Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
190500303103İSTATİSTİKZorunlu234
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, İstatistik bilimine ait kavram bilgisi oluşturmak, dersi alan öğrencilerin İstatistik yöntemlerin altında yatan temel felsefi düşünceleri algılayabilmelerini sağlayarak istatistiksel düşünce gücünü ortaya çıkarmaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör Dinçer Atasoy
Öğrenme Çıktıları
1Gümrük İşletme ile ilgili temel düzeydeki bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. İstatistik öğrenimi, dış ticarette çok önemli bir yeri olan Gümrük İşletme ile ilgili temel bilgilerin, • Temini, • Değerlendirilmesi ve • Ortaya çıkan sonuçların uygulanması (Karar süreci) açısında gerekli bir disiplindir
2Gümrük İşletme alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. Lisans öğrenimi süresince Gümrük İşletme alanında edinilen temel bilgi ve beceriler ışığında, • Verilerin yorumlanması, • Değerlendirilmesi, • Sorunların tanımlanması ve çözümü amacıyla planlanan çalışmalarda, • Öğrenciyi yeterli donanıma sahip hale getirmek için İstatistik öğrenimi büyük önem arz etmektedir.
3Gümrük İşletme alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. Gümrük İşletme alanı ile ilgili olarak, • Gözlem ve • Survey yoluyla toplanan veriler ve alana ait kayıtlardan elde edilen verilerin, - Yorumlanması, - Uygulanması, - Ortaya çıkan Sonuçların duyurulması, - Bilimsel, toplumsal ve etik değerlere uygun olarak katkı sağlanması adına İstatistik büyük önem ara etmektedir. Nitekim İstatistik yöntemler, en başta bilimsellik için önemli olup, İstatistik yöntemler kullanılarak elde edilen sonuçların genellenebilir olması ile toplumsal değerlere uygun hale gelir. Öte yandan verilerden İstatistik yöntemlerle elde edilen sonuçların etik değerlere uygunluğu İstatistik öğrenimini daha önemli hale getirmiştir..
4Gümrük İşletme alanında edinilen temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır Gümrük İşletme alanında edinilen temel düzeydeki bilgi ve beceriler ışığında, • Sorunların tanımlanması ve analizi ile - Sorunların çözümü adına planlanan çalışmalarda yer alabilmek için İstatistik öğrenimine ihtiyaç duyulmaktadır. Nitekim verinin özetlenmesi (Tablo ve Grafik) ve konuyu tanıtacak şekilde işlenmesi (ortalamalar ve diğer ölçüler), analizi ve sonuçların sunulması, İstatistiğin konularıdır.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
İstatistikte temel kavramlar. Verilerin kullanıma sunulması: Tablolar ve grafikler. Merkezi eğilim ölçüleri: Mod, Medyan, Aritmetik ortalama, harmonik ortalama, geometrik ortalama. Değişkenlik ölçüleri: değişim aralığı, ortalama mutlak sapma ve varyans, değişim katsayısı
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1İSTATİSTİK DERSİ 1. Bilimsel yöntem - Bilimsel yöntemin başlıca özelliği: HİPOTEZ
22. Deney ve gözlem
33. Veri - Verinin elde edilmesinde dikkat edilecek hususlar
44. Değişken - Değişken çeşitleri
55. Verinin özetlenmesi (Frekans dağılımları) - Tablo - Grafik (Histogram, Diyagram, Sütun grafik, Çizgi grafik, Daire grafik)
66. Verinin işlenmesi - Ortalamalar (Aritmetik ortalama, Ortanca, Tepe değeri, geometrik ortalama, Harmonik ortalama) - Değişim ölçüleri (Değişim genişliği, Ortalama sapma, Standard sapma, Variyans, Variyasyon katsayısı)
77. Regresyon, Korelasyon
88. İhtimal dağılımları - Binom dağılımı - Poisson daılımı - Normal dağılım
99. Örnekleme dağılımı - Ortalamaya ait örnekleme dağılımı - Orana ait örnekleme dağılımı - Oranlar arası farka ait örnekleme dağılımı - Korelasyon katsayısına ait örnekleme dağılımı
1010. Test dağılımları - z-dağılımı - t-dağılımı - Khi-kare dağılımı
1111. Farklı z, t ve Khi-kare testleri
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav13030
Final Sınavı19090
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)120
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20
ÖÇ1                    
ÖÇ2                    
ÖÇ3                    
ÖÇ454455544455545445555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr