|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 190400707102 | HAVACILIK EMNİYETİ | Zorunlu | 4 | 7 | 5 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Bu ders, etkin bir havacılık emniyeti programının yürütülebilmesi için engel oluşturacak psikolojik problemlerin ortadan kaldırılabilmesine ilişkin genel bir bakış sunmaktadır. Ayrıca öğrencilerin, havacılık güvenliği ile ilgili temel kavramları açıklayabilmesini sağlamak ve havacılık güvenliği ile ilgili düzenlemeleri açıklamaktır.
| Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | | Öğrenme Çıktıları | 1 | Havacılık emniyetine ilişkin temel kavramları açıklayabilecektir.
Risk ve emniyet kavramlarını tanımlayarak bu kavramlar arasında ilişki kurar.
Havacılık emniyetinin neden sağlanması gerektiğini açıklar.
Emniyeti düzenleyen kuruluşları sıralar.
İnsan faktörlerini açıklayan en yaygın model olan SHEL Modelini açıklar.
Havacılık emniyetini etkileyen faktörleri açıklayarak nasıl etkileyeceğini örnekler. | 2 | Havacılık emniyetine ilişkin temel kavramları açıklayabilecektir.
Risk ve emniyet kavramlarını tanımlayarak bu kavramlar arasında ilişki kurar.
Havacılık emniyetinin neden sağlanması gerektiğini açıklar.
Emniyeti düzenleyen kuruluşları sıralar.
İnsan faktörlerini açıklayan en yaygın model olan SHEL Modelini açıklar.
Havacılık emniyetini etkileyen faktörleri açıklayarak nasıl etkileyeceğini örnekler. | 3 | İnsan performansını etkileyen faktörleri tartışabilecektir.
İnsan performansı ve limitlerini açkılar.
İnsan performansını etkileyen fizyolojik, psikolojik ve çevresel faktörleri açıklayarak bu faktörlerin performansı nasıl etkileyeceğini tartışır.
İletişim becerileri kazanıp uygular. | 4 | İnsan performansını etkileyen faktörleri tartışabilecektir.
İnsan performansı ve limitlerini açkılar.
İnsan performansını etkileyen fizyolojik, psikolojik ve çevresel faktörleri açıklayarak bu faktörlerin performansı nasıl etkileyeceğini tartışır.
İletişim becerileri kazanıp uygular. | 5 | Havacılık emniyeti ve kültür kavramını ilişkilendirerek açıklayabilecektir.
Kültür kavramını ve çeşitlerini açıklar.
Kültür ve havacılık emniyetini ilişkilendirerek kültürün emniyeti nasıl etkileyeceğini tartışır.
Pozitif emniyet kültürünün özelliklerini açıklar
Örgütlerde pozitif emniyet kültürünün geliştirilmesine yönelik faaliyetleri tasarlar. | 6 | Havacılık emniyeti ve kültür kavramını ilişkilendirerek açıklayabilecektir.
Kültür kavramını ve çeşitlerini açıklar.
Kültür ve havacılık emniyetini ilişkilendirerek kültürün emniyeti nasıl etkileyeceğini tartışır.
Pozitif emniyet kültürünün özelliklerini açıklar
Örgütlerde pozitif emniyet kültürünün geliştirilmesine yönelik faaliyetleri tasarlar. | 7 | Hata Yönetim Modellerini açıklayabilecektir.
Havacılık faaliyetlerine ilişkin hata model ve teorilerini açıklar.
Havacılık faaliyetlerine ilişkin hata modellerini kullanırve uygular. | 8 | Hata Yönetim Modellerini açıklayabilecektir.
Havacılık faaliyetlerine ilişkin hata model ve teorilerini açıklar.
Havacılık faaliyetlerine ilişkin hata modellerini kullanırve uygular. | 9 | Dispeç Kaynak Yönetim Programını açıklayabilecektir.
Dispeç Kaynak Yönetim programını açıklar.
Dispeç Kaynak Yönetim programının bileşenlerini anlatır.
Dispeç Kaynak Yönetimi programlarını uygular. | 10 | Dispeç Kaynak Yönetim Programını açıklayabilecektir.
Dispeç Kaynak Yönetim programını açıklar.
Dispeç Kaynak Yönetim programının bileşenlerini anlatır.
Dispeç Kaynak Yönetimi programlarını uygular. | 11 | Emniyet Yönetim Sistemini açıklayabilir
Üst yönetim desteği ve pozitif emniyet kültürünün EYS’nin başarısındaki önemini ve etkisini tartışır.
EYS kapsamındaki planlama ve örgütleme işlevlerini uygular.
EYS kapsamında ne tür verilerin toplanacağını analiz eder.
Risk yönetimi süreçlerini tasarlayabilir ve uygular.
Risk yönetim süreçlerine bağlı olarak düzeltici işlemleri önerir.
Emniyeti güvence altına alabilmek amacıyla emniyeti ölçecek parametreler tasarlar.
Emniyeti zaman içinde izleyebilmek amacıyla ilgili verileri çözümler ve emniyet performansını sorgular.
Kriz yönetim süreçlerini açıklar. | 12 | Emniyet Yönetim Sistemini açıklayabilir
Üst yönetim desteği ve pozitif emniyet kültürünün EYS’nin başarısındaki önemini ve etkisini tartışır.
EYS kapsamındaki planlama ve örgütleme işlevlerini uygular.
EYS kapsamında ne tür verilerin toplanacağını analiz eder.
Risk yönetimi süreçlerini tasarlayabilir ve uygular.
Risk yönetim süreçlerine bağlı olarak düzeltici işlemleri önerir.
Emniyeti güvence altına alabilmek amacıyla emniyeti ölçecek parametreler tasarlar.
Emniyeti zaman içinde izleyebilmek amacıyla ilgili verileri çözümler ve emniyet performansını sorgular.
Kriz yönetim süreçlerini açıklar. | 13 | Örnek Olayları İnceleyebilecektir.
Havacılık faaliyetlerinde insan faktörleri sorunları nedeniyle ortaya çıkan olayları inceleyerek emniyeti tehlikeye atan faktörleri çözümler. | 14 | Örnek Olayları İnceleyebilecektir.
Havacılık faaliyetlerinde insan faktörleri sorunları nedeniyle ortaya çıkan olayları inceleyerek emniyeti tehlikeye atan faktörleri çözümler. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | - | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | - | Dersin İçeriği | Havacılık emniyeti için sistem yaklaşımı, havacılık emniyetini tehlikeye sokan faktörler, havacılıkta emniyet yönetim sistemi, risk değerleme, risk yönetimi, kalite kontrol ve güvence sistemi, havaalanı terminal ve uçuş hattı tesisleri, havaalanı güvenlik sahaları, havaalanı güvenliğini etkileyen yeni gelişmeler.
| Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Havacılık emniyetine ilişkin temel kavramların açıklanması.
| - | - | 2 | İnsan Faktörleri Ve SHEL Modeli ilişkisinin incelenmesi
| - | - | 3 | İnsan performansını etkileyen faktörlerin incelenmesi: Bilgi işlem modeli, Çevresel faktörler (Gürültü, iklim, ısı, aydınlatma, çalışma çevresi), Genel sağlık durumu, Duyularla ilgili faktörler, Uyku, Sirkadiyen ritm ve vücut sıcaklığı, Yorgunluk.
| - | - | 4 | İnsan performansını etkileyen faktörlerin incelenmesi:Vardiyalı çalışma düzeni, Alkol ve uyuşturucu kullanımı, İlaç kullanımı, Dikkat, Algı, Hafıza, Duygu ve Heyecan, Bilişsel yorgunluk, Motivasyon, Stres, İşyükü, Zaman baskısı, Tutum ve kültür.
| - | - | 5 | Havacılık emniyeti ve kültür ilişkisinin incelenmesi, insan hatalarına ilişkin temel kavramların ve hata yönetim modellerinin incelenmesi.
| - | - | 6 | DİSPEÇER KAYNAK YÖNETİMİ: DKY’ye İlişkin Temel Kavramlar ve iletişim bileşeninin incelemesi.
| - | - | 7 | DİSPEÇER KAYNAK YÖNETİMİ: Takım Çalışması ve Liderlik bileşenlerinin incelemesi.
| - | - | 8 | DİSPEÇER KAYNAK YÖNETİMİ:Durumsal Farkındalık, İşyükü Yönetimi ve Karar Verme bileşenlerinin incelenmesi.
| - | - | 9 | EMNİYET YÖNETİM SİSTEMİ: EYS’ye İlişkin Temel Kavramlar, Emniyet Yönetim Sisteminde üst yönetim desteği, Emniyet Yönetim Sisteminde Planlama Ve Örgütleme, Verilerin Toplanması
| - | - | 10 | EMNİYET YÖNETİM SİSTEMİ: Risk Yönetimi
| - | - | 11 | EMNİYET YÖNETİM SİSTEMİ: Risk Yönetimi
| - | - | 12 | EMNİYET YÖNETİM SİSTEMİ:Düzeltici İşlemlerin Onaylanması Ve Uygulanması, Emniyetin Güvence Altına Alınması, Emniyetin Teşvik (Promote) Edilmesi, Kriz Yönetimi, Örnek olay incelemesi.
| - | - | 13 | EMNİYET YÖNETİM SİSTEMİ:Düzeltici İşlemlerin Onaylanması Ve Uygulanması, Emniyetin Güvence Altına Alınması, Emniyetin Teşvik (Promote) Edilmesi, Kriz Yönetimi, Örnek olay incelemesi.
| - | - | 14 | EMNİYET YÖNETİM SİSTEMİ:Düzeltici İşlemlerin Onaylanması Ve Uygulanması, Emniyetin Güvence Altına Alınması, Emniyetin Teşvik (Promote) Edilmesi, Kriz Yönetimi, Örnek olay incelemesi.
| - | - |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Clarence C.Rodrigues, Stephen Cusick, Commercial Aviation Safety, 5th Edition, McGraw-Hill Publishing Company, 2011
2. Jennifer Zellan, Aviation Security, Current Issues and Development, Nova Publishers, 2003.
3. Michael Ferguson, Sean Nelson, Aviation Safety A Balanced Industry Approach, 1 st Edition, Cengage, 2013
| Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | - |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Derse Katılım | 1 | 20 | 20 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 10 | 40 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 8 | 10 | 80 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | ÖÇ2 | 4 | ÖÇ3 | 5 | ÖÇ4 | 4 | ÖÇ5 | 5 | ÖÇ6 | 4 | ÖÇ7 | 5 | ÖÇ8 | | ÖÇ9 | | ÖÇ10 | | ÖÇ11 | | ÖÇ12 | | ÖÇ13 | | ÖÇ14 | |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|