Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
0701502100BİYOKİMYAZorunlu124
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Temel biyokimya ile ilgili genel bilgilerin sunulması, canlılarda gerçekleşen reaksiyonların biyokimyasal temelleri, besin maddelerinin hücresel düzeyde biyosentez ve yıkımı, organizmanın fizyolojik fonksiyonlarının moleküler temeli ve kontrolü hakkında bilgi sahibi olunması
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğrenme Çıktıları
1Biyokimya ilgili temel ve genel konulara hakim olma
2Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı bir alanda biyokimya ile ilgili derinlemesine bilgi sahibi olma
3Canlı sistemlerde moleküler düzeyde yapıları kavrama ve hücrede gerçekleşen biyokimyasal reaksiyonları öğrenme
4Mesleki alanda uzmanlaşacağı konuda araştırma yapma, sorunun çözümüne yönelik proje üretme ve yürütme becerisi ve birikimini kazanma
5Mesleğin ulusal ve uluslararası konumunu kavrayarak uzmanlık alanında rekabet etme ve disiplinler arası ortak çalışmalar yapma
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Biyokimyanın tanımı, ilgi alanları ve diğer disiplinlerle olan ilişkisi. Hücre ve komponentleri. Hücre ve unsurlarında gerçekleşen biyokimyasal reaksiyonlara genel bakış. Nükleik asitler. Biyolojik materyallerin kimyası: su ve suyun dissosiasyonu. pH, asit-baz kavramı ve tampon sistemler. Proteinler: sınıflandırılmaları, özellikleri ve vücutta değerlendirilmeleri. Amino asitlerin kimyasal, beslenme ve metabolik açıdan sınıflandırılmaları, sentez ve yıkımları, transaminasyon, deaminasyon ve dekarboksilasyon olayları. Enzimlerin tanımı, kimyası, biyokimyasal olaylarda önemi, sınıflandırmaları ve çalışma prensipleri. Karbohidratların genel yapıları, sınıflandırılmaları, ilgili metabolik yollar ve siklüsler, sentez reaksiyonları ve yıkımları Lipidlerin sınıflandırmaları ilgili metabolik yollar, sentez reaksiyonları ve yıkımları Yağ asitlerinin genel özellikleri, canlı sistemler için önemi, sınıflandırılmaları, sentez reaksiyonları ve yıkımları. Biyoenerjetik: glikolitik pathway, TCA döngüsü ve ATP formasyonu. Vitaminlerin sınıflandırılması, koenzim olarak işlevi, metabolik açıdan önemi, ihtiyaç düzeyleri, diyetsel kaynakları, absorpsiyonları ve eksiklik semptomları. Minerallerin önemi, sınıflandırılmaları, biyokimyasal olaylardaki rolleri, , ihtiyaç düzeyleri, diyetsel kaynakları, absorpsiyonları ve eksiklik semptomları.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Biyokimyanın tanımı, ilgi alanları ve diğer disiplinlerle olan ilişkisi.
2Hücre ve komponentleri.
3Hücre ve unsurlarında gerçekleşen biyokimyasal reaksiyonlara genel bakış.
4Nükleik asitler
5Biyolojik materyallerin kimyası: su ve suyun dissosiasyonu.
6Proteinler: sınıflandırılmaları, özellikleri ve vücutta değerlendirilmeleri.
7Amino asitlerin kimyasal, beslenme ve metabolik açıdan sınıflandırılmaları, sentez ve yıkımları, transaminasyon, deaminasyon ve dekarboksilasyon olayları.
8Ara Sınav
9Enzimlerin tanımı, kimyası, biyokimyasal olaylarda önemi, sınıflandırmaları ve çalışma prensipleri.
10Karbohidratların genel yapıları, sınıflandırılmaları, ilgili metabolik yollar ve siklüsler, sentez reaksiyonları ve yıkımları
11Lipidlerin sınıflandırmaları ilgili metabolik yollar, sentez reaksiyonları ve yıkımları
12Yağ asitlerinin genel özellikleri, canlı sistemler için önemi, sınıflandırılmaları, sentez reaksiyonları ve yıkımları.
13Biyoenerjetik: glikolitik pathway, TCA döngüsü ve ATP formasyonu.
14Vitaminlerin sınıflandırılması, koenzim olarak işlevi, metabolik açıdan önemi, ihtiyaç düzeyleri, diyetsel kaynakları, absorpsiyonları ve eksiklik semptomları.
15Minerallerin önemi, sınıflandırılmaları, biyokimyasal olaylardaki rolleri, , ihtiyaç düzeyleri, diyetsel kaynakları, absorpsiyonları ve eksiklik semptomları.
16Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Biyokimya, 1998. Öğün, S., İ.Y. Yurtman, L. Coşkuntuna, S. Soycan. Trakya Üniversitesi, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Yayın No: 198, Ders Kitabı No: 22, 233 s. Tekirdağ. Principles of Biochemistry, 1994. Lehninger, A., D.L. Nelson ve M.M. Cox. Worth Publishers, 1130 p, 33 Irving Place, New York NY 10003, USA. Biyokimya, 2006. Keha, E.E. ve Ö.İ. Küfrevioğlu. Şafak Yayınevi, 636 s, Erzurum. Biyokimya, 2003. Üstdal, M., L. Karaca, Y. Türmöz, H. Testereci, S. Kuş, H. Paşaoğlu. Medipres Matbaacılık Yayıncılık Ltd. Şti, 673 s, Malatya. Molecular Biology of The Cell, 3rd ed.1994. Alberts, B., D. Bray, J. Lewis, M. Raff, K. Roberts, J.D., Watson. Garland Publishing, A member of the Taylor ve Francis Group, 19 Union Square West, New York NY 10003, 1382 p, USA. Harper’ın Biyokimyası, 1993. Murray, R.K., P.A. Mayes, D.K. Granner, V.W. Rodwell. Barış Kitabevi, 913 s, İstanbul. Beslenme, 1996. Baysal, A., Hatipoğlu Yayınevi, 494 s, Ankara. Hayvan Besleme, 2000. Aksoy, A., M. Macit, M. Karaoğlu. Atatürk Üniv. Ziraat Fakültesi Ders Kitapları Yay. No:220, 588 s, Erzurum. Hacettepe Biyokimya Ders Notları, 1989. Metay Yayınları, 294 s, Ankara.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Bireysel Çalışma14684
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma11010
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11010
Ev Ödevi11010
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)117
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ1    1  
ÖÇ2  3    
ÖÇ3 2     
ÖÇ4     2 
ÖÇ5   1   
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr