Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
0100104102KÜTLE VE ENERJİ DENKLİKLERİZorunlu243
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Gıda Mühendisliği ile ilgili enerji ve kütle denkliklerinin oluşturulması, çözümleme tekniklerinin kavratılması, enerji ve kütle denkliklerinin gıda mühendisliğindeki uygulama alanları ile birlikte kavratılması.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Gıda mühendisliğinde enerji-kütle denkliklerin oluşturulması hakkında bilgi sahibi olmak
2Kütle ve enerji denkliklerinin gıda mühendisliğindeki uygulama alanlarıyla kavratılası hakkında bilgi sahibi olmak
3Gıda mühendisliğinde uygulama alanı bulmuş proseslere ait blok diagramların oluşturulması hakkında bilgi sahibi olmak
4By-pass ve re-cycle işlemlerinin gıda mühendisliğindeki uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmak
5Kütle ve enerji transferinin aynı anda gerçekleştiği durumlarda ilgili denkliklerin oluşturulması ve çözümlemesi hakkında bilgi sahibi olmak
Öğrenim Türü
İkinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
1- Gıda Mühendisliği ile ilgili temel mühendislik konularında yeterli alt yapıya sahip olma, 2- Alanı ile ilgili problemleri belirleme, tanımlama ve çözme becerisine sahip olma, 3- Nitelikli araştırma planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme bilgi ve becerisine sahip olma, 4- Modern teknik ve araçları seçme, kullanma ve bilişim teknolojilerinden etkin yararlanma, 5- Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilme, 6- Bireysel olarak farklı çalışma gruplarında etkin çalışabilme ve sorumluluk alma özgüvenine sahip olma, 7- Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisine ve en az bir yabancı dil bilgisine sahip olma, 8- Yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenilemenin gerekliliğini kavrayabilme, 9- Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olma,
Dersin İçeriği
1- Birimler ve dönüşümleri 2- Kütle denkliğinde problem çözme tekniği, blok diagramların oluşturulması 3- Maddenin korunum prensibi, kararsız halde reaksiyonlu açık sistemler, kararsız halde fiziksel açık sistemler, kararlı halde reaksiyonlu açık sistemler, kararlı halde fiziksel açık sistemler, 4- Kütle Denkliklerinin Oluşturulması ve Çözümlemeler 5- Bileşen Denklikleri 6- Bağlı Bileşen Denklikleri 7- Kararlı Halde Bileşenlerin Oluşumu ve/veya Tüketiminin Gerçekleştiği Açık Sistemler 8- Recycle, By-Pass ve Silinimli Sistemler İçin Kütle denklikleri 9- Enerji Denkliği, Temel Prensipler, Entalpi, Spesifik Isı 10- Isı Denkliklerinin Oluşturulması ve Çözümlemeler 11- Kütle ve Enerji Denkliklerinin Endüstriyel Uygulama Alanları, ısı değiştiriciler 12- Evaporasyon 13- Psikrometri 14- Kurutma
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Boyutlar, ölçme sistemleri ve birimler
2Gıdaların bazı fiziksel nitelikleri
3Kütle denkliğine ilişkin genel ilkeler
4Toplam kütle denkliği
5Bileşenler kütle denkliği
6Gıda üretiminde temel proseslere ait kütle denkliği örnekleri
7Çözümlü kütle denkliği soruları
8Enerji tanımı ve enerji denkliği
9Entalpi, ısı ve ısı enerjisinin çeşitleri
10Özgül ısı ve özgül ısı hesaplamaları
11Faz değişimi ve entalpi ilişkisi
12Doygun buhar ve kızgın buhar özellikleri
13Enerji denkliği hesaplamaları
14Çözümlü enerji denkliği soruları
15
16
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Aktaş, N. 2005. Kütle ve Enerji Denklikleri ders notları. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Gıda Mühendisliği Bölümü, Erzurum. Yardımcı Kaynaklar Esin, A., “Material and Energy Balances in Food Engineering”, METU Press, Ankara, (1993). Toledo, R.T., “Fundamentals of Food Process Engineering”, AVI Publishing Co., Westport Conn., (1980).
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Bireysel Çalışma12020
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma12020
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma12020
Ev Ödevi12828
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)90
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1453345555554343
ÖÇ2554345544534555
ÖÇ3444345334545454
ÖÇ4553454454533454
ÖÇ5554454454435553
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr