|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 9900001157 | KARİYER PLANLAMA | Zorunlu | 1 | 1 | 2 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Kariyer Planlama dersi öğrencilerin iş dünyasını, farklı sektörleri ve bu sektörlerin gereksinimlerini tanımasını sağlayarak; iş dünyasına hazırlık sürecinde kariyer planlamasının önemi hakkında öğrencilerde farkındalık oluşturmayı hedefler. Ders, öğrencilerin, kişisel yetkinliklerini keşfetmesini ve iş dünyasının beklentilerini doğru anlamasını sağlayarak; bilgi ve becerilerini, ilgili sektörlerin gereklilikleri ile paralellik arz edecek şekilde geliştirmelerine yardımcı olur. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Necmettin İŞCİ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Kariyer Merkezi Faaliyetlerinin Tanınması: Öğrencinin Kariyer Merkezi tarafından sunulan hizmetlerden haberdar olmasının sağlanması ve Kariyer Merkezi ile öğrenci arasında bağ kurulması. | 2 | Öz Farkındalığın Artırılması: Öğrencinin, güçlü ve gelişmeye açık yönlerinin farkına varması ve ilgi alanları, yetkinlikleri ve becerileri açısından kendini tanımasının sağlanması. | 3 | Kariyer Seçeneklerinin Keşfedilmesi: Öğrencilerin, kamu sektörü, özel sektör, akademi, sivil toplum kuruluşları gibi sektörleri tanıması, sektörler arası farklılıkları kavraması ve gelecek planlarına uygun bir kariyer alanına yönelmesinin sağlanması. Öğrencilerin iş dünyasının beklentileri ve öncelik verdiği yetkinlikler hakkında farkındalık kazanması. | 4 | Kendini İfade Etme ve Etkili İletişim Becerilerinin Geliştirilmesi: Kariyer sürecinde ince yeteneklerin geliştirilmesinin önemi hakkındaki farkındalığın artırılması. Beden dili, diksiyon, hitap gibi iletişime etki eden konuların öneminin kavranması; doğru ve etkili iletişim becerilerinin geliştirilmesi. | 5 | Profesyonel İlişki Ağlarının Öneminin Kavranması: Öğrencinin kariyer hedeflerine ulaşması için gerekli olan ve karşılıklı fayda sağlayan ilişkiler kurmanın önemini kavraması. | 6 | Destek Birimlerinin Tanınması: Öğrencinin kariyerine destek sağlayabilecek üniversite birimleri (uluslararası ilişkiler / değişim ofisi vb.) ve TÜBİTAK Bursları, Mevlana programı gibi destek hizmetleri konusunda bilgi verilmesi. | 7 | Etkin Kaynak Kullanımının Öğrenilmesi: Kariyer sürecinde doğru kaynaklara ulaşma ve kaynakları etkin kullanma yollarının öğrenilmesi. | 8 | Kariyer Merkezlerinin hizmetlerinin niteliğinin ve verimliliğinin geliştirilmesi. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yetenek kapısına üye olmak. | Dersin İçeriği | Dersler, üniversite birinci sınıf öğrencileri için güz döneminde, 14 hafta boyunca, haftada bir ders saati olacak şekilde düzenlenecektir. Dersler, konulara ve ders içeriklerine uygun olacak şekilde; üniversite öğretim üyeleri, sektör profesyonelleri ve diğer üniversiteler ile ilgili sivil toplum kuruluşlarından davet edilecek misafir eğitimciler tarafından işlenmelidir. Ders kapsamına dâhil edilecek destekleyici faaliyetler öğrencileri profesyonel başvurularda kullanılan yöntem ve araçlar konusunda bilgilendirecek ve bunları en etkin şekilde kullanabilme becerisini kazandıracak şekilde tasarlanmalı, uygulamalı ödevler ile desteklenmelidir. Kariyer merkezleri, öğrencilerin becerilerini geliştirmelerine destek olacak deneyim imkânları sunan faaliyetler ile dersi uygulamalı olarak desteklemelidir. Dersin yapısına ve içeriklere dair örnek bir program ekte sunulmuştur. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Derse Giriş
Dersin amaç ve kapsamının açıklanması, kariyer merkezi hizmetlerinin ve bunlardan nasıl faydalanılacağının öğrencilere tanıtılması.
Öğrencilerin kariyer merkezi tarafından kullanılan çevrim içi platforma kaydedilmesi ve platformun kullanımının öğrencilere açıklanması.
Kariyer Merkezi çevrim içi platformu uygulaması. | | | 2 | Kariyer Nedir
Beceri, yetenek, yetkinlik, kariyer ve kariyer yönetimi kavramlarının açıklanması ve öğrencilerin farkındalıklarının artırılması.
Ders anlatımı, örnekler. | | | 3 | Ulusal ve Uluslararası Değişim Programları
Öğrencilerin, lisans eğitimlerini destekleyecek değişim ve eğitim bursu programları hakkında, ilgili kurumların/üniversite birimlerinin yetkilileri tarafından bilgilendirilmesi.
İlgili kurum/üniversite birimlerinden misafir eğitimciler
Erasmus+, Mevlana gibi programların öğrencilere doğrudan tanıtımı için ilgili kurumlardan yetkililerin katıldığı panel/çalıştay düzenlenmesi. Öğrencilerin bu programlara katılımı sonrası kendilerinden ilgi duydukları ve katılım göstermek istedikleri programlara yönelik geri bildirim raporu istenmesi. | | | 4 | Temel İletişim Becerileri
İletişim Ağının (networking) ve sosyal medya kullanımının öneminin ve genel kurallarının açıklanması. Kendini tanıtma, resmi yazışma kuralları, hitap gibi temel konularda öğrencilerin bilinçlendirilmesi.
Çevrim içi Kariyer Platformu profili oluşturmanın proje olarak verilmesi. | | | 5 | Sektör Günleri - Sivil Toplum Kuruluşları
Sivil Toplum Kuruluşlarının yeni mezunlardan beklentileri ve bu sektörlerdeki kariyer fırsatları hakkında bilgi verebilecek yöneticilerin katılımı ile panel düzenlenmesi. Söz konusu panele, öğrencileri motive etmek ve yüreklendirmek amacı ile panelin düzenlendiği üniversiteden mezun ve sektörde başarı göstermiş ilham verici kişilerin katılımı önerilmektedir.
Sektör Profesyonelleri
Panel ve soru-cevap bölümü. | | | 6 | İnce Yetenekler (Soft-Skills)
İnce Yeteneklerin (Soft Skills) ve bu yeteneklerin başarı üzerindeki etkilerinin anlatılması.
Örnek videolar ve film önerileri. Öğrencilerden öz değerleme yapmaları istenir, bu kapsamda kendilerine hangi sektörün neden uygun olduğuna yönelik açıklamada bulunmaları beklenir. | | | 7 | Sektör Günleri - Kamu Sektörü
Kamu sektörünün günümüz koşullarında yeni mezunlardan beklentileri ve kamu sektöründeki kariyer fırsatları hakkında bilgi verebilecek yöneticilerin katılımı ile panel düzenlenmesi (finans, mühendislik, sosyal bilimler vb. farklı alanlardan yoğun istihdam sağlayan farklı kurumların katılımı teşvik edilmelidir).
Söz konusu panele, öğrencileri motive etmek ve yüreklendirmek amacı ile panelin düzenlendiği üniversiteden mezun ve kamu sektöründe başarı göstermiş ilham verici kişilerin katılımı önerilmektedir.
Sektör Profesyonelleri
Panel ve soru-cevap bölümü | | | 8 | Diksiyon ve Beden Dili
Diksiyonun ve beden dilinin önemi hakkında öğrencilerde farkındalık uyandırmaya yönelik eğitim verilmesi ve uygulamaların yapılması.
Asansör Konuşması (Elevator pitch) örnekleri. Film önerileri. | | | 9 | Özgeçmiş ve Kapak Yazısı Hazırlama
Özgeçmiş ve kapak yazısı hazırlama eğitimleri.
İşe Alım İK Yetkilisi
Örnek dokümanlar. | | | 10 | Sektör Günleri - Özel Sektör
Özel sektörden; hizmet, finans, üretim vb. farklı alanların günümüz koşullarında yeni mezunlardan beklentileri ve bu sektörlerdeki kariyer fırsatları hakkında bilgi verebilecek yöneticilerin katılımı ile panel düzenlenmesi. Söz konusu panele, öğrencileri motive etmek ve yüreklendirmek amacı ile panelin düzenlendiği üniversiteden mezun ve özel sektörde başarı göstermiş ilham verici kişilerin katılımı önerilmektedir.
Sektör Profesyonelleri
Panel ve soru-cevap bölümü. | | | 11 | Etkili Mülakat Teknikleri
Mülakat örnekleri ve provaları ile öğrencilerin, kendilerini doğru ifade edebilme becerilerini geliştirmeye yönelik uygulamaların yapılması ve öğrencilerin etkili iletişim kurma deneyimi edinmesinin sağlanması.
İşe Alım İK Yetkilisi
Mülakat simülasyonları ve örnek videolar. | | | 12 | Sektör Günleri - Akademi
Farklı disiplinlerde, akademik kariyer düşünen öğrencileri bilinçlendirmek ve günümüz koşullarındaki gereklerini aktarmak amacıyla akademisyenlerin katılımı ile panel düzenlenmesi. Söz konusu panele, öğrencileri motive etmek ve yüreklendirmek amacı ile panelin düzenlendiği üniversiteden mezun ve akademik alanda başarı göstermiş ilham verici kişilerin katılımı önerilmektedir.
Farklı fakültelerden öğretim üyeleri ve ilgili kurumlardan misafir eğitimciler
TÜBİTAK Bursları, MEB 1416 Yurtdışı Eğitim bursu vb. destekleyici kurumların katılım göstereceği bilgilendirme seminerlerinin düzenlenmesi ve öğrencilerin katılımının teşvik edilmesi. | | | 13 | Sektör Günleri - Girişimcilik
Start-up / girişimciliğin doğası, günümüz koşullarında kariyer fırsatları hakkında bilgi verebilecek yöneticilerin katılımı ile panel düzenlenmesi. Söz konusu panele, öğrencileri motive etmek ve yüreklendirmek amacı ile panelin düzenlendiği üniversiteden mezun ve girişimcilik alanında başarı göstermiş ilham verici kişilerin katılımı önerilmektedir.
Sektör Profesyonelleri
Panel ve soru cevap bölümü. | | | 14 | Ders Değerlemesi ve Proje Detayları
Ders değerleme formlarının doldurtularak öğrencilerden geri bildirim alınması ve ders bitirme projeleri bilgilendirmeleri yapılması.
Ders içeriği / öğretim üyesi değerleme formu. Proje bilgilendirme metni. | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Nihat Erdoğmuş, Kariyer Geliştirme Kuram ve Uygulama. 1. Baskı. Ankara, Nobel Yayın Dağıtım, 2003.
2. Binnur Yeşilyaprak, Meslek Rehberliği ve Kariyer Danışmanlığı: Kuramdan Uygulamaya. 2. Baskı. Ankara, Pegem Akademi, 2012.
3. Yıldız Kuzgun, Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. 6. Basım. Ankara, Nobel Yayınları, 2014.
4. Pınar Ünsal, Kariyer Gelişim Kuramları ve Kariyer Danışmanlığı. 1. Baskı. Ankara, Nobel Yayınları, 2014.
5. Kemal Öztemel, Kariyer Planlama ve Geliştirme, Pegem Yayıncılık, 2019.
6. Zümrüt Hatun Demirel, Kariyer Planlaması Yönetimi Gelişimi ve Sorunları Ekin Yayınları, 2019.
7. Hasan Tutar, Kariyer Planlaması ve Yönetimi, Seçkin Yayıncılık, 2020.
8. T.C. Cumhurbaşkanlığı İnsan Kaynakları Ofisi Başkanlığı Notları
Destekleyici Materyaller:
8.1. Dersin öğretim üyesi tarafından seçilen destekleyici kitap, dergi, makale ve çevrimiçi kaynaklar.
8.2. Kariyer Ofisi tarafından hazırlanan kılavuzlar.
8.3. Beceri/yetkinlik değerleme envanterleri.
4. Kariyer Merkezi katkısıyla düzenlenen kariyer etkinlikleri (Kariyer Fuarı, Seminerler, Bilgilendirme 8.4. Oturumları, Mentörlük, Mezunlarla Buluşma, Sektör Panelleri, Vaka Çalışmaları, Mülakat Simülasyonları vb.)
8.5. Örnek video, belgesel ve filmler.
8.6. Mülakat simülasyonu, örnek olay/atölye çalışması vb. interaktif etkinlikler.
8.7. Ders içeriği ve öğretim elemanı değerleme formları.
9. Yetenek TV Videoları. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 14 | 1 | 14 | Soru-Yanıt | 1 | 5 | 5 | Alan Gezisi | 1 | 2 | 2 | Örnek Vaka İncelemesi | 1 | 1 | 1 | Rapor Hazırlama | 1 | 1 | 1 | Rapor Sunma | 1 | 1 | 1 | Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Rapor | 1 | 10 | 10 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | | | | | | | | 3 | | | | | | | | | ÖÇ2 | | 3 | | | | | | | | 3 | | | | | | | | ÖÇ3 | | | 3 | | | | | | | | 3 | | | | | | | ÖÇ4 | | | | 3 | | | | | | | | 3 | | | | | 3 | ÖÇ5 | | | | | 3 | | | | | | | | 3 | | | | | ÖÇ6 | | | | | | 3 | | | | | | | | 3 | | | | ÖÇ7 | | | | | | | 3 | | | | | | | | 3 | | | ÖÇ8 | | | | | | | | 3 | | | | | | | | 3 | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|