|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 22110080101 | HEMŞİRELİKTE YÖNETİM | Zorunlu | 4 | 8 | 7 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu ders; öğrencilere yönetim ilke, kavram, kuram ve araçları ile bunların hemşirelik hizmetlerinde kullanım yollarına; hemşirelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonunda yer alan yönetim aktivitelerine ilişkin bilgi, beceri, tutumları ve hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili bilgilerin uygulamaya aktarılması becerisini kazandırmayı amaçlamaktadır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Necmettin İŞCİ
Dr. Öğr. Üyesi Fuat KAHRAMAN | Öğrenme Çıktıları | 1 | Yönetim ve hemşirelik hizmetleri yönetimine ilişkin temel kavramları tanımlayabilir. | 2 | Yönetimin ilke ve teorilerini kavrar ve hemşirelik hizmetleri yönetiminde bu ilke ve teorileri nasıl kullanacağını açıklayabilir. | 3 | Yönetim sürecinde yer alan planlama, örgütleme, yürütme ve değerlendirmeye ilişkin temel ilke, kavram ve kuramları kavrar, hemşirelik hizmetleri yönetiminde bunları uygulayabilir. | 4 | Hemşirelikte yönetim becerisi kazanmanın önemini açıklayabilir. | 5 | Yönetici hemşirelerin rol ve işlevlerini kavrayabilir. | 6 | Türkiye’deki sağlık ve hemşirelik hizmetlerinin organizasyonunu ve işleyişini kavrayabilir. | 7 | Liderlik ile ilgili temel kavramları, kuramları tanımlaması, kişisel liderlik tarzını değerlendirmesi ve hemşirelikte liderlik becerisinin önemini fark eder. | 8 | Hemşirelikte güç oluşturmanın önemini açıklar.. | 9 | Hemşirelikte motivasyon iş doyumunu etkileyen faktörleri ifade eder. | 10 | Hemşirelik hizmetlerinin sunumunda değişimin önemini ifade eder. | 11 | Problem çözme sürecini kullanmanın önemini ifade eder. | 12 | Hemşirelik hizmetlerini yönetiminde karar vermenin rolünü açıklayabilir. | 13 | Hemşirelikte eleştirel düşünmenin gerekliliğini açıklayabilir. | 14 | İnsan kaynakları yönetimi ilkelerini hemşirelik hizmetleri yönetiminde nasıl kullanacağını açıklar ve bunları uygulayabilir. | 15 | Sağlık hizmetlerinde kalite ve toplam kalite yönetimi ilkelerini açıklayarak ve bunların hemşirelik hizmetlerinin sunumu arasındaki ilişkiyi ifade eder. | 16 | Mesleki gelişimi desteklenmekte hizmet içi eğitimin önemini ifade eder. | 17 | Sağlık hizmetleri yönetimi ile ilgili yasal düzenlemelerin farkında olur. | 18 | Hemşirelik hizmetlerinin sunumunda yönetimini de dikkate alınması gereken yasa ve yönetmelikleri ifade eder. | 19 | Hemşirelik hizmetlerinin sunumunda yönetiminde etik ilkelere duyarlı hareket etmenin önemini ifade eder. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Hemşirelik Esasları-II
İç Hastalıkları Hemşireliği
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Asgari derse devam etmek.
Önerilen kaynaklardan en az bir tanesini edinmek. | Dersin İçeriği | Yönetim ile ilgili kavramlar (yönetim, yönetici, yönetim düzeyleri, etkinlik, verimlilik), Yönetimin ilkeleri, Yönetim teorileri, Yönetimin süreçleri, Yönetim biçimleri ve yönetici tipleri, Hemşirelikte yönetim kavramı (profesyonel hemşirenin rol ve sorumluları kapsamında yönetimin önemi ve gerekliliği), Sağlık hizmetlerinde organizasyon, Hemşirelik hizmetleri yönetimi, Hemşirelik hizmetleri yönetimi düzeyleri, Hemşirelik hizmetleri yönetimi organizasyonu, Hemşirelik hizmetleri organizasyonunda yetki devri, Hemşirelikte liderlik-güç-otorite-etkileme, Hemşirelikte politika, Hemşirelikte motivasyon ve tükenmişlik, Hemşirelikte iş doyumu ve işten ayrılma niyeti, Hemşirelikte değişim yönetimi ve değişimi yönetme süreci, Hemşirelikte problem çözme ve karar verme süreci, Sağlık hizmetlerinde kalite yönetimi ve toplam kalite yönetimi, SWOT analizi, Risk yönetimi, Çatışma yönetimi, Hemşirelikte insan kaynakları yönetimi, İş analizi ve iş tanımı, Hemşirelikte performans yönetimi, Bakım ünitesinin yönetimi, Hemşirelikte insangücü planlaması ve hemşirelik sunum sistemleri, Çalışma çizelgeleri, Örgüt (kurum) kültürü, Örgütsel güven-örgütsel bağlılık-örgütsel vatandaşlık, Stres yönetimi, Hemşirelikte ekip çalışması, Hemşirelikte hizmet içi eğitimin yönetimi, Hemşirelikte hizmetleri yönetiminde iletişim yönetimi, Hemşirelikte toplantı ve zaman yönetimi, Hemşirelik ile ilgili yasal konular (yasalar, yönetmelikler, ilgili mevzuat) | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | -Tanışma ve Dersin Tanıtımı
(Dersin amaç, hedef, yöntemi ve değerlendirilmesi)
- Yönetim ile ilgili kavramlar (yönetim, yönetici, yönetim düzeyleri, etkinlik, verimlilik)
-Yönetimin İlkeleri | -Klinik Uygulama | | 2 | -Yönetim Biçimleri ve Yönetici Tipleri
-Hemşirelikte Yönetim Kavramı
(Profesyonel hemşirenin rol ve sorumluları kapsamında yönetimin önemi ve gerekliliği) | -Klinik Uygulama | | 3 | -Yönetim Biçimleri ve Yönetici Tipleri
-Hemşirelikte Yönetim Kavramı
(Profesyonel hemşirenin rol ve sorumluları kapsamında yönetimin önemi ve gerekliliği) | -Klinik Uygulama | | 4 | -Sağlık Hizmetlerinde Organizasyon
-Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi,
-Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi Düzeyleri
-Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi Organizasyonu ve Yetki Devri | -Klinik Uygulama | | 5 | -Hemşirelikte Liderlik-Güç-Otorite-Etkileme
-Hemşirelikte Politika
-Hemşirelikte Performans Değerlendirme | -Klinik Uygulama | | 6 | -Hemşirelikte Motivasyon ve Tükenmişlik
-Hemşirelikte İş Doyumu ve İşten Ayrılma Niyeti | -Klinik Uygulama | | 7 | -Hemşirelikte Değişim Yönetimi ve Değişimi Yönetme Süreci
-Hemşirelikte Problem Çözme ve Karar Verme Süreci | -Klinik Uygulama | | 8 | -Ara Sınavı | | | 9 | -Sağlık Hizmetlerinde Kalite Yönetimi ve Toplam Kalite Yönetimi
-SWOT Analizi
-Risk Yönetimi | -Klinik Uygulama | | 10 | -İnsan Kaynakları Yönetimi
-İş Analizi ve İş Tanımı
-Bakım Ünitesinin Yönetimi
-Hemşirelikte İnsangücü Planlaması ve Hemşirelik Sunum Sistemleri
-Çalışma çizelgeleri | -Klinik Uygulama | | 11 | -Örgüt (Kurum) Kültürü
-Örgütsel Güven-Örgütsel Bağlılık
-Örgütsel Vatandaşlık | -Klinik Uygulama | | 12 | -Stres Yönetimi
-Hemşirelikte Ekip Çalışması
-Hemşirelikte Hizmet İçi Eğitimin Yönetimi | -Klinik Uygulama | | 13 | - Hemşirelikte Çatışma Yönetimi
-Hemşirelikte İletişimin Yönetimi
-Toplantı ve Zaman Yönetimi | -Klinik Uygulama | | 14 | -Hemşirelik ile İlgili Yasal Konular (Yasalar, Yönetmelikler, İlgili Mevzuat)
-Genel Tekrar | -Klinik Uygulama | | 15 | Yarıyıl Sonu Sınavları | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Ülkü Tatar, Emine Ercan Türkmen. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi, Akademi Basın, 2014
Gülten Uyer, Hemşirelik Hizmetleri Yönetim El Kitabı. Koç vakfı yayınları, 2016.
Saliha Koç , Yönetici Hemşireliğe Giden Yolda Adım Adım. Nobel Akademik Yayıncılık, 2016.
Dilek Ekici, Sağlık Bakım Hizmetinin Yönetimi, 2016.
Dilek Ekici, Sağlık Hizmetinde Toplam Kalite Yönetimi, 2016.
Dilek Ekici, Sağlık Hizmetinde Yönetsel Sorunların Analizi, 2016.
Nursing Administration: Scope and Standards of Practice. American Nurses Association American Nurses Association, 2009.
Eleanor J. Sullivan, Effective Leadership and Management in Nursing Pearson, 2012.
Bessie L. Marquis RN, Carol J. Leadership Roles and Management Functions in Nursing: Theory and Application. Huston Wolters Kluwer, Lippincott, 2011.
Patricia S. Yoder-Wise, Leading and Managing in Nursing, Mosby, 2013.
Linda A. Management And Leadership For Nurse AdministratorsRoussel, Jones & Bartlett Learning, 2015. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Haftalık 8 saat. |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 5 | 1 | 5 | Uygulama/Pratik | 14 | 8 | 112 | Soru-Yanıt | 1 | 1 | 1 | Takım/Grup Çalışması | 5 | 1 | 5 | Beyin Fırtınası | 1 | 1 | 1 | Rapor Hazırlama | 10 | 1 | 10 | Rapor Sunma | 1 | 1 | 1 | Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Okuma | 14 | 1 | 14 | Rapor | 10 | 1 | 10 | Performans | 14 | 1 | 14 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 1 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 1 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | ÖÇ3 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 1 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 1 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ6 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 1 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | ÖÇ7 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 1 | 2 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ8 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 1 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ9 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 1 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ10 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 1 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ11 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 1 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ12 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 1 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ13 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 1 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ÖÇ14 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 1 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ15 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 1 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ÖÇ16 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 1 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ17 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 1 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | ÖÇ18 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 1 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ19 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|