Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 170201003102 | TÜRK İSLAM EDEBİYATI | Zorunlu | 2 | 3 | 2 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, yüksek din eğitimi alan öğrencilere Türk İslam Edebiyatı’nın tanımı, kapsamı ve hedefine ilişkin teorik konuları öğretmek, alanın temel kavramlarını ve yöntemlerini tanıtmak, onlara edebi bir zevk ve estetik bilinç kazandırmak, yaşanan siyasi ve sosyal değişmelere paralel olarak gelişen edebiyat tarihine dair temel bilgileri vererek bu tarih içerisinde üretilen sanat eserlerini göstermek, özellikle dini içerikli eserlerin ve kavramların tarihsel süreç içerisinde kazandığı mahiyete işaret etmekten ibarettir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Rıdvan Çetin |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Türk İslam Edebiyatının genel özelliklerini açıklayabilme; | 2 | Türk İslam Edebiyatının dönemlerini ve bu dönemler içerisinde temayüz eden belli başlı şairleri hatırlayabilme; | 3 | İslam dininin ortaya çıkardığı edebî türler ekseninde din ve edebiyat arasındaki ilişkiyi fark edebilme.; | 4 | Türk İslam Edebiyatının dünya edebiyatına kazandırdığı klasik eserleri bibliyografik açıdan listeleyebilme. | 5 | Türk İslam Edebiyatında işlenen konulardan yola çıkarak yeni edebî konular üretebilme. | 6 | Türk İslam Edebiyatı eserlerini konularına göre tasnif edebilme. | 7 | Türk İslam Edebiyatı eserlerinin şekil özelliklerini tanıyabilme. | 8 | Türk İslam Edebiyatının özgün türleri ve ürünleri ile komşu kültür ve medeniyetlerden etkilenen türlerini karşılaştırabilme; | 9 | İslamlaşma sonrası ortaya çıkan edebî türleri analiz edebilme; | 10 | Dinî-edebî türlerin din hizmetlerinde kullanımına dair fikir üretebilme. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
zorunlu |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
|
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Türk-İslam Edebiyatı: Konu ve Kaynakları | | | 2 | Din ve edebiyat İlişkisi | | | 3 | İlk Dönem: Öncü eserler ve şahıslar | | | 4 | Orta Dönem: Anadolu’yu Yurt edinmek (Selçuklu ve Beylikler Dönemi Edebiyatı) | | | 5 | Osmanlı Kuruluş Dönemi Edebiyatı | | | 6 | Cihan Devleti ve Klasik Türk Edebiyatı | | | 7 | Mahallileşme: Duraklama ve İçe Dönüş | | | 8 | Yeni Dönem: Tanzimat’tan Cumhuriyete | | | 9 | Türler ve Metinler: Genel değerlendirme | | | 10 | Cenab-ı Allah’ı konu edinen edebi türler: Tevhid | | | 11 | Cenab-ı Allah’ı konu edinen edebi türler: Münâcât ve Esmâ-i Hüsnâ | | | 12 | Hz. Peygamber’i Konu edinen edebi Türler:Na’tlar ve Kırk Hadisler | | | 13 | Hz. Peygamber’i Konu edinen edebi Türler:Mevlid ve Hilyeler | | | 14 | Diğer Edebi Konular: Dini ve Ahlaki Mesneviler | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1. Bilal Kemikli, Türk İslam Edebiyatı Giriş, 2010.
2. Ali Yılmaz, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları 2012.
3. Necla Pekolcay, İslami Türk Edebiyatı, İstanbul, 1976.
4. Fuat Köprülü, Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul, 1981.
4. H. İbrahim Şener, Alim Yıldız, Türk İslam Edebiyatı, İstanbul 2003.
5. Agâh Sırrı Levent, Ümmet Çağı Türk Edebiyatı, Ankara, 1962. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 25 | 1 | 25 |
Final Sınavı | 20 | 1 | 20 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | | | | | 5 | | | ÖÇ2 | | 4 | | | | | | ÖÇ3 | | | | 4 | | | | ÖÇ4 | | | 4 | | | | | ÖÇ5 | | | | | | 4 | | ÖÇ6 | | | | | 5 | | | ÖÇ7 | | | | | | 4 | | ÖÇ8 | | | | 4 | | | | ÖÇ9 | | 5 | | | | | | ÖÇ10 | | | | | | 4 | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|