Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
190301502102EDEBİ METİN İNCELEME Zorunlu125
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amaçları şunlardır: 1. Öğrencilere edebî metinleri çözümleme becerisi kazandırmak: Öğrencilerin farklı edebî türleri (şiir, roman, tiyatro, kısa öykü) akademik bir yaklaşımla analiz edebilmesini sağlamak. 3. Öğrencilerin biçim ve içerik ilişkisini anlamasını sağlamak: Öğrencilerin metnin biçimsel özelliklerini (üslup, anlatım teknikleri, dil kullanımı) ve içeriğini nasıl yorumlayabileceklerini kavramalarını sağlamak. 4. Öğrencileri edebi ve tarihsel bağlamı değerlendirebilir duruma getirmek: Edebî eserleri yazıldıkları dönemin tarihî, kültürel ve toplumsal bağlamı içinde değerlendirme becerisi kazandırmak. 5. Öğrencilerin eleştirel düşünme ve akademik yazım becerisini geliştirmek: Öğrencilere eleştirel okuma yapma, metinler arası bağlantılar kurma ve akademik yazım kurallarına uygun biçimde edebi analiz yazıları yazma yetkinliği kazandırmak.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Öğr. Üyesi Özden DERE
Öğrenme Çıktıları
1Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: Edebi metinleri uygun eleştirel yaklaşımlar kullanarak analiz edebileceklerdir. Tema, üslup ve anlatım teknikleri gibi temel edebi unsurları tanımlayıp yorumlayabileceklerdir. Edebi eserleri tarihsel, kültürel ve toplumsal bağlamları içinde değerlendirebileceklerdir. Yakın okuma ve eleştirel düşünme becerilerini geliştireceklerdir. Yapılandırılmış ve metne dayalı akademik edebi analizler yazabileceklerdir. Edebi metinler ve ilgili konular üzerine etkili sözlü sunumlar yapabileceklerdir. Farklı edebi eserler ve türler arasında karşılaştırmalı analizler yapabileceklerdir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
YOK
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
YOK
Dersin İçeriği
Bu ders, şiir, roman, tiyatro ve kısa öykü gibi farklı edebi türleri kapsayan metinlerin derinlemesine incelenmesini sağlar. Öğrencilere edebi çözümleme için temel kavramlar ve çeşitli eleştirel yaklaşımlar tanıtılarak, metinleri biçimsel ve tematik açıdan yorumlama becerisi kazandırılır. Öğrenciler, yakın okuma, metin yorumu ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirirken, edebi eserlerin tarihsel, kültürel ve toplumsal bağlamlarını değerlendirmeyi öğrenirler. Ders içeriği, rehberli metin analizleri ve sınıf tartışmalarıyla desteklenerek öğrencilerin edebi araçları tanımasını, anlatım tekniklerini çözümlemesini ve metinlere dayalı güçlü yorumlar yapmasını amaçlamaktadır. Ayrıca ders, akademik yazım becerilerini geliştirmeye odaklanacak ve öğrencilerden seçilen metinler üzerine analitik makaleler yazmaları beklenecektir. Öğrencilerin derse aktif katılımını artırmak ve araştırma-yansıtma becerilerini geliştirmek amacıyla, belirli konular veya metinler üzerine bireysel ya da grup sunumları yapmaları da gerekecektir. İncelenecek Başlıca Eserler Şiir: John Keats, Bülbüle Övgü (Ode to a Nightingale) T. S. Eliot, Çorak Ülke (The Waste Land) Roman: Mary Shelley, Frankenstein George Orwell, Hayvan Çiftliği (Animal Farm) (daha kısa bir roman tercihi olarak) Tiyatro: William Shakespeare, Hamlet Bernard Shaw, Pygmalion Kısa Öykü: Edgar Allan Poe, Gammaz Yürek (The Tell-Tale Heart) James Joyce, Araby (Dublinliler adlı öykü kitabından)
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Edebi metin incelemeye Giriş: Edebi Metinleri İnceleme YöntemleriOkuma, soru cevap, Tartışma,
2Şiir Analizi: Biçim ve İçerik William Blake, Masumiyet ve Deneyim Şarkıları Sunum 1: Blake’in şiirlerinde karşıtlıklarokuma, sunum, soru cevap, tartışma
3Modernist Şiir ve Yapısalcılık T. S. Eliot, Çorak Ülke Sunum 2: Eliot’ın modern dünyaya bakışıokuma, soru cevap, tartışma
4Roman Analizi: Anlatı Teknikleri Mary Shelley, Frankenstein Sunum 3: Frankenstein’de bilim ve etikokuma, soru cevap, tartışma
5Siyasi Alegori ve Toplumsal Eleştiri George Orwell, Hayvan Çiftliği Sunum 4: Orwell’in fabl tekniğiokuma, soru cevap, tartışma
6Tiyatroda Karakter ve Dramatik Yapı William Shakespeare, Hamlet Sunum 5: Hamlet’in trajik çatışmasıokuma, soru cevap, tartışma
7Realist Tiyatro ve Toplumsal Eleştiri Henrik Ibsen, Bir Bebek Evi Sunum 6: Nora’nın bireysel özgürlüğüokuma, soru cevap, tartışma
8Ara Sınav ve Tartışmalar Genel değerlendirme Sınıf içi tartışmalar
9Kısa Öykü Analizi: Gotik Unsurlar Edgar Allan Poe, Günah Keçisi Yürek Sunum 7: Poe’da psikolojik gerilimokuma, soru cevap, tartışma
10Modern Kısa Öykü ve Epifani Kavramı James Joyce, Araby Sunum 8: Joyce’un bilinç akışı tekniğiokuma, soru cevap, tartışma
11Karşılaştırmalı Edebi Analiz Çalışmaları Önceki haftalardan seçilen eserler Öğrencilerin karşılaştırmalı analizleriokuma, soru cevap, tartışma
12Kuramsal Yaklaşımlar: Feminist Eleştiri Bir Bebek Evi ve Frankenstein Sunum 9: Kadın kimliği ve toplumsal baskıokuma, soru cevap, tartışma
13Kuramsal Yaklaşımlar: Marksist Eleştiri Hayvan Çiftliği ve Çorak Ülke Sunum 10: Sınıfsal çatışma ve kapitalizm eleştirisiSoru cevap tartışma okuma
14Genel Değerlendirme ve Kapanış Tüm eserler üzerine tartışma Final ödevleri ve geri bildirim
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Terry Eagleton – How to Read Literature Jonathan Culler – Literary Theory: A Very Short Introduction Peter Barry – Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory M.H. Abrams & Geoffrey Galt Harpham – A Glossary of Literary Terms Cleanth Brooks & Robert Penn Warren – Understanding Poetry John Peck & Martin Coyle – Literary Terms and Criticism Monroe C. Beardsley & William K. Wimsatt – The Verbal Icon Michael Meyer – The Bedford Introduction to Literature Sylvan Barnet – A Short Guide to Writing about Literature Bein Carl E. et al. The Norton İntroduction to Literature: 6th Ed.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav130
Derse Katılım110
Tartışma110
Proje Sunma110
Bireysel Çalışma110
Okuma110
Ev Ödevi120
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı150
Makale Yazma125
Final Sınavı için Bireysel Çalışma125
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri70
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri30
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
İngilizce
Staj Durumu
YOK
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım14114
Proje Sunma111
Makale Yazma12020
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma12020
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma111
Performans1010100
Ev Ödevi224
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)162
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16
ÖÇ13435555555555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr