|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 190301506103 | YAZIN KURAMLARI II | Zorunlu | 3 | 6 | 5 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Amaç öğrencilere erken modern dönem ve Aydınlanma dönemi ile birlikte 19. YY başları ve romantik akımda yazın kur amlar ında meydana gelen gelişmeler ve değişiklikler hakkında altyapı sağlamaktır. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Özden DERE | Öğrenme Çıktıları | 1 | Teorik Çerçeveleri Tanıma ve Açıklama:
Edebiyat eleştirisindeki temel teorileri ve düşünce okullarını tanımlayarak, bunların tarihsel gelişimini ve edebi eleştiri içindeki önemini açıklayabileceklerdir. | 2 | Edebi Metinleri Eleştirel Analiz Etme:
Çeşitli teorik bakış açılarını kullanarak edebi eserleri çözümleyip yorumlayabilecek, form ve içerik arasında ilişkiler kurabileceklerdir. | 3 | Kültürel ve Tarihsel Bağlamları Değerlendirme:
Edebi üretim ve alım süreçlerine etki eden kültürel, sosyal ve tarihsel faktörleri analiz ederek, bu perspektifleri metin yorumlarına entegre edebileceklerdir. | 4 | Tutarlı Yorumlar Geliştirme:
Çoklu eleştirel perspektifleri dikkate alan, kanıta dayalı ve mantıklı yorumlar oluşturabileceklerdir. | 5 | Karşılaştırmalı Analiz Yapma:
Farklı eleştirel yaklaşımları karşılaştırarak, bunların güçlü ve zayıf yönlerini, ayrıca kesişim noktalarını ortaya koyabileceklerdir. | 6 | Analitik İletişim Becerilerini Geliştirme:
Teorik terminoloji kullanarak, karmaşık düşünceleri yazılı ve sözlü olarak açık, ikna edici biçimde ifade edebileceklerdir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Neoklasik Yazın Kuramı (Dryden, Pope and Sidney), Aydınlanma (Locke, Hume, Burke and Wollstonecraft), 19. YY başları (Kant, Hegel), Romantik Akım (Alman ve Fransız ekolünden Schiller, Schleiermacher) (İngiliz ve Amerikan ekolünden is e Wordsworth, Coleridge, Emerson and Poe) gibi alt başlıklar | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Edebi Eleştiriye Giriş
Edebi Eleştiri Tarihçesi
Edebi eleştiri türleri | Ders, soru-cevap, tartışma | | 2 | Formalizm ve Yeni Eleştiri:
Edebi Eleştiri Metni: Cleanth Brooks - "Formalist Eleştirmenler"
Edebi Metin: T.S. Eliot - "J. Alfred Prufrock'un Aşk Şarkısı" | Ders, soru-cevap, tartışma | | 3 | Rus Formalizmi ve Yapısalcılık:
Edebi Eleştiri Metni: Viktor Shklovsky - "Teknik Olarak Sanat"
Edebi Metin: Nikolai Gogol - "Palto" | Ders, soru cevap, tartışma | | 4 | Psikanalitik Eleştiri:
Edebi Eleştiri Metni: Sigmund Freud - "Rüyaların Yorumu"
Edebi Metin: Emily Brontë - "Uğultulu Tepeler" | Ders, soru-cevap, tartışma | | 5 | Marksist Eleştiri:
Edebi Eleştiri Metni: Karl Marx - "Komünist Manifesto"
Edebi Metin: Charles Dickens - "Zor Zamanlar" | Ders, soru-cevap, tartışma | | 6 | Vize sınavı veya ödev teslimi | | | 7 | Feminist Eleştiri:
Edebi Eleştiri Metni: Simone de Beauvoir - "İkinci Cins"
Edebi Metin: Kate Chopin - "Uyanış" | Ders, soru-cevap, tartışma | | 8 | Postkolonyal Eleştiri:
Edebi Eleştiri Metni: Edward Said - "Oryantalizm"
Edebi Metin: Chinua Achebe - "Things Fall Apart" | Ders, soru-cevap, tartışma | | 9 | Kültürel Çalışmalar:
Edebi Eleştiri Metni: Stuart Hall - "Encoding/Decoding"
Edebi Metin: Zadie Smith - "Beyaz Dişler" | Ders, soru-cevap, tartışma | | 10 | Dijital Çağda Edebiyat Kuramı:
Edebi Eleştiri Metni: N. Katherine Hayles - "Nasıl Posthuman Olduk"
Edebi Metin: William Gibson - "Neuromancer" | Ders, soru-cevap, tartışma | | 11 | Etkileşimli Sunumlar & Tartışma Forumları
Aktivite: Seçilen edebi kuramlar ve eleştiri yaklaşımları üzerine öğrenci liderliğinde sunumlar yapılması.
Etkileşim: Sunumların ardından çevrimiçi tartışma forumları veya sınıf içi münazaralar düzenlenerek eleştirel analizlerin yapılması. | | | 12 | İşbirlikçi Grup Projeleri & Atölye Çalışmaları
Aktivite: Öğrencilerin, çoklu teorik çerçeveler kullanarak seçilmiş bir edebi metni grup halinde analiz etmeleri.
Atölye: Ortak dokümanlar, sanal beyaz tahtalar gibi dijital araçlar kullanarak bulguların sentezlenmesi. | | | 13 | Rol Yapma Simülasyonları & Yaratıcı Entegrasyon
Aktivite: Öğrencilerin farklı eleştirel perspektifleri temsil edecek şekilde rol yapma veya simülasyon etkinliklerine katılması (örneğin, tartışma ya da senaryo canlandırması).
Yaratıcı Görev: Birden fazla teorik bakış açısını bütünleştiren, örneğin multimedya sunumu, kısa video veya yazılı bir anlatı şeklinde yaratıcı bir proje üretmeleri. | | | 14 | Yıl sonu sınavı veya ödevi | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Cleanth Brooks - "The Formalist Critics"
• Viktor Shklovsky - "Art as Technique"
• Sigmund Freud - "The Interpretation of Dreams"
• Jacques Lacan - "The Mirror Stage"
• Karl Marx - "The Communist Manifesto"
• Simone de Beauvoir - "The Second Sex"
• Edward Said - "Orientalism"
• Gayatri Chakravorty Spivak - "Can the Subaltern Speak?"
• Stuart Hall - "Encoding/Decoding"
• Judith Butler - "Gender Trouble"
• Donna Haraway - "A Cyborg Manifesto"
• Lawrence Buell - "The Environmental Imagination"
• N. Katherine Hayles - "How We Became Posthuman" | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 20 | Derse Katılım | 1 | 10 | Takım/Grup Çalışması | 1 | 10 | Proje Sunma | 1 | 10 | Rol Oynama / Dramatize Etme | 1 | 10 | Makale Yazma | 1 | 10 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | Okuma | 1 | 5 | Performans | 1 | 10 | Ev Ödevi | 1 | 10 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 2 | 30 | Proje Sunma | 1 | 20 | Makale Yazma | 1 | 30 | Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 1 | 20 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 70 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 30 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 40 | 40 | Derse Katılım | 1 | 7 | 7 | Tartışma | 1 | 7 | 7 | Beyin Fırtınası | 1 | 7 | 7 | Proje Sunma | 1 | 7 | 7 | Rol Oynama / Dramatize Etme | 1 | 1 | 1 | Makale Yazma | 1 | 20 | 20 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 | Okuma | 1 | 20 | 20 | Ev Ödevi | 1 | 20 | 20 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ2 | 5 | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | 5 | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ4 | 5 | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ5 | 5 | | | | | | | | | | | | | | | | ÖÇ6 | 5 | | | | | | | | | | | | | | | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|