Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
200800303101MÜZİK BİLİMLERİ IZorunlu232
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Müzik Bilimleri I dersinin amacı, öğrencilerin Müzik Bilimleri disiplinin tarihi, kuramları ve yöntemleri hakkında bir bilgi birikimi edinmelerini sağlamak ve daha sonra yapacakları kuramsal ve uygulamalı çalışmalarda kullanabilecekleri Müzikolojik perspektif ve yaklaşımları kazandırmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Tolga ERGÜL
Öğrenme Çıktıları
1Müzik Bilimlerinin tarihsel sürecini ana hatlarıyla anlatır.
2Müziğin neden ve nasıl kültürel bağlamında incelenebileceğini açıklar.
3Müzik Bilimlerinin çalışma konularını ve ele alış biçimlerini örneklendirerek gösterir.
4Müzik Bilimlerinin diğer disiplinler (antropoloji, toplumbilim, iletişim bilimi vb.) arasındaki kuramsal ve yöntemsel bağlantılarını açıklar.
5Müzik Bilimlerinin yaklaşım problemini tartışır.
6Müzik Bilimlerinin kullanılan temel yöntem ve teknikleri tanımlar.
7Müzik Bilimlerinin kapsamında yer alan temel kavramsal problemleri tanımlar.
8Müzik Bilimlerinin tarihi ve kuramı ile ilgili bir konuda araştırma yapıp raporlandırır.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
1 Müzik Bilimlerinin tarihsel sürecini ana hatlarıyla anlatabilmesi, 2 Müziğin neden ve nasıl kültürel bağlamında incelenebileceğini açıklayabilmesi, 3 Müzik Bilimlerinin çalışma konularını ve ele alış biçimlerini örneklendirerek gösterebilmesi, 4 Müzik Bilimlerinin diğer disiplinler (antropoloji, toplumbilim, iletişim bilimi vb.) arasındaki kuramsal ve yöntembilgisel 5 Müzik Bilimlerinin yaklaşım problemini tartışabilmesi, 6 Müzik Bilimlerinin kullanılan temel yöntem ve teknikleri tanımlayabilmesi, 7 Müzik Bilimlerinin kapsamında yer alan temel kavramsal problemleri tanımlayabilmesi, 8 Müzik Bilimlerinin tarihi ve kuramı ile ilgili bir konuda araştırma yapıp raporlandırabilmesi
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Müzik Bilimleri'nin ortaya çıkışı, Ulusalcılık akımı, Folklor/Halkbilim ve Tarihsel Müzikoloji arasındaki ilişkinin anlatılması.
2Müzik Bilimlerinde Evrimci ve Yayılmacı Yaklaşımlar Etnomüzikoloji'nin disiplin olarak tanımlanmasından önceki (1885-1950) çalışmalar ışığında Batılı olmayan müzik sistemlerinin incelenmesinde egemen olan `Evrimci ve `Yayılmacı yaklaşımlar ve dönemin başat yöntemi olarak `karşılaştırma problemin anlaşılması.
3IFMC'nin Kurulması ve Yeni bir Tanımlama Olarak Etno-Müzikoloji IFMC (Uluslararası Halk Müziği Konseyi)'nin kurulması ile başlayan süreçte yapılan etnolojik çalışmalar ve Jaap Kunst un araya tire koyarak Etno-müzikoloji adını ortaya atmasıyla başlayan dönem ele alınacaktır.
4SEM (Etnomüzikoloji Derneği) Kurulması ve Aradaki Tirenin Kaldırılması 1955'de Amerika Birleşik Devletleri nde kurulan SEM (Society for Ethnomusicology)'in 2 yıl sonra aradaki tireyi (Etno-müzikoloji) atması ile başlayan süreç ele alınacak ve Alan P. Merriam'ın Etnomüzikoloji'yi antropolojik perspektifle tanımlaması tartışılacaktır.
5Etnomüzikoloji'nin Kapsamı: Tanımlamalar, Odaklar ve Temel Yaklaşımlar Etnomüzikolojik perspektif ya da yaklaşım nedir Etnomüzikoloji neyi, neden, nasıl inceler sorularından yola çıkılarak Etnomüzikoloji'nin kapsamında yer alan çalışma alanları ve konuları tartışılacaktır.
6Etnomüzikolojide Yöntem ve Teknik Etnomüzikoloji'de verilerin toplanması ve analizine yönelik kullanılan stratejik yöntemler ve teknikler tanımlanacaktır.
7Müziğin Kültürel Bağlamında İncelenmesi, Etnografi ve Alan Çalışmasının Önemi Etnomüzikoloji'de stratejik bir yöntem olarak `Alan Çalışması'na verilen önem ve aynı yöntemi kullanan diğer disiplinlerden (Halkbilim, Sosyoloji, Antropoloji) farklılığı tartışılacak, etnografinin disiplindeki baskın rolü ele alınacaktır.
8Etnomüzikolojik Araştırmada Temsil Politikaları Kültürün yazılması, nesnellik, emik-etik yaklaşım, içerdekiler-dışardakiler, kendisi-öteki gibi yöntem ve yaklaşım problemleri ışığında etnomüzikoloğun araştırmadaki rolü tartışılacaktır.
9Ara Sınav
10Etnomüzikolojide Çeviriyazım ve Biçem Analizi Etnomüzikolojinin başlangıcından günümüze kadar olan dönemde müziğin yazılması ve analizine yönelik kullanılan çeviriyazım teknikleri, çalışmalardan örnekler verilerek ele alınacaktır.
11Postmodernizm, Popüler Müzik ve Etnomüzikoloji'nin Geleceği Disiplinin disiplinlerarası özelliğininin 1990'lı yıllardan başlayarak ivme kazanan yeni yönelimler ışığında değişime uğraması; araştırma problemlerinin ve kapsamının Batı sanat müziği ve kentsel popüler müzikleri kapsayacak biçimde genişletmesi konusu ele alınacaktır.
12Etnomüzikolojiye Yön Verenler Karşılaştırmalı Müzikoloji'nin ortaya çıkışından günümüze kadarki süreçte kuramsal ve uygulamalı düzeyde önemli çalışmalara imza atan belli başlı bilim insanları ve çalışmaları ele alınacaktır.
13Sunum ve Tartışmalar: Etnomüzikolojiye Yön Verenler
14Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Baily, John. (2001). "Etnomüzikolojide Bir Araştırma Tekniği Olarak İcranın Öğrenilmesi", (çev: İbrahim Y. Yükselsin), Learning to Perform as a Research Technique in Ethnomusicology , British Journal of Ethnomusicology, Vol. 10, No. 2. (2001), pp. 85-98 den çeviri (basılmamış). Barz, Gregory and Timothy Cooley, eds. (1997). Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. New York: Oxford University Press. Blum, Stephen. (1992). "Musical Style Analysis". Ethnomusicology: an Introduction, ed. Helen Myers. New York: Norton and London: Macmillan, (Norton/Grove Handbooks in Music), pp. 165-218. Erol, Ayhan. (2002, 2. Baskı 2005). Popüler Müziği Anlamak: Kültürel Kimlik Bağlamında Popüler Müzikte Anlam, İstanbul: Bağlam Yayınları. Erol, Ayhan. (2009). Müzik Üzerine Düşünmek, İstanbul: Bağlam Yayınları. Kaplan, Ayten. (2005). Kültürel Müzikoloji, İstanbul: Bağlam Yayınları. Kisliuk, Michelle - "Alan Çalışması Yap(ma)mak_Paylaşılan Şarkılar, Paylaşılan Hayatlar", (çev: İbrahim Y. Yükselsin), "(Un)doing Fieldwork: Sharing Songs, Sharing Lives", Shadows in the Field (ed.: Gregory F. Barz, Timothy J. Cooley). New York : Oxford University Pres. s. 183-205'den çeviri (basılmamış). Özer, Yetkin. (2002). Müzik Etnografisi: Alan Çalışmasında Yöntem ve Teknik. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları. Yükselsin, İbrahim Y. (2011). Etnomüzikoloji Açısından Ahmed Adnan Saygun , Bilig: Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 57, s:247-277.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav150
Beyin Fırtınası110
Makale Kritik Etme110
Bireysel Çalışma110
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma110
Okuma110
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı160
Final Sınavı için Bireysel Çalışma140
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Tartışma428
Soru-Yanıt428
Beyin Fırtınası10110
Bireysel Çalışma14114
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma919
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma14114
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)65
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17
ÖÇ155555555335421111
ÖÇ255555555335421111
ÖÇ355555555335421111
ÖÇ455555555335421111
ÖÇ555555555335421111
ÖÇ655555555335421111
ÖÇ755555555335421111
ÖÇ855555555335421111
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr