|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 210201303101 | TEFSİR III | Zorunlu | 4 | 7 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Zorluk derecesi orta ve üst seviye olan tefsir metinleri üzerinden Kur'ân'ı anlama ve yorumlama yollarının öğretilmesi, âyetlerde geçen konuların tartışılması. Tefsir tarihinin ilk dönemlerine ait klasik tefsir metinlerinin tanıtılması. Belli başlı Kur'ân ilimleri hakkında orta seviyede bilgi ve tecrübe kazanılması. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Mehmet Emin YURT | Öğrenme Çıktıları | 1 | Hz. Peygamber (s.a.v.) ve Sahabe döneminden itibaren tefsir ilminin ortaya çıkışını hazırlayan ve hızlandıran ihtiyaçlar ve nedenler hakkında bilgi sahibi olur. | 2 | Sahabe ve onlardan sonra gelen Tabiîn neslinin Kur’ân tefsirine yaklaşımlarını karşılaştırarak analiz etme kabiliyeti kazanır. | 3 | Hicrî üçüncü ve dördüncü asırdaki tefsir faaliyetleri ve önde gelen müfessirleri hakkında bilgi sahibi olur. | 4 | Sebeb-i nüzul, i’câzu’l-Kur’ân ve nâsih-mensûh gibi Kur’ân ilimlerini öğrenir. | 5 | Muhkem-müteşabih, müşkilü’l-Kur’ân, münâsebâtü’l-âyât ve’s-süver, Mekkî-Medenî, mübhemâtü’l-Kur’ân ve üslûbü’l-Kur’ân gibi Kur’ân ilimlerini öğrenir. |
| Öğrenim Türü | Uzaktan Eğitim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Tefsir usûlü ve tefsir tarihi bilgilerini birleştirerek, Kur’an’dan seçilen muayyen bölümlerin muhtelif tefsir kaynaklarında yapılan tefsirlerle mukayeseli olarak tefsir edilmesi ve bu vesileyle “Kur’an Okuma ve Tecvid” derslerinde meâlleri okunmuş bulunanların dışında kalan surelerin meâllerinin ve tefsirlerinin öğrenilmesini sağlamaktır. Ayrıca Kur’ın bir suresi temele alınarak ayrıntılı tefsir yapma melekesinin geliştirilmesi sağlanacaktır. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Tefsir, tevil, tercüme ve meal gibi temel tefsir kavramları | | | 2 | Hazreti Peygamber’in (s.a.v.) Tefsirdeki Yeri | | | 3 | Hazreti Peygamber’in (s.a.v.) Kur’ân’ı Tefsir Tarzları | | | 4 | Sahabenin Tefsirdeki Yeri | | | 5 | Sahabe Tefsirinin Belirgin Vasıfları | | | 6 | Meşhur müfessir Sahabîler | | | 7 | Tâbiunun Tefsirdeki Yeri | | | 8 | Tâbiûn Tefsirlerinin Genel Özellikleri | | | 9 | Tefsir Ekolleri / Medreseleri | | | 10 | Tebe-i Tâbiînin Tefsirdeki Yeri | | | 11 | Sebeb-i Nüzûl ve İ‘câzu’l-Kur’ân | | | 12 | Muhkem-Müteşabih ve Müşkilü’l-Kur’ân | | | 13 | Münâsebâtü’l-Âyât ve’s-Süver ve Mekkî-Medenî | | | 14 | Mübhemâtü’l-Kur’ân ve Üslûbü’l-Kur’ân | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, Fecr Yayınları, Ankara, 1996.
Cerrahoğlu, İsmail, Tefsîr Usûlü, Türkiye Diyanet Vakfı yayınları, Ankara, 1985.
Demirci, Muhsin, Esbâb-ı Nüzûl, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İstanbul, 1995.
Demirci, Muhsin, Tefsir Usûlü ve Tarihi, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul, 1998.
Sâbûnî, Muhammed Ali, et-Tıbyân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân, ‘Âlemu’l-Kutub, Beyrût, 1405/1985.
Subhi, es-Sâlih, Kur’ân İlimleri, Hibaş Yayınları, Konya, tsz., (trc: M. Said Şimşek).
Suyûtî, Abdurrahman b. Ebî Bekir Celâleddîn, el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’ân, Merkezu’d-Dırâsâtu’l-Kur’âniyye, Medine, 1426.
Suyutî, Celâleddîn, ed-Dürru’l-Mensûr fî’t-Tefsîri bi’l-Me’sûr, Merkez-u Hecr, Kâhire, 2003/1424.
Suyûtî, Celâleddîn, el-İklîl fî İstinbâti’t-Tenzîl, Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrût, 1401/1981.
Suyûtî, Ebu’l-Fadl Celâlüddîn, Esbâbu’n-Nüzûl (Lübâbu’n-Nükûl fî Esbâbi’n-Nüzûl), Müessesetu’l-Kutubi’s-Sekâfiyye, Beyrût, 1422/2002.
Zehebî, Muhammed Hüseyin, et-Tefsîr ve’l-Müfessirûn, Mektebet-u Vehbe, Kâhire, 2000.
Zehebî, Muhammed Hüseyin, İlmu’t-Tefsîr, Dâru’l-Meârif, Kâhire, tsz.
Zerkânî, Muhammed Abdulazîm, Menâhilu’l-İrfân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân, Dâru’l-Kitâbi’l-‘Arabî, Beyrût, 1415/1995.
Zerkeşî, Bedreddîn Muhammed b. Abdillah, el-Burhân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân, Dâru’t-Turâs, Kâhire, 1276/1957 ve 1404/1984. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 20 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 80 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Quiz | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 2 | 28 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | Quiz için Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|