Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
170201003102TÜRK İSLAM EDEBİYATIZorunlu232
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, yüksek din eğitimi alan öğrencilere Türk İslam Edebiyatı’nın tanımı, kapsamı ve hedefine ilişkin teorik konuları öğretmek, alanın temel kavramlarını ve yöntemlerini tanıtmak, onlara edebi bir zevk ve estetik bilinç kazandırmak, yaşanan siyasi ve sosyal değişmelere paralel olarak gelişen edebiyat tarihine dair temel bilgileri vererek bu tarih içerisinde üretilen sanat eserlerini göstermek, özellikle dini içerikli eserlerin ve kavramların tarihsel süreç içerisinde kazandığı mahiyete işaret etmekten ibarettir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Dr. Rıdvan Çetin
Öğrenme Çıktıları
1Türk İslam Edebiyatının genel özelliklerini açıklayabilme;
2Türk İslam Edebiyatının dönemlerini ve bu dönemler içerisinde temayüz eden belli başlı şairleri hatırlayabilme;
3İslam dininin ortaya çıkardığı edebî türler ekseninde din ve edebiyat arasındaki ilişkiyi fark edebilme.;
4Türk İslam Edebiyatının dünya edebiyatına kazandırdığı klasik eserleri bibliyografik açıdan listeleyebilme.
5Türk İslam Edebiyatında işlenen konulardan yola çıkarak yeni edebî konular üretebilme.
6Türk İslam Edebiyatı eserlerini konularına göre tasnif edebilme.
7Türk İslam Edebiyatı eserlerinin şekil özelliklerini tanıyabilme.
8Türk İslam Edebiyatının özgün türleri ve ürünleri ile komşu kültür ve medeniyetlerden etkilenen türlerini karşılaştırabilme;
9İslamlaşma sonrası ortaya çıkan edebî türleri analiz edebilme;
10Dinî-edebî türlerin din hizmetlerinde kullanımına dair fikir üretebilme.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
zorunlu
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Türk-İslam Edebiyatı: Konu ve Kaynakları
2Din ve edebiyat İlişkisi
3İlk Dönem: Öncü eserler ve şahıslar
4Orta Dönem: Anadolu’yu Yurt edinmek (Selçuklu ve Beylikler Dönemi Edebiyatı)
5Osmanlı Kuruluş Dönemi Edebiyatı
6Cihan Devleti ve Klasik Türk Edebiyatı
7Mahallileşme: Duraklama ve İçe Dönüş
8Yeni Dönem: Tanzimat’tan Cumhuriyete
9Türler ve Metinler: Genel değerlendirme
10Cenab-ı Allah’ı konu edinen edebi türler: Tevhid
11Cenab-ı Allah’ı konu edinen edebi türler: Münâcât ve Esmâ-i Hüsnâ
12Hz. Peygamber’i Konu edinen edebi Türler:Na’tlar ve Kırk Hadisler
13Hz. Peygamber’i Konu edinen edebi Türler:Mevlid ve Hilyeler
14Diğer Edebi Konular: Dini ve Ahlaki Mesneviler
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1. Bilal Kemikli, Türk İslam Edebiyatı Giriş, 2010. 2. Ali Yılmaz, Türk-İslam Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları 2012. 3. Necla Pekolcay, İslami Türk Edebiyatı, İstanbul, 1976. 4. Fuat Köprülü, Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul, 1981. 4. H. İbrahim Şener, Alim Yıldız, Türk İslam Edebiyatı, İstanbul 2003. 5. Agâh Sırrı Levent, Ümmet Çağı Türk Edebiyatı, Ankara, 1962.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav25125
Final Sınavı20120
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)45
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ1    5  
ÖÇ2 4     
ÖÇ3   4   
ÖÇ4  4    
ÖÇ5     4 
ÖÇ6    5  
ÖÇ7     4 
ÖÇ8   4   
ÖÇ9 5     
ÖÇ10     4 
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr