|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 190301502102 | EDEBİ METİN İNCELEME | Zorunlu | 1 | 2 | 5 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu dersin amaçları şunlardır:
1. Öğrencilere edebî metinleri çözümleme becerisi kazandırmak: Öğrencilerin farklı edebî türleri (şiir, roman, tiyatro, kısa öykü) akademik bir yaklaşımla analiz edebilmesini sağlamak.
3. Öğrencilerin biçim ve içerik ilişkisini anlamasını sağlamak: Öğrencilerin metnin biçimsel özelliklerini (üslup, anlatım teknikleri, dil kullanımı) ve içeriğini nasıl yorumlayabileceklerini kavramalarını sağlamak.
4. Öğrencileri edebi ve tarihsel bağlamı değerlendirebilir duruma getirmek: Edebî eserleri yazıldıkları dönemin tarihî, kültürel ve toplumsal bağlamı içinde değerlendirme becerisi kazandırmak.
5. Öğrencilerin eleştirel düşünme ve akademik yazım becerisini geliştirmek: Öğrencilere eleştirel okuma yapma, metinler arası bağlantılar kurma ve akademik yazım kurallarına uygun biçimde edebi analiz yazıları yazma yetkinliği kazandırmak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Dr. Öğr. Üyesi Özden DERE | Öğrenme Çıktıları | 1 | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler:
Edebi metinleri uygun eleştirel yaklaşımlar kullanarak analiz edebileceklerdir.
Tema, üslup ve anlatım teknikleri gibi temel edebi unsurları tanımlayıp yorumlayabileceklerdir.
Edebi eserleri tarihsel, kültürel ve toplumsal bağlamları içinde değerlendirebileceklerdir.
Yakın okuma ve eleştirel düşünme becerilerini geliştireceklerdir.
Yapılandırılmış ve metne dayalı akademik edebi analizler yazabileceklerdir.
Edebi metinler ve ilgili konular üzerine etkili sözlü sunumlar yapabileceklerdir.
Farklı edebi eserler ve türler arasında karşılaştırmalı analizler yapabileceklerdir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | YOK | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | YOK | Dersin İçeriği | Bu ders, şiir, roman, tiyatro ve kısa öykü gibi farklı edebi türleri kapsayan metinlerin derinlemesine incelenmesini sağlar. Öğrencilere edebi çözümleme için temel kavramlar ve çeşitli eleştirel yaklaşımlar tanıtılarak, metinleri biçimsel ve tematik açıdan yorumlama becerisi kazandırılır.
Öğrenciler, yakın okuma, metin yorumu ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirirken, edebi eserlerin tarihsel, kültürel ve toplumsal bağlamlarını değerlendirmeyi öğrenirler. Ders içeriği, rehberli metin analizleri ve sınıf tartışmalarıyla desteklenerek öğrencilerin edebi araçları tanımasını, anlatım tekniklerini çözümlemesini ve metinlere dayalı güçlü yorumlar yapmasını amaçlamaktadır. Ayrıca ders, akademik yazım becerilerini geliştirmeye odaklanacak ve öğrencilerden seçilen metinler üzerine analitik makaleler yazmaları beklenecektir. Öğrencilerin derse aktif katılımını artırmak ve araştırma-yansıtma becerilerini geliştirmek amacıyla, belirli konular veya metinler üzerine bireysel ya da grup sunumları yapmaları da gerekecektir.
İncelenecek Başlıca Eserler
Şiir:
John Keats, Bülbüle Övgü (Ode to a Nightingale)
T. S. Eliot, Çorak Ülke (The Waste Land)
Roman:
Mary Shelley, Frankenstein
George Orwell, Hayvan Çiftliği (Animal Farm) (daha kısa bir roman tercihi olarak)
Tiyatro:
William Shakespeare, Hamlet
Bernard Shaw, Pygmalion
Kısa Öykü:
Edgar Allan Poe, Gammaz Yürek (The Tell-Tale Heart)
James Joyce, Araby (Dublinliler adlı öykü kitabından) | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Edebi metin incelemeye Giriş: Edebi Metinleri İnceleme Yöntemleri | Okuma, soru cevap, Tartışma, | | 2 | Şiir Analizi: Biçim ve İçerik
William Blake, Masumiyet ve Deneyim Şarkıları
Sunum 1: Blake’in şiirlerinde karşıtlıklar | okuma, sunum, soru cevap, tartışma | | 3 | Modernist Şiir ve Yapısalcılık
T. S. Eliot, Çorak Ülke
Sunum 2: Eliot’ın modern dünyaya bakışı | okuma, soru cevap, tartışma | | 4 | Roman Analizi: Anlatı Teknikleri
Mary Shelley, Frankenstein
Sunum 3: Frankenstein’de bilim ve etik | okuma, soru cevap, tartışma | | 5 | Siyasi Alegori ve Toplumsal Eleştiri
George Orwell, Hayvan Çiftliği
Sunum 4: Orwell’in fabl tekniği | okuma, soru cevap, tartışma | | 6 | Tiyatroda Karakter ve Dramatik Yapı
William Shakespeare, Hamlet
Sunum 5: Hamlet’in trajik çatışması | okuma, soru cevap, tartışma | | 7 | Realist Tiyatro ve Toplumsal Eleştiri
Henrik Ibsen, Bir Bebek Evi
Sunum 6: Nora’nın bireysel özgürlüğü | okuma, soru cevap, tartışma | | 8 | Ara Sınav ve Tartışmalar
Genel değerlendirme
Sınıf içi tartışmalar | | | 9 | Kısa Öykü Analizi: Gotik Unsurlar
Edgar Allan Poe, Günah Keçisi Yürek
Sunum 7: Poe’da psikolojik gerilim | okuma, soru cevap, tartışma | | 10 | Modern Kısa Öykü ve Epifani Kavramı
James Joyce, Araby
Sunum 8: Joyce’un bilinç akışı tekniği | okuma, soru cevap, tartışma | | 11 | Karşılaştırmalı Edebi Analiz Çalışmaları
Önceki haftalardan seçilen eserler
Öğrencilerin karşılaştırmalı analizleri | okuma, soru cevap, tartışma | | 12 | Kuramsal Yaklaşımlar: Feminist Eleştiri
Bir Bebek Evi ve Frankenstein
Sunum 9: Kadın kimliği ve toplumsal baskı | okuma, soru cevap, tartışma | | 13 | Kuramsal Yaklaşımlar: Marksist Eleştiri
Hayvan Çiftliği ve Çorak Ülke
Sunum 10: Sınıfsal çatışma ve kapitalizm eleştirisi | Soru cevap tartışma okuma | | 14 | Genel Değerlendirme ve Kapanış
Tüm eserler üzerine tartışma
Final ödevleri ve geri bildirim | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Terry Eagleton – How to Read Literature
Jonathan Culler – Literary Theory: A Very Short Introduction
Peter Barry – Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory
M.H. Abrams & Geoffrey Galt Harpham – A Glossary of Literary Terms
Cleanth Brooks & Robert Penn Warren – Understanding Poetry
John Peck & Martin Coyle – Literary Terms and Criticism
Monroe C. Beardsley & William K. Wimsatt – The Verbal Icon
Michael Meyer – The Bedford Introduction to Literature
Sylvan Barnet – A Short Guide to Writing about Literature
Bein Carl E. et al. The Norton İntroduction to Literature: 6th Ed. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 30 | Derse Katılım | 1 | 10 | Tartışma | 1 | 10 | Proje Sunma | 1 | 10 | Bireysel Çalışma | 1 | 10 | Okuma | 1 | 10 | Ev Ödevi | 1 | 20 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 50 | Makale Yazma | 1 | 25 | Final Sınavı için Bireysel Çalışma | 1 | 25 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 70 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 30 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | İngilizce | Staj Durumu | YOK |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 14 | 1 | 14 | Proje Sunma | 1 | 1 | 1 | Makale Yazma | 1 | 20 | 20 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 | Performans | 10 | 10 | 100 | Ev Ödevi | 2 | 2 | 4 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | | * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|