|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 190500303103 | İSTATİSTİK | Zorunlu | 2 | 3 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin amacı, İstatistik bilimine ait kavram bilgisi oluşturmak, dersi alan öğrencilerin İstatistik yöntemlerin altında yatan temel felsefi düşünceleri algılayabilmelerini sağlayarak istatistiksel düşünce gücünü ortaya çıkarmaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Öğr. Gör Dinçer Atasoy | Öğrenme Çıktıları | 1 | Gümrük İşletme ile ilgili temel düzeydeki bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
İstatistik öğrenimi, dış ticarette çok önemli bir yeri olan Gümrük İşletme ile ilgili temel bilgilerin,
• Temini,
• Değerlendirilmesi ve
• Ortaya çıkan sonuçların uygulanması (Karar süreci) açısında gerekli bir disiplindir | 2 | Gümrük İşletme alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
Lisans öğrenimi süresince Gümrük İşletme alanında edinilen temel bilgi ve beceriler ışığında,
• Verilerin yorumlanması,
• Değerlendirilmesi,
• Sorunların tanımlanması ve çözümü amacıyla planlanan çalışmalarda,
• Öğrenciyi yeterli donanıma sahip hale getirmek için İstatistik öğrenimi büyük önem arz etmektedir. | 3 | Gümrük İşletme alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
Gümrük İşletme alanı ile ilgili olarak,
• Gözlem ve
• Survey yoluyla toplanan veriler ve alana ait kayıtlardan elde edilen verilerin,
- Yorumlanması,
- Uygulanması,
- Ortaya çıkan Sonuçların duyurulması,
- Bilimsel, toplumsal ve etik değerlere uygun olarak katkı sağlanması adına İstatistik
büyük önem ara etmektedir. Nitekim İstatistik yöntemler, en başta bilimsellik için önemli olup, İstatistik yöntemler kullanılarak elde edilen sonuçların genellenebilir olması ile toplumsal değerlere uygun hale gelir. Öte yandan verilerden İstatistik yöntemlerle elde edilen sonuçların etik değerlere uygunluğu İstatistik öğrenimini daha önemli hale getirmiştir.. | 4 | Gümrük İşletme alanında edinilen temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır
Gümrük İşletme alanında edinilen temel düzeydeki bilgi ve beceriler ışığında,
• Sorunların tanımlanması ve analizi ile
- Sorunların çözümü adına planlanan çalışmalarda yer alabilmek için İstatistik öğrenimine ihtiyaç duyulmaktadır. Nitekim verinin özetlenmesi (Tablo ve Grafik) ve konuyu tanıtacak şekilde işlenmesi (ortalamalar ve diğer ölçüler), analizi ve sonuçların sunulması, İstatistiğin konularıdır. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | İstatistikte temel kavramlar. Verilerin kullanıma sunulması: Tablolar ve grafikler. Merkezi eğilim ölçüleri: Mod, Medyan, Aritmetik ortalama, harmonik ortalama, geometrik ortalama. Değişkenlik ölçüleri: değişim aralığı, ortalama mutlak sapma ve varyans, değişim katsayısı | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | İSTATİSTİK DERSİ
1. Bilimsel yöntem
- Bilimsel yöntemin başlıca özelliği: HİPOTEZ | | | 2 | 2. Deney ve gözlem | | | 3 | 3. Veri
- Verinin elde edilmesinde dikkat edilecek hususlar | | | 4 | 4. Değişken
- Değişken çeşitleri | | | 5 | 5. Verinin özetlenmesi (Frekans dağılımları)
- Tablo
- Grafik (Histogram, Diyagram, Sütun grafik, Çizgi grafik, Daire grafik) | | | 6 | 6. Verinin işlenmesi
- Ortalamalar (Aritmetik ortalama, Ortanca, Tepe değeri, geometrik ortalama, Harmonik ortalama)
- Değişim ölçüleri (Değişim genişliği, Ortalama sapma, Standard sapma, Variyans, Variyasyon katsayısı) | | | 7 | 7. Regresyon, Korelasyon | | | 8 | 8. İhtimal dağılımları
- Binom dağılımı
- Poisson daılımı
- Normal dağılım | | | 9 | 9. Örnekleme dağılımı
- Ortalamaya ait örnekleme dağılımı
- Orana ait örnekleme dağılımı
- Oranlar arası farka ait örnekleme dağılımı
- Korelasyon katsayısına ait örnekleme dağılımı | | | 10 | 10. Test dağılımları
- z-dağılımı
- t-dağılımı
- Khi-kare dağılımı | | | 11 | 11. Farklı z, t ve Khi-kare testleri | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 | Final Sınavı | 1 | 90 | 90 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|