Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 210201303105 | TASAVVUF | Zorunlu | 4 | 7 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
1.Tasavvuf düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecinin izlenmesi.
2.Klasik tasavvuf düşüncesi ile modern tasavvuf anlayışı arasındaki ilişkinin tespit edilmesi. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Büşra Arslan Meçin |
Öğrenme Çıktıları |
1 | 1 Tasavvufun İslam düşüncesindeki yerini ve önemini kavrayabilme.; 2 İlk dönem sufî bakış açısının Hz. Peygamber dönemiyle olan irtibatını kurabilme.; 3 Mistik kültürün oluşturduğu kavram ve anlam zenginliğini tanıyabilme.; 4 Tasavvufî düşünce ile diğer dinlerdeki mistik anlayış arasındaki benzerlik ve farklılıkları karşılaştırabilme.; 5 Tasavvufun bilgi boyutunun felsefî düşünceyle olan bağlantısını analiz edebilme.; 6 Tasavvufî müesseselerin siyasî ve kültürel alanda oynadığı rolü değerlendirebilme.; 7 Batı dünyasında sufî mistik düşüncenin oluşturduğu etkeyi analiz edip eleştirebilme.; 8 Mistik kültürün İslamî bakış açısındaki yansımaları hakkında bağımsız fikirler üretebilme.; 9 Tasavvufî anlayışı oluşturan klasik ve modern kaynakları tahlil edebilme.; 10 Günümüzde tasavvufla ilgili çağdaş yaklaşımları bilimsel yöntemlerle eleştirebilme. |
|
Öğrenim Türü |
Uzaktan Eğitim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Tavsiye edilen ders materyallerine öğrenci tarafından hazırlık yapılarak gelinmesi. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Tasavvufun tanımı, doğuş ve gelişmesi, tasavvuf ilminde kullanılan terimler, özellikle tevhid, fena, beka, vahdet-i vücud gibi temel terimler, tarikatler hakkında bilgiler. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi ve kaynakları. | | | 2 | Tasavvuf ve mistisizm. Evrensel bu iki akım arasındaki farklar ve etkileşimler. | | | 3 | İslam düşünce tarihinde tasavvufun yeri ve önemi. | | | 4 | Tasavvufun diğer ilimlerle münasebeti ve etkileri. | | | 5 | Zühd dönemi, genel özellikleri ve bu dönemi temsil eden zâhidler. | | | 6 | Tasavvuf dönemi ve öne çıkan mutasavvıflar. | | | 7 | Tasavvufî ekollerin oluşumu ve bu ekollerin temsilcileri. | | | 8 | Tasavvufî kavramların teşekkülü ve kazandıkları işarî manaların değerlendirilmesi. | | | 9 | Tasavvuf literatürünün doğuşu ve dini metinlerin tasavvufî açıdan yorumlanması. | | | 10 | Sünnî tasavvufun temellendirilmesi ve İmam Gazzalî | | | 11 | Heterodoks zümreler (Hulûliyye, İbâhiyye, İttihâdiyye) | | | 12 | İbnü’l-Arabî ve öğretisi | | | 13 | Ekberî ekol ve Anadolu’daki uzantısı | | | 14 | İşrâkîlik anlayışı ve bu geleneğin temsilcileri | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1. Reşat Öngören, Osmanlılarda Tasavvuf, İstanbul 2000. 2. Mustafa Kara, Osmanlılarda Tasavvuf ve Tarikatlar, İstanbul 2008.
3. H. Kamil Yılmaz, Ana Hatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, İstanbul 2004.
4. Mustafa Kara,Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, İstanbul 1995.
5. Mustafa Aşkar, Tasavvuf Tarihi Literatürü
6. Tasavvuf el Kitabı |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 50 | Quiz | 1 | 50 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 11 | 2 | 22 |
Bireysel Çalışma | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 5 | 3 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 3 | 6 |
Ev Ödevi | 2 | 1 | 2 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|