Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
170201002102MANTIKZorunlu123
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Bu ders temel mantık konularını öğretmeyi ve onları İslami disiplinlerde kullanmayı amaçlar.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör. Ahmet Kavlak
Öğrenme Çıktıları
1İslam dünyasındaki geleneksel mantık kaynaklarındaki bilgilere ulaşma becerisi ve araştırma teknikleri kazanılır.
2Mantık tarihinden kısaca haberdar olur.
3Tanım teorisi kavranır ve öğrenci onu uygulayarak yeni tanımlar üretebilir.
4Önermeler arası ilişkiler kavranır.
5Basit dini argümanların sembolleştirilmesi ve onların denetlenmesi öğrenilir.
6Öğrenci mantığın Hukuk, Kelam ve Felsefede kullanım yöntemlerinden haberdar olur.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
Orta Çağ İslam Dünyası’nda tartısılan kavram, kavramlar arası iliskiler, önerme, önermeler arası iliskiler, kıyas ve kıyasa dayalı geçerli akıl yürütme yöntemleri incelenir. Geleneksel ve modern İslami disiplinlerdeki akıl yürütme biçimleri elestirel açıdan incelenir.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Mantığın tanımı, konusu ve amacı
2Kısaca mantık tarihi
3Mantık ve sözcük türleri
4Beş tümel
5Tanım Teorisi
6Önermeler arası ilişkiler
7Formel kıyas teorisi
8İnformel kıyas teorisi
9Tümevarım ve analoji
10Sembolik mantıkta doğruluk tablosu yöntemi
11Dini argümanların Sembolleştirilmesi ve denetlenmesi
12Mantık-felsefe ilişkisi
13Mantık-Kelam ilişkisi
14Mantık-İslam Hukuku ilişkisi
15Genel Değerlendirme
16
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Necati Öner, Klasik Mantık, Ankara 1996. Doğan Özlem, Mantık, İstanbul 1999. Ebheri, Îsâgûcî (Arapça klasik metin). Süleyman Uludağ, “İbn Teymiye’de Mantık Meselesi” İslami Araştırmalar Dergisi, Sayı: 4, 1987. Hadi Adanalı, “Felsefeye Bürünen Kelam”, İslâmiyât, sayı 4, 2003. Wael B. Hallaq, “Mantık, Formel Kanıtlar ve Kanıtların Sünnî Fıkıh İlminde Formel Hale getirilmesi”, M.Ü İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı 16-17, 1998-1999.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım12224
Seminer166
Bireysel Çalışma8864
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)94
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7
ÖÇ1       
ÖÇ2       
ÖÇ3       
ÖÇ44444444
ÖÇ5       
ÖÇ6       
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr