Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 180300507125 | METİN ŞERHİ | Zorunlu | 4 | 7 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
13-19. yüzyıllar arasındaki metinlerden seçilmiş örneklerle Klasik Türk şiirinin şerh yöntemleri ile bu şiirin son derece zengin olan içerik dünyasının genel olarak anlaşılmasının sağlanması. Klasik Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama, yorumlama ile bu metinlerin tahlil ve incelemesini yapabilme kabiliyetinin kazandırılması ve metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik gibi farklı yaklaşımlara başvurulmasının sağlanması. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Prof. Dr. Murat Ali KARAVELİOĞLU |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Klasik Türk şiiri metinlerini anlama, açıklama ve şerh etmede (yorumlamada) kullanılan geleneksel ve modern metotlarını kavrar. | 2 | Çok çeşitli (dinî-tasavvufi veya din dışı (profane)) metin örneklerinden hareketle Klasik Türk şiirinin zengin içerik dünyasına dair tespitlerde bulunur ve bunları yorumlar. | 3 | Metin örneklerinden klasik Türk şiirinin içerdiği dinî-tasavvufi, millî, sosyal, kültürel, estetik ve poetik unsurları tespit edip değerlendirir. | 4 | Belirtilen dönemlerden seçilen Arap harfli Türkçe metinleri okuyup Türkiye Türkçesine aktarır ve çözümler. | 5 | Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Metin şerhi, metin tahlili ve metin incelemesine ilişkin tanımlar ile aralarındaki farklar; dinî-tasavvufi veya din dışı Klasik Türk şiiri metinlerinin şerhine dair geleneksel veya modern yaklaşım ve metotlar; bir metnin şerh edilebilmesi için gerekli alt yapı bilgilerinin ana hatlarıyla verilmesi ve pekiştirilmesi; bu tür metinlerin içerdiği dinî-tasavvufi, milli, sosyal, kültürel, estetik ve poetik unsurlara uygulamalı örneklerle dikkat çekme. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Metin şerhi, metin açıklaması, metin incelemesi, metin tahlili terimlerine ilişkin tanımlama, özellikler ve bunların aralarındaki farklara ilişkin bilgiler. Klasik Türk şiiri metinlerinin şerh edilmesinde bilinmesi gereken temel hususlar. | | | 2 | Klasik Türk şiiri metinlerini çözümleme ve anlamada başvurulan şerh metotları. | | | 3 | Yûnus Emre Divanı’ndan seçilen beyit/şiir örneklerinin şerhi. | | | 4 | Nesîmî Divanı’ndan seçilen bazı beyit/şiir örneklerinin şerhi. | | | 5 | Kadı Burhaneddin Divanı'ndan bazı beyit/şiir örneklerinin şerhi. | | | 6 | Ahmedî Divanı’ndan beyit/şiir örneklerinin şerhi. | | | 7 | Ahmed Paşa Divanı’ndan seçilen bazı beyit/şiir örneklerinin şerhi. | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Necâtî Bey Divanı’ndan beyit/şiir örneklerinin şerhi. | | | 10 | Fuzûlî Divanı’ndan seçilen beyit/şiir örneklerinin şerhi. | | | 11 | Bâkî Divanı’ndan seçilen bazı beyit/şiir örneklerinin şerhi | | | 12 | Neşâtî Divanı’ndan seçilen beyit/şiir örneklerinin şerhi. | | | 13 | Nedîm Divanı’ndan seçilen bazı beyit/şiir örneklerinin şerhi. | | | 14 | Final Sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Muhammet Nur Doğan, (2004), Fatih Divanı ve Şerhi, İstanbul: Erguvan Yayınevi.
Muhammet Nur Doğan (2018), Leyla ve Mecnun, İstanbul: Yelkenli Yayınevi.
Ahmet Talat Onay (2023), Açıklamalı Divan Şiiri Sözlüğü, Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar ve İzahı, İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayınları.
İskender Pala (2024), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü (Ciltli), İstanbul: Kapı Yayınları.
Ahmet Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Kılavuzu (1-7. Cilt).
Ahmet Atilla Şentürk (2019), Osmanlı Şiiri Antolojisi, İstanbul: Yapıkredi Yayınları.
Ali Nihat Tarlan (2017), Fuzuli Divanı Şerhi, Ankara: Akçağ Yayınları.
Fahir İz (2021), Eski Türk Edebiyatı Nazım I, Ankara: Akçağ Yayınları.
Faruk Kadri Timurtaş (2021), Osmanlı Türkçesi Metinleri 2, İstanbul: Alfa Yayınları. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bireysel Çalışma | 12 | 5 | 60 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 9 | 9 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ÖÇ5 | | | | | | | | | | | | |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|