Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 1908020302 | TÜRK HALI SANATI TARİHİ | Zorunlu | 2 | 3 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Geleneksel halı motiflerinin yok olmasını kültürel sürekliliği sağlamak ve halı dokuma tekniklerini öğretmek amaçlanmıştır.
|
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğretim Üyesi Cavit Polat |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Geleneksel halı motiflerini ve kompozisyon özelliklerine bağlı kalarak Halı deseni tasarımı hazırlayabilecek | 2 | Tezgâhı dokuma için hazırlayabilecek | 3 | Dokuma için çözgü atabilecek | 4 | Halının tarihsel süreci | 5 | Halı dokumayı bitirerek halıyı tezgâhtan çıkarabilecek |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
1. HALI DESENİ HAZIRLAMAK
1.1.Halı sanatının tarihçesi
1.2.Günümde bulunan halı merkezleri ve geleneksel özellikleri
1.3.Halıların desen özelliklerine
1.3.1.Mihraplı halılar
1.3.2. Köşe- göbekli halılar
1.3.3.Serpme motifli halılar
4.Desen Hazırlama
2.TEZGAH HAZIRLAMAK
1.1.Tezgâh türleri,
1.1.1.yatay tezgâhlar
1.1.2.Dikey tezgâhlar
1.1.3.Gelişmiş dikeye tezgâhlar
2.Tezgâhın ayrıntıları
2.1. Çözgü Tahtaları
2.2. Gerdirme Mengenesi (Burgu Ağacı)
2.3. Gücü Sopası
2.4. Varan Gelen (Çapraz Çubuğu
2.5. Tapkı Deliği ve Çubuğu
3.Kilim dokumaya yardımcı araçlar
3.1.Kirkit
3.2.Makas
3.3.Bıçak
3.ÇÖZGÜ HAZIRLAMAK
1.1. Çözgü ipleri kalitesi
1.2. Çözgü iplerini uzunluğu
1.3. Çözgü iplerini tezgâha geçirme
1.4 Çözgü sayısını belirleme
4. HALI DOKUMA YAPMA
4.1.Halı dokuma teknikleri
4.1.1.Gördes düğümü
4.1.2.Sine düğümü
5. HALI DOKUMAYI BİTİRMEK
5.1.Dokumayı tezgâhtan çıkarmak
5.2.Saçak boyu
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Dokuma tarihçesi ve Geleneksel halı desenleri
| | X
| 2 | Desen araştırma ve kaynak taraması
| | X
| 3 | Desen tasarımı
| X
| | 4 | Desen tasarımı
| X
| | 5 | Tezgâh hazırlama ve çözgü atma
| X
| | 6 | Dokuma yapmak
| X
| | 7 | Dokuma yapmak
| X
| | 8 | Dokuma yapmak
| X
| | 9 | Dokuma yapmak
| X
| | 10 | Dokuma yapmak
| X
| | 11 | Dokuma yapmak
| X
| | 12 | Dokuma yapmak
| X
| | 13 | Dokumayı bitirme ve kullanılır hale getirme
| X
| |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Turkısh Handwoven Carpets 1) Erbek G.Kültür ve turizm bakanlığı yayınları 1990
Altaylar’dan Tuna boyuna TÜRK Dünyasında ortak motifler Prof.Dr.Neriman Gürgünay Kırzıoğlu Ankara 1195
Geleneksel Türk Sanatları Mehmet Özel T.C Kültür Bakanlığı 1975
|
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Derse Katılım | 10 | 4 | 40 |
Uygulama/Pratik | 5 | 2 | 10 |
Bireysel Çalışma | 9 | 4 | 36 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 2 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 10 | 1 | 10 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|