Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 170201006100 | İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ | Zorunlu | 3 | 6 | 2 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
İtikadi İslam mezheplerinin ortaya çıkış nedenlerini araştırma görüşlerinin oluşumu ve yayılmalarındaki dini, felsefi, sosyal, siyasi ve ekonomik nedenleri anlama ve farklı açılardan tespit ve tahliller yapma. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
DOÇ. DR. ADEM ERYİĞİT |
Öğrenme Çıktıları |
1 | İslam mezhepleri tarihinin temel kavramlarını bilir. | 2 | İslam mezheplerinin ortaya çıkış nedenlerini bilir. | 3 | Belli başlı İslam mezheplerini; temsilcileri, görüşleri, lüteratürü ve İslam tarihindeki farklı etkilerini bilir. | 4 | Mezhepler arasında farklı yönlerden mukayeseler yapar, tespit ve tahlillerde bulunur. |
|
Öğrenim Türü |
İkinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
|
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
İslam mezheplerinin ortaya çıkışı, görüşleri, gelişimi ve yayılışını konu edinir. Bu hususta yazılmış klasik ve modern literatürü tanıtır ve mezhepleri karşılaştırma bilgi ve becerisi kazandırır. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | İslam mezheplerinin doğuşu, mezhepler tarihinin temel kavramları, mezheplerin doğuşunu etkileyen sebepler | | | 2 | Ümmetin fırkalara ayrılması hadisi | | | 3 | Harici mezhebi | | | 4 | Şia'nın aşırı fırkaları | | | 5 | Şia'nın İsmaili kolu | | | 6 | Şia'nın Zeydi kolu | | | 7 | Şia'nın İmamiyye kolu | | | 8 | ARA SINAV | | | 9 | Mürcie mezhebi | | | 10 | Kaderiyye mezhebi | | | 11 | Cebriyye mezhebi | | | 12 | Mu'tezile mezhebi 1 | | | 13 | Mu'tezile mezhebi 2 | | | 14 | Selefilik | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Abdurrahman Bedevi, Târîhu’l-Mezâhibi’l-İslâmiyyîn, Beyrut 1973.
Muhammed Ebû Zehra, İslâm’da Siyâsî ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, çev: E. Ruhi Fığlalı-O. Eskicioğlu, İstanbul 1970
Mustafa Akçay-H.İbrahim Bulut, Siyasî-İtikâdî İslam Mezhepleri Tarihi(Giriş), İzmir, 2005.
Şehristânî, el-Milel ve’n-Nihal, Beyrut 1975.
Abdulkâhir el-Bağdâdî, Mezhepler Arasındaki Farklar (terc. E. Ruhi Fığlalı), Ankara 1991. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
TOPLAM | 0 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Tartışma | 1 | 10 | 10 |
Soru-Yanıt | 1 | 10 | 10 |
Takım/Grup Çalışması | 1 | 10 | 10 |
Gösterme | 1 | 10 | 10 |
Makale Kritik Etme | 1 | 10 | 10 |
Ev Ödevi | 1 | 10 | 10 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|