Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
210201304107TÜRK TASAVVUF KÜLTÜRÜZorunlu483
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
İlahiyat öğrencilerinin Türk Tasavvuf kültürü hakkında bilgi sahibi olmalarını ve tarih içinde bu kurum hakkında değerlendirmeleri kazandırır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğretim Üyesi Büşra Arslan Meçin
Öğrenme Çıktıları
11. Tarih içinde tasavvufun kültürlere etkisini anlar. 2. İslam tarihinde tasavvuf olarak ortaya çıkan hareketlerin doğuşunun, topluma etkilerini kavrar.; 3. Türk tarihinde tasavvufun etkileri ve bunların kültür, sosyal ve güzel sanat dallarına etkisini öğrenir.; 4. Bu konuda araştırma yapmak isteyenlere kaynaklık edecek kitap ve araştırma verilerini tanır.; 5. Türk kültür tarihine katkı sağlayacak bilgileri edinir.; 6. Ahilik teşkilatının esnaf örgütlenmesindeki rolünü kavrar.; 7. Dergah, tekke, zaviye ve Osmanlı ticaret hayatındaki önemini değerlendirir.
Öğrenim Türü
Uzaktan Eğitim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Türkçe, Arapça ve temel İslam bilgilerine sahip olmak
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Türk Tasavvuf kültürünün sosyal ve kültürel zemini, Tasavvufun Anadolu'daki etkileri, İslam Dini ve Tasavvuf, Tekke-tasavvuf edebiyatının tarihî gelişimi ve önemli temsilciler ve tarikatları.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1İlk dönem tasavvuf düşüncesine genel bir bakış
2Tasavvufun Anadolu'ya gelişi
3Müslüman Türklerde tasavvuf
4Orta Asya'da çıkan tarikatlar: Yeseviyye
5Orta Asya'da çıkan tarikatlar: Kalenderiyye ve Nakşbendiyye
6Orta Asya'da çıkan tarikatlar: Kadirîlyye
7Osmanlılar'da tasavvuf ve tarikatlar
8Ara sınav ve ders değerlendirmesi
9İbnü'l-Arabî ve Ekberîlik ve Ekberîliğin Anadolu'daki uzantısı
10Bektaşîlik
11Mevlana ve Mevlevîlik
12Bayramiyye ve Yeni Melametiyye
13Tarikat Müesseseleri: Dergah, Tekke, Zaviye vs.
14Tasavvuf Kültürünün Ana Unsurları: Tekke, Musiki, Sohbet, Edebiyat, Giyim-Kuşam
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
-Selçuk Eraydın, Tasavvuf Ve Tarikatlar, 11. Bs (İstanbul: M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2014). -Ahmet Ögke, Tasavvuf: El Kitabı, ed. Kadir Özköse, 3. baskı (Ankara: Grafiker Yayınları, 2015). -Mustafa Kara, Metinlerle Osmanlılarda Tasavvuf ve Tarikatlar (Bursa: Sır Yayıncılık, 2004). -Alexander Kynysh, Tasavvuf Tarihi, (İstanbul: Ufuk yay.,2011). -Mehmet Demirci, Tarihten Günümüze Tasavvuf Kültürü, (İstanbul: Vefa yay., 2009)
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım7749
Tartışma717
Soru-Yanıt111
Bireysel Çalışma5525
Ev Ödevi515
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)89
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ1       
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr