|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 210201304101 | TEFSİR IV | Zorunlu | 4 | 8 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Belli başlı tefsir yöntemlerinin öğretilmesi ve tanıtılması. Bu yöntemler çerçevesinde yazılmış olan ve zorluk derecesi üst seviye olan tefsir metinleri üzerinden Kur'ân'ı anlama ve yorumlama yollarının öğretilmesi, âyetlerde geçen konuların tartışılması. Belli başlı tartışmalı tefsir konuları hakkında ileri seviyede bilgi ve tecrübe kazanılması. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Mehmet Emin YURT | Öğrenme Çıktıları | 1 | Başta Rivayet, Dirayet, Fıkhî Tefsir, Mezhebi Tefsir ve İçtimâî Tefsir yöntemleri olmak üzere bütün temel ve tali tefsir yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | 2 | Duha, İnşirah, Asr, Fil ve Kureyş sureleri başta olmak üzere kısa surelerin i'rabını yapma kabiliyeti kazanır. | 3 | Rivayet, Dirayet, Fıkhî Tefsir, Mezhebi Tefsir ve İctimâî Tefsir yöntemleriyle yazılmış olan ileri düzey tefsir metinlerini okuma, bunları karşılaştırma ve değerlendirmeyi öğrenir. | 4 | Konulu tefsir yöntemi, semantik analiz yöntemi ve psikolojik tefsir yöntemleri gibi çağdaş ve yeni tefsir yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | Gerek klasik tefsir yöntemleri gerekse de çağdaş ve yeni tefsir yöntemleriyle ilgili yazılmış olan tefsir eserleri ve bunların müellifleri hakkında geniş bilgi yelpazesine sahip olur. |
| Öğrenim Türü | Uzaktan Eğitim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Rivayet Tefsiri, Dirayet Tefsiri, Fıkhî Tefsir, Mezhebî Tefsir, İctimaî Tefsir, Edebî Tefsir, Bilimsel Tefsir, Konulu Tefsir, Lügavî Tefsir ve Semantik Tahlil Yöntemi gibi temel ve tali tefsir yöntemleri hakkında bilgi ve deneyim kazandırılacaktır. Ayrıca kısa surelerin detaylı i'rabları yapılarak ayrıntılı tefsir ve yorum yapabilme becerisi geliştirilecektir. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Rivayet Tefsiri (Menkûl/Me’sûr Tefsir);
Duha Suresi İ’râbı;
Örnek Tefsir Metni Okuma. | | | 2 | Dirayet Tefsiri (Aklî/Re’y Tefsiri);
İnşirah Suresi İ’râbı;
Örnek Tefsir Metni Okuma. | | | 3 | Fıkhî Tefsir (Ahkâm Tefsiri);
Asr Suresi İ’râbı;
Örnek Tefsir Metni Okuma. | | | 4 | Mezhebi Tefsirler (Fırka Tefsirleri);
Hümeze Suresi İ’râbı;
Örnek Tefsir Metni Okuma. | | | 5 | İçtimâî Tefsir (Sosyolojik Tefsir);
Örnek Tefsir Metni Okuma. | | | 6 | Edebî Tefsir;
Fil Suresi İ’râbı;
Örnek Tefsir Metni Okuma. | | | 7 | İlmî Tefsirler (Fennî/Bilimsel Tefsir);
Kureyş Suresi İ’râbı;
Örnek Tefsir Metni Okuma. | | | 8 | Konulu Tefsir (Kavramsal Tefsir, et-Tefsîru’l-Mevdû‘î, et-Tefsîru’t-Tevhîdî);
Maun Suresi İ’râbı.
Örnek Tefsir Metni Okuma. | | | 9 | Lügavî Tefsir;
Kevser Suresi İ’râbı;
Örnek Tefsir Metni Okuma. | | | 10 | Semantik Analiz Yöntemi;
Kafirun Suresi İ’râbı;
Örnek Tefsir Metni Okuma. | | | 11 | Tarihselci Girişim (Hermenötik’e Geçiş Aracı Olarak);
Nasr Suresi İ’râbı;
Örnek Tefsir Metni Okuma. | | | 12 | “Tefsire Hermenötik Yaklaşım” Teorisi;
Tebbet Suresi İ’râbı;
Örnek Tefsir Metni Okuma. | | | 13 | İşârî Tefsir (Sûfî/Tasavvufî Tefsir) - Psikolojik Tefsir;
İhlâs Suresi İ’râbı;
Örnek Tefsir Metni Okuma. | | | 14 | Felsefi Tefsirler;
Felak ve Nas Suresi İ’râbı;
Örnek Tefsir Metni Okuma. | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, Fecr Yayınları, Ankara, 1996.
Cerrahoğlu, İsmail, Tefsîr Usûlü, Türkiye Diyanet Vakfı yayınları, Ankara, 1985.
Demirci, Muhsin, Esbâb-ı Nüzûl, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 1995.
Demirci, Muhsin, Tefsir Usûlü ve Tarihi, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul, 1998.
Sâbûnî, Muhammed Ali, et-Tıbyân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân, ‘Âlemu’l-Kutub, Beyrût, 1405/1985.
Subhi, es-Sâlih, Kur’ân İlimleri, Hibaş Yayınları, Konya, tsz., (trc: M. Said Şimşek).
Suyûtî, Abdurrahman b. Ebî Bekir Celâleddîn, el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’ân, Merkezu’d-Dırâsâtu’l-Kur’âniyye, Medine, 1426.
Suyutî, Celâleddîn, ed-Dürru’l-Mensûr fî’t-Tefsîri bi’l-Me’sûr, Merkez-u Hecr, Kâhire, 2003/1424.
Suyûtî, Celâleddîn, el-İklîl fî İstinbâti’t-Tenzîl, Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrût, 1401/1981.
Suyûtî, Ebu’l-Fadl Celâlüddîn, Esbâbu’n-Nüzûl (Lübâbu’n-Nükûl fî Esbâbi’n-Nüzûl), Müessesetu’l-Kutubi’s-Sekâfiyye, Beyrût, 1422/2002.
Zehebî, Muhammed Hüseyin, et-Tefsîr ve’l-Müfessirûn, Mektebet-u Vehbe, Kâhire, 2000.
Zehebî, Muhammed Hüseyin, İlmu’t-Tefsîr, Dâru’l-Meârif, Kâhire, tsz.
Zerkânî, Muhammed Abdulazîm, Menâhilu’l-İrfân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân, Dâru’l-Kitâbi’l-‘Arabî, Beyrût, 1415/1995.
Zerkeşî, Bedreddîn Muhammed b. Abdillah, el-Burhân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân, Dâru’t-Turâs, Kâhire, 1276/1957 ve 1404/1984. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 20 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 80 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Quiz | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | Quiz için Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|