Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
190301506103YAZIN KURAMLARI IIZorunlu365
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Amaç öğrencilere erken modern dönem ve Aydınlanma dönemi ile birlikte 19. YY başları ve romantik akımda yazın kur amlar ında meydana gelen gelişmeler ve değişiklikler hakkında altyapı sağlamaktır.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Özden DERE
Öğrenme Çıktıları
1Teorik Çerçeveleri Tanıma ve Açıklama: Edebiyat eleştirisindeki temel teorileri ve düşünce okullarını tanımlayarak, bunların tarihsel gelişimini ve edebi eleştiri içindeki önemini açıklayabileceklerdir.
2Edebi Metinleri Eleştirel Analiz Etme: Çeşitli teorik bakış açılarını kullanarak edebi eserleri çözümleyip yorumlayabilecek, form ve içerik arasında ilişkiler kurabileceklerdir.
3Kültürel ve Tarihsel Bağlamları Değerlendirme: Edebi üretim ve alım süreçlerine etki eden kültürel, sosyal ve tarihsel faktörleri analiz ederek, bu perspektifleri metin yorumlarına entegre edebileceklerdir.
4Tutarlı Yorumlar Geliştirme: Çoklu eleştirel perspektifleri dikkate alan, kanıta dayalı ve mantıklı yorumlar oluşturabileceklerdir.
5Karşılaştırmalı Analiz Yapma: Farklı eleştirel yaklaşımları karşılaştırarak, bunların güçlü ve zayıf yönlerini, ayrıca kesişim noktalarını ortaya koyabileceklerdir.
6Analitik İletişim Becerilerini Geliştirme: Teorik terminoloji kullanarak, karmaşık düşünceleri yazılı ve sözlü olarak açık, ikna edici biçimde ifade edebileceklerdir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Neoklasik Yazın Kuramı (Dryden, Pope and Sidney), Aydınlanma (Locke, Hume, Burke and Wollstonecraft), 19. YY başları (Kant, Hegel), Romantik Akım (Alman ve Fransız ekolünden Schiller, Schleiermacher) (İngiliz ve Amerikan ekolünden is e Wordsworth, Coleridge, Emerson and Poe) gibi alt başlıklar
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Edebi Eleştiriye Giriş Edebi Eleştiri Tarihçesi Edebi eleştiri türleriDers, soru-cevap, tartışma
2Formalizm ve Yeni Eleştiri: Edebi Eleştiri Metni: Cleanth Brooks - "Formalist Eleştirmenler" Edebi Metin: T.S. Eliot - "J. Alfred Prufrock'un Aşk Şarkısı"Ders, soru-cevap, tartışma
3Rus Formalizmi ve Yapısalcılık: Edebi Eleştiri Metni: Viktor Shklovsky - "Teknik Olarak Sanat" Edebi Metin: Nikolai Gogol - "Palto"Ders, soru cevap, tartışma
4Psikanalitik Eleştiri: Edebi Eleştiri Metni: Sigmund Freud - "Rüyaların Yorumu" Edebi Metin: Emily Brontë - "Uğultulu Tepeler"Ders, soru-cevap, tartışma
5Marksist Eleştiri: Edebi Eleştiri Metni: Karl Marx - "Komünist Manifesto" Edebi Metin: Charles Dickens - "Zor Zamanlar"Ders, soru-cevap, tartışma
6Vize sınavı veya ödev teslimi
7Feminist Eleştiri: Edebi Eleştiri Metni: Simone de Beauvoir - "İkinci Cins" Edebi Metin: Kate Chopin - "Uyanış"Ders, soru-cevap, tartışma
8Postkolonyal Eleştiri: Edebi Eleştiri Metni: Edward Said - "Oryantalizm" Edebi Metin: Chinua Achebe - "Things Fall Apart"Ders, soru-cevap, tartışma
9Kültürel Çalışmalar: Edebi Eleştiri Metni: Stuart Hall - "Encoding/Decoding" Edebi Metin: Zadie Smith - "Beyaz Dişler"Ders, soru-cevap, tartışma
10Dijital Çağda Edebiyat Kuramı: Edebi Eleştiri Metni: N. Katherine Hayles - "Nasıl Posthuman Olduk" Edebi Metin: William Gibson - "Neuromancer"Ders, soru-cevap, tartışma
11Etkileşimli Sunumlar & Tartışma Forumları Aktivite: Seçilen edebi kuramlar ve eleştiri yaklaşımları üzerine öğrenci liderliğinde sunumlar yapılması. Etkileşim: Sunumların ardından çevrimiçi tartışma forumları veya sınıf içi münazaralar düzenlenerek eleştirel analizlerin yapılması.
12İşbirlikçi Grup Projeleri & Atölye Çalışmaları Aktivite: Öğrencilerin, çoklu teorik çerçeveler kullanarak seçilmiş bir edebi metni grup halinde analiz etmeleri. Atölye: Ortak dokümanlar, sanal beyaz tahtalar gibi dijital araçlar kullanarak bulguların sentezlenmesi.
13Rol Yapma Simülasyonları & Yaratıcı Entegrasyon Aktivite: Öğrencilerin farklı eleştirel perspektifleri temsil edecek şekilde rol yapma veya simülasyon etkinliklerine katılması (örneğin, tartışma ya da senaryo canlandırması). Yaratıcı Görev: Birden fazla teorik bakış açısını bütünleştiren, örneğin multimedya sunumu, kısa video veya yazılı bir anlatı şeklinde yaratıcı bir proje üretmeleri.
14Yıl sonu sınavı veya ödevi
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Cleanth Brooks - "The Formalist Critics" • Viktor Shklovsky - "Art as Technique" • Sigmund Freud - "The Interpretation of Dreams" • Jacques Lacan - "The Mirror Stage" • Karl Marx - "The Communist Manifesto" • Simone de Beauvoir - "The Second Sex" • Edward Said - "Orientalism" • Gayatri Chakravorty Spivak - "Can the Subaltern Speak?" • Stuart Hall - "Encoding/Decoding" • Judith Butler - "Gender Trouble" • Donna Haraway - "A Cyborg Manifesto" • Lawrence Buell - "The Environmental Imagination" • N. Katherine Hayles - "How We Became Posthuman"
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav120
Derse Katılım110
Takım/Grup Çalışması110
Proje Sunma110
Rol Oynama / Dramatize Etme110
Makale Yazma110
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma15
Okuma15
Performans110
Ev Ödevi110
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı230
Proje Sunma120
Makale Yazma130
Final Sınavı için Bireysel Çalışma120
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri70
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri30
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı14040
Derse Katılım177
Tartışma177
Beyin Fırtınası177
Proje Sunma177
Rol Oynama / Dramatize Etme111
Makale Yazma12020
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma12020
Okuma12020
Ev Ödevi12020
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)150
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ15               
ÖÇ25               
ÖÇ35               
ÖÇ45               
ÖÇ55               
ÖÇ65               
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr