Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
180300507125METİN ŞERHİZorunlu473
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
13-19. yüzyıllar arasındaki metinlerden seçilmiş örneklerle Klasik Türk şiirinin şerh yöntemleri ile bu şiirin son derece zengin olan içerik dünyasının genel olarak anlaşılmasının sağlanması. Klasik Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama, yorumlama ile bu metinlerin tahlil ve incelemesini yapabilme kabiliyetinin kazandırılması ve metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik gibi farklı yaklaşımlara başvurulmasının sağlanması.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Prof. Dr. Murat Ali KARAVELİOĞLU
Öğrenme Çıktıları
1Klasik Türk şiiri metinlerini anlama, açıklama ve şerh etmede (yorumlamada) kullanılan geleneksel ve modern metotlarını kavrar.
2Çok çeşitli (dinî-tasavvufi veya din dışı (profane)) metin örneklerinden hareketle Klasik Türk şiirinin zengin içerik dünyasına dair tespitlerde bulunur ve bunları yorumlar.
3Metin örneklerinden klasik Türk şiirinin içerdiği dinî-tasavvufi, millî, sosyal, kültürel, estetik ve poetik unsurları tespit edip değerlendirir.
4Belirtilen dönemlerden seçilen Arap harfli Türkçe metinleri okuyup Türkiye Türkçesine aktarır ve çözümler.
5Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Metin şerhi, metin tahlili ve metin incelemesine ilişkin tanımlar ile aralarındaki farklar; dinî-tasavvufi veya din dışı Klasik Türk şiiri metinlerinin şerhine dair geleneksel veya modern yaklaşım ve metotlar; bir metnin şerh edilebilmesi için gerekli alt yapı bilgilerinin ana hatlarıyla verilmesi ve pekiştirilmesi; bu tür metinlerin içerdiği dinî-tasavvufi, milli, sosyal, kültürel, estetik ve poetik unsurlara uygulamalı örneklerle dikkat çekme.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Metin şerhi, metin açıklaması, metin incelemesi, metin tahlili terimlerine ilişkin tanımlama, özellikler ve bunların aralarındaki farklara ilişkin bilgiler. Klasik Türk şiiri metinlerinin şerh edilmesinde bilinmesi gereken temel hususlar.
2Klasik Türk şiiri metinlerini çözümleme ve anlamada başvurulan şerh metotları.
3Yûnus Emre Divanı’ndan seçilen beyit/şiir örneklerinin şerhi.
4Nesîmî Divanı’ndan seçilen bazı beyit/şiir örneklerinin şerhi.
5Kadı Burhaneddin Divanı'ndan bazı beyit/şiir örneklerinin şerhi.
6Ahmedî Divanı’ndan beyit/şiir örneklerinin şerhi.
7Ahmed Paşa Divanı’ndan seçilen bazı beyit/şiir örneklerinin şerhi.
8Ara Sınav
9Necâtî Bey Divanı’ndan beyit/şiir örneklerinin şerhi.
10Fuzûlî Divanı’ndan seçilen beyit/şiir örneklerinin şerhi.
11Bâkî Divanı’ndan seçilen bazı beyit/şiir örneklerinin şerhi
12Neşâtî Divanı’ndan seçilen beyit/şiir örneklerinin şerhi.
13Nedîm Divanı’ndan seçilen bazı beyit/şiir örneklerinin şerhi.
14Final Sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Muhammet Nur Doğan, (2004), Fatih Divanı ve Şerhi, İstanbul: Erguvan Yayınevi. Muhammet Nur Doğan (2018), Leyla ve Mecnun, İstanbul: Yelkenli Yayınevi. Ahmet Talat Onay (2023), Açıklamalı Divan Şiiri Sözlüğü, Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar ve İzahı, İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayınları. İskender Pala (2024), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü (Ciltli), İstanbul: Kapı Yayınları. Ahmet Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Kılavuzu (1-7. Cilt). Ahmet Atilla Şentürk (2019), Osmanlı Şiiri Antolojisi, İstanbul: Yapıkredi Yayınları. Ali Nihat Tarlan (2017), Fuzuli Divanı Şerhi, Ankara: Akçağ Yayınları. Fahir İz (2021), Eski Türk Edebiyatı Nazım I, Ankara: Akçağ Yayınları. Faruk Kadri Timurtaş (2021), Osmanlı Türkçesi Metinleri 2, İstanbul: Alfa Yayınları.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Bireysel Çalışma12560
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma199
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11010
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)81
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1445554445555
ÖÇ2555344445555
ÖÇ3344455555545
ÖÇ4445555544455
ÖÇ5            
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr