıralayabilir. | 2 | Sütün fizikokimyasal özelliklerini sıralayıp bunların süt teknolojisindeki önemini açıklayabilir. | 3 | Sütün bileşenleri hakkında detaylı bilgi sunabilir. Süt yağı, yağ benzeri maddeler, süt proteinleri, laktoz hakkında bilimsel bilgiler öğrenebilir. Bunların beslenme ve süt teknolojisindeki önemlerini açıklayabilir. | 4 | Sütün en önemli mineralleri hakkında bilgi verebilir, özellikle kalsiyumun beslenme ve süt teknolojisindeki önemini açıklayabilir. | 5 | Sütteki enzimleri ve teknolojideki önemleri hakkında bilgi sunabilir. |
| Öğrenim Türü | İkinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | 1- Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahip olma,
2- Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahip olma,
3- Nitelikli araştırma planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme bilgi ve becerisine sahip olma,
4- Modern teknik ve araçları seçme, kullanma ve bilişim teknolojilerinden etkin yararlanma,
5- Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilme,
6- Bireysel olarak farklı çalışma gruplarında etkin çalışabilme ve sorumluluk alma özgüvenine sahip olma,
7- Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine ve en az bir yabancı dil bilgisine sahip olma, | Dersin İçeriği | 1- Sütün tanımını ve bileşimi ve miktar ve bileşimini etkileyen faktörler
2- Sütün fiziko-kimyasal özellikleri (rengi, tat ve kokusu, asitliği, özgül ağırlığı, donma ve kaynama noktası, refraktometre indisi, viskozitesi, elektrik geçirgenliği, tampon özelliği, yüzey gerilimi, oksidasyon-redüksiyon potansiyeli)
3- Süt lipidleri
4- Sütün azotlu maddeleri- süt proteinleri
5- Süt proteinleri ve sütün karbonhidratları -Laktoz)
6- Laktoz ve sütün mineral maddeleri
7- Sütteki enzimler, sütün minör bileşenleri (vitaminler, süt gazları, sütteki organik asitler, hormonlar, koruyucu maddeler, vb.)
8- Süte bulaşan yabancı maddeler
9- Süt mikroorganizmaları
10- Sütün toplanması ve kabulü, Süte uygulanan teknolojik uygulamalar, (sütün depolanması, temizlenmesi, süt yağının ayrılması, homojenizasyon, sütün standardizasyonu, baktofügasyon)
11- Süte uygulanan ısıl işlemler
12- İçme sütü teknolojisi (Pastörize süt)
13- İçme sütü teknolojisi (Sterilize süt) | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Sütün tanımlanması, süt üretimi istatistik verileri, | | | 2 | Süt sağım yöntemleri, süt bileşenleri ve bileşimi etkileyen faktörler, | | | 3 | Süt bileşenleri ve teknolojik açıdan önemleri, | | | 4 | Süt mikrobiyolojisi, kontaminantlar ve inhibitörler, | | | 5 | Sütün kabulü ve ön işlemler, | | | 6 | Starter kültürler, sütün pıhtılaşma mekanizması, | | | 7 | İçme sütü üretimi | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Yoğurt, ayran, kefir | | | 10 | Peynir | | | 11 | Peynir | | | 12 | Tereyağı | | | 13 | Süttozu, | | | 14 | Dondurma | | | 15 | Pilot tesiste ürünlerin üretilmesi | | | 16 | | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Prof. Dr. Mustafa METİN (2008) Süt Teknolojisi (Sütün Bileşimi ve İşlenmesi)
Yardımcı Kaynaklar
1. The Technology of Dairy Products, Early, R. (1992); 2. Prof. Dr. Atilla YETİŞEMİYEN (Ed.) (2007) Süt Teknolojisi; 3. Ahmet KURT, Songül ÇAKMAKÇI ve Abdullah ÇAĞLAR tarafından yazılan Süt ve Mamülleri Muayene ve Analiz Metotları Rehberi (2007); 4.Prof. Dr. Songül ÇAKMAKÇI tarafından verilecek ek bilgi notları ve tavsiye edilen diğer kaynaklar | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | | Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 | Ev Ödevi | 1 | 28 | 28 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|