Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
210201304101TEFSİR IVZorunlu482
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Belli başlı tefsir yöntemlerinin öğretilmesi ve tanıtılması. Bu yöntemler çerçevesinde yazılmış olan ve zorluk derecesi üst seviye olan tefsir metinleri üzerinden Kur'ân'ı anlama ve yorumlama yollarının öğretilmesi, âyetlerde geçen konuların tartışılması. Belli başlı tartışmalı tefsir konuları hakkında ileri seviyede bilgi ve tecrübe kazanılması.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Mehmet Emin YURT
Öğrenme Çıktıları
1Başta Rivayet, Dirayet, Fıkhî Tefsir, Mezhebi Tefsir ve İçtimâî Tefsir yöntemleri olmak üzere bütün temel ve tali tefsir yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
2Duha, İnşirah, Asr, Fil ve Kureyş sureleri başta olmak üzere kısa surelerin i'rabını yapma kabiliyeti kazanır.
3Rivayet, Dirayet, Fıkhî Tefsir, Mezhebi Tefsir ve İctimâî Tefsir yöntemleriyle yazılmış olan ileri düzey tefsir metinlerini okuma, bunları karşılaştırma ve değerlendirmeyi öğrenir.
4Konulu tefsir yöntemi, semantik analiz yöntemi ve psikolojik tefsir yöntemleri gibi çağdaş ve yeni tefsir yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur.
5Gerek klasik tefsir yöntemleri gerekse de çağdaş ve yeni tefsir yöntemleriyle ilgili yazılmış olan tefsir eserleri ve bunların müellifleri hakkında geniş bilgi yelpazesine sahip olur.
Öğrenim Türü
Uzaktan Eğitim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Rivayet Tefsiri, Dirayet Tefsiri, Fıkhî Tefsir, Mezhebî Tefsir, İctimaî Tefsir, Edebî Tefsir, Bilimsel Tefsir, Konulu Tefsir, Lügavî Tefsir ve Semantik Tahlil Yöntemi gibi temel ve tali tefsir yöntemleri hakkında bilgi ve deneyim kazandırılacaktır. Ayrıca kısa surelerin detaylı i'rabları yapılarak ayrıntılı tefsir ve yorum yapabilme becerisi geliştirilecektir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Rivayet Tefsiri (Menkûl/Me’sûr Tefsir); Duha Suresi İ’râbı; Örnek Tefsir Metni Okuma.
2Dirayet Tefsiri (Aklî/Re’y Tefsiri); İnşirah Suresi İ’râbı; Örnek Tefsir Metni Okuma.
3Fıkhî Tefsir (Ahkâm Tefsiri); Asr Suresi İ’râbı; Örnek Tefsir Metni Okuma.
4Mezhebi Tefsirler (Fırka Tefsirleri); Hümeze Suresi İ’râbı; Örnek Tefsir Metni Okuma.
5İçtimâî Tefsir (Sosyolojik Tefsir); Örnek Tefsir Metni Okuma.
6Edebî Tefsir; Fil Suresi İ’râbı; Örnek Tefsir Metni Okuma.
7İlmî Tefsirler (Fennî/Bilimsel Tefsir); Kureyş Suresi İ’râbı; Örnek Tefsir Metni Okuma.
8Konulu Tefsir (Kavramsal Tefsir, et-Tefsîru’l-Mevdû‘î, et-Tefsîru’t-Tevhîdî); Maun Suresi İ’râbı. Örnek Tefsir Metni Okuma.
9Lügavî Tefsir; Kevser Suresi İ’râbı; Örnek Tefsir Metni Okuma.
10Semantik Analiz Yöntemi; Kafirun Suresi İ’râbı; Örnek Tefsir Metni Okuma.
11Tarihselci Girişim (Hermenötik’e Geçiş Aracı Olarak); Nasr Suresi İ’râbı; Örnek Tefsir Metni Okuma.
12“Tefsire Hermenötik Yaklaşım” Teorisi; Tebbet Suresi İ’râbı; Örnek Tefsir Metni Okuma.
13İşârî Tefsir (Sûfî/Tasavvufî Tefsir) - Psikolojik Tefsir; İhlâs Suresi İ’râbı; Örnek Tefsir Metni Okuma.
14Felsefi Tefsirler; Felak ve Nas Suresi İ’râbı; Örnek Tefsir Metni Okuma.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, Fecr Yayınları, Ankara, 1996. Cerrahoğlu, İsmail, Tefsîr Usûlü, Türkiye Diyanet Vakfı yayınları, Ankara, 1985. Demirci, Muhsin, Esbâb-ı Nüzûl, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 1995. Demirci, Muhsin, Tefsir Usûlü ve Tarihi, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul, 1998. Sâbûnî, Muhammed Ali, et-Tıbyân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân, ‘Âlemu’l-Kutub, Beyrût, 1405/1985. Subhi, es-Sâlih, Kur’ân İlimleri, Hibaş Yayınları, Konya, tsz., (trc: M. Said Şimşek). Suyûtî, Abdurrahman b. Ebî Bekir Celâleddîn, el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’ân, Merkezu’d-Dırâsâtu’l-Kur’âniyye, Medine, 1426. Suyutî, Celâleddîn, ed-Dürru’l-Mensûr fî’t-Tefsîri bi’l-Me’sûr, Merkez-u Hecr, Kâhire, 2003/1424. Suyûtî, Celâleddîn, el-İklîl fî İstinbâti’t-Tenzîl, Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrût, 1401/1981. Suyûtî, Ebu’l-Fadl Celâlüddîn, Esbâbu’n-Nüzûl (Lübâbu’n-Nükûl fî Esbâbi’n-Nüzûl), Müessesetu’l-Kutubi’s-Sekâfiyye, Beyrût, 1422/2002. Zehebî, Muhammed Hüseyin, et-Tefsîr ve’l-Müfessirûn, Mektebet-u Vehbe, Kâhire, 2000. Zehebî, Muhammed Hüseyin, İlmu’t-Tefsîr, Dâru’l-Meârif, Kâhire, tsz. Zerkânî, Muhammed Abdulazîm, Menâhilu’l-İrfân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân, Dâru’l-Kitâbi’l-‘Arabî, Beyrût, 1415/1995. Zerkeşî, Bedreddîn Muhammed b. Abdillah, el-Burhân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân, Dâru’t-Turâs, Kâhire, 1276/1957 ve 1404/1984.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri20
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri80
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Quiz111
Derse Katılım14228
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma14114
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma14114
Quiz için Bireysel Çalışma14114
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)74
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ15555555
ÖÇ25555555
ÖÇ35555555
ÖÇ45555555
ÖÇ55555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr