Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
210201303105TASAVVUFZorunlu473
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
1.Tasavvuf düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecinin izlenmesi. 2.Klasik tasavvuf düşüncesi ile modern tasavvuf anlayışı arasındaki ilişkinin tespit edilmesi.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Büşra Arslan Meçin
Öğrenme Çıktıları
11 Tasavvufun İslam düşüncesindeki yerini ve önemini kavrayabilme.; 2 İlk dönem sufî bakış açısının Hz. Peygamber dönemiyle olan irtibatını kurabilme.; 3 Mistik kültürün oluşturduğu kavram ve anlam zenginliğini tanıyabilme.; 4 Tasavvufî düşünce ile diğer dinlerdeki mistik anlayış arasındaki benzerlik ve farklılıkları karşılaştırabilme.; 5 Tasavvufun bilgi boyutunun felsefî düşünceyle olan bağlantısını analiz edebilme.; 6 Tasavvufî müesseselerin siyasî ve kültürel alanda oynadığı rolü değerlendirebilme.; 7 Batı dünyasında sufî mistik düşüncenin oluşturduğu etkeyi analiz edip eleştirebilme.; 8 Mistik kültürün İslamî bakış açısındaki yansımaları hakkında bağımsız fikirler üretebilme.; 9 Tasavvufî anlayışı oluşturan klasik ve modern kaynakları tahlil edebilme.; 10 Günümüzde tasavvufla ilgili çağdaş yaklaşımları bilimsel yöntemlerle eleştirebilme.
Öğrenim Türü
Uzaktan Eğitim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Tavsiye edilen ders materyallerine öğrenci tarafından hazırlık yapılarak gelinmesi.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Tasavvufun tanımı, doğuş ve gelişmesi, tasavvuf ilminde kullanılan terimler, özellikle tevhid, fena, beka, vahdet-i vücud gibi temel terimler, tarikatler hakkında bilgiler.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi ve kaynakları.
2Tasavvuf ve mistisizm. Evrensel bu iki akım arasındaki farklar ve etkileşimler.
3İslam düşünce tarihinde tasavvufun yeri ve önemi.
4Tasavvufun diğer ilimlerle münasebeti ve etkileri.
5Zühd dönemi, genel özellikleri ve bu dönemi temsil eden zâhidler.
6Tasavvuf dönemi ve öne çıkan mutasavvıflar.
7Tasavvufî ekollerin oluşumu ve bu ekollerin temsilcileri.
8Tasavvufî kavramların teşekkülü ve kazandıkları işarî manaların değerlendirilmesi.
9Tasavvuf literatürünün doğuşu ve dini metinlerin tasavvufî açıdan yorumlanması.
10Sünnî tasavvufun temellendirilmesi ve İmam Gazzalî
11Heterodoks zümreler (Hulûliyye, İbâhiyye, İttihâdiyye)
12İbnü’l-Arabî ve öğretisi
13Ekberî ekol ve Anadolu’daki uzantısı
14İşrâkîlik anlayışı ve bu geleneğin temsilcileri
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Reşat Öngören, Osmanlılarda Tasavvuf, İstanbul 2000. 2. Mustafa Kara, Osmanlılarda Tasavvuf ve Tarikatlar, İstanbul 2008. 3. H. Kamil Yılmaz, Ana Hatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, İstanbul 2004. 4. Mustafa Kara,Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, İstanbul 1995. 5. Mustafa Aşkar, Tasavvuf Tarihi Literatürü 6. Tasavvuf el Kitabı
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav150
Quiz150
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri50
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri50
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav212
Final Sınavı122
Derse Katılım11222
Bireysel Çalışma7535
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma5315
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma236
Ev Ödevi212
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)84
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ14343444
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr