Description of Individual Course Units
Course Unit CodeCourse Unit TitleType of Course UnitYear of StudySemesterNumber of ECTS Credits
20110040102SAĞLIK VE HASTALIK SOSYOLOJİSİCompulsory242
Level of Course Unit
First Cycle
Objectives of the Course
Bu dersin sonunda öğrenci, bilimsel bilgi ve verinin toplanması sürecini, bilimsel bilginin temel formlarını ve özelliklerini; bilim, sosyal bilim ve sosyoloji kavramlarını; günümüz toplumunda sağlık ve hastalık ilişkilerinin organizasyonunu; sağlık-kültür, birey ve toplum etkileşimini (yaşam döngüsü içindeki süreçler, stratejiler, formlar ve sosyalizasyon sürecinin sonuçları); grup, organizasyon, sosyal kontrol biçimleri ve sosyal tabakalaşmayı; güncel eğilim ve gelişmelerin etkileri altındaki ekonomi ve iş hayatı, aile ve evlilik, sağlık, eğitim gibi temel sosyal kurumların daha geniş bir bütün içinde nasıl konumlandığını anlar, kendi yaşam deneyimini konumlandırır ve yorumlar.
Name of Lecturer(s)
Learning Outcomes
1Sağlık ve hastalığa biyolojik yaklaşımlarla sosyolojik (toplumsal inşacı) yaklaşım arasındaki farkı öğrenme
2Sağlık ve hastalığın kültürel değerlerle ilişkisini kurabilme
3Toplumsal eşitsizlikler bağlamında sağlık ve hastalığı tartışabilme
4Farklı sağlık sistemleri hakkında bilgi sahibi olma
5Küreselleşmenin devlet politikaları aracılığıyla sağlığa yansımalarını analiz edebilme.
Mode of Delivery
Birinci Öğretim
Prerequisites and co-requisities
yok
Recommended Optional Programme Components
-yok
Course Contents
Sağlık Sosyolojisinin Bir Disiplin Olarak Gelişimi; Hastalık Olgusu, Hastalığın Tarihi, Hastalığı Etkileyen Temel Faktörler; Hastalık-Sağlık ile Toplumsal, Kültürel, Ekonomik ve Siyasal Yapı İlişkisi; Toplumsal Sınıf ve Eşitsizlikler Bağlamında Sağlık ve Hastalık; Sağlık Kuramı (Teorik Yaklaşımlar); Türkiye’de sağlık sosyolojisi alanında yapılmış araştırma örnekleri ve bunların değerlendirilmesi.
Weekly Detailed Course Contents
WeekTheoreticalPracticeLaboratory
1Bilimsel bilgi ve verinin toplanması süreci
2Bilim, sosyal bilim ve sosyoloji kavramlarının kısa bir şekilde tanıtılması
3Kültür, birey ve sosyal etkileşim
4Grup ve organizasyon, sosyal kontrol biçimleri ve sosyal tabakalaşma
5Ekonomi ve iş hayatı, aile ve evlilik
6Sağlık, eğitim gibi temel sosyal kurumlar.
7Sağlık ve hastalık kavramları
8Teşhisin anlamı ve özellikleri, rahatsızlıkların tıbbileştirilmesi
9Alternatif tıbbi yönelimler
10Biyopsikososyal tıp modeli, plasebo ve nocebo etkisi
11Farklı sağlık ve hastalık yaklaşımları
12Risk Toplumu Ve Yeni Hastalık Rejimi
13Biyo-Etik (Canlı Etiği) Ve Toplumsal Tartışmalar
14Türkiye’de ve dünyada sağlık sistemleri ve sağlık politikaları
Recommended or Required Reading
Belek, İlker (2001) “Sağlıkta Eşitsizlik/Kavramlar, Nedenler, Çözüm Politikaları”. Toplumbilim Dergisi Sayı 13, ss.59-70 Cirhinlioğlu, Zafer (2001) Sağlık Sosyolojisi. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara. Erbaydar, Tuğrul (2001) “Sağlık; Kimin için?” Toplumbilim Dergisi Sayı 13, ss.49-58 Ersoy, Tolga (1996) Tıp, Tarih, Metafor. Öteki Yayınevi, Ankara. Fişek, Nusret (1983) Halk Sağlığına Giriş. Ankara: Hacettepe Üniv. Yayınları
Planned Learning Activities and Teaching Methods
Assessment Methods and Criteria
Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Ara Sınav2100
SUM100
End Of Term (or Year) Learning ActivitiesQuantityWeight
Final Sınavı2100
SUM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
SUM100
Language of Instruction
Türkçe
Work Placement(s)
-yok
Workload Calculation
ActivitiesNumberTime (hours)Total Work Load (hours)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım14228
Makale Kritik Etme428
Bireysel Çalışma111
Ev Ödevi4624
TOTAL WORKLOAD (hours)63
Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes
PO
1
PO
2
PO
3
PO
4
PO
5
PO
6
PO
7
PO
8
PO
9
PO
10
PO
11
PO
12
PO
13
PO
14
PO
15
LO1444344444445544
LO2333333323322332
LO3334433333323333
LO4334433333323333
LO5333444343322233
* Contribution Level : 1 Very low 2 Low 3 Medium 4 High 5 Very High
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr