Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 180300508103 | TÜRK HALK BİLİMİ II | Zorunlu | 4 | 8 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
İnsan davranışlarını ve geleneklerini çalışan halkbilimi disiplininin dayandığı kuramlar hakkında bilgi vermektir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Öğr. Gör. Dr. Yasemin DOMAÇ YAŞAR |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Türk Halkbiliminin ne olduğunu bilebilir. | 2 | Türk Edebiyatı içerisinde Türk Halkbiliminin yerini kavrayabilir. | 3 | Türk Halkbilimi kuramlarının işlevlerini öğrenebilir. | 4 | Öğrendikleri kuramları pratikle pekiştirebilir. | 5 | Türk folklorunun kaynaklarını öğrenebilir. | 6 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci edinir. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok. |
Dersin İçeriği |
* Ders içeriği ile ilgili ana kaynakların tanıtımı
* Halkbilimi Araştırmalarının Tarihi:
1. Avrupa'da Halkbilimi Çalışmaları
2. Türkiye'de Halkbilimi Çalışmalar
* Halkbilimi Araştırmalarının Kaynakları
* Halk Bilimi Kuramları:
1. Erken Dönem Halkbilimi Kuramları
2. Metin Merkezli Halkbilimi Kuramları
3. Bağlam Merkezli Halkbilimi Kuramları
* Uygulamalı Halkbilimi Araştırmaları
* Halkbilimi Alan Araştırması ve Yöntemleri |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Metin Merkezli Halkbilimi Kuramları | | | 2 | Yapısalcı Halkbilimi Kuram ve Yöntemleri:
A. Kahraman biyografisinin yapısal çözümleme modelleri
B. Vladimir Propp’un yapısal anlatı çözümleme yöntemi
C. Claude Lévi-Strauss ekolü yapısal çözümleme yöntemi | | | 3 | A) Kahraman biyografisinin yapısal çözümleme modelleri:
1) Johann Georg von Hahn’ın (1811- 1869) Aryan Kahramanı Biyografik Modeli
2) Otto Rank’ın (1884- 1939) Kahraman Kalıbı
3) Lord Raglan’ın (1885- 1964) Geleneksel Kahraman Kalıbı
4) Eric Hobsbawm’ın (1917- 2012) Sosyal Haydut veya Halk Kahramanı Kalıbı | | | 4 | B) Vladimir Propp’un yapısal anlatı çözümleme yöntemi
C) Claude Lévi-Strauss’un Yapısal Çözümleme Yöntemi | | | 5 | BAĞLAM MERKEZLİ HALKBİLİMİ KURAMLARI
1. İŞLEVSEL HALKBİLİMİ KURAMI
a. İşlevsel Halkbilimi Kuramının Teorik Zemini ve Tarihçesi
b. Halkbiliminin İşlevsel Çözümleme Modelleri | | | 6 | SÖZLÜ KOMPOZİSYON TEORİSİ
Teorinin Ortaya Çıkışının Tarihçesi ve Homer Meselesi
Milman Parry ve Çalışmaları
Albert Lord ve Sözlü Kompozisyon Teorisi
Sözlü Kompozisyon Teorisinin Sonuçları
Sözlü Kompozisyon Teorisine Yönelik Eleştiriler | | | 7 | Ara Sınav. | | | 8 | Halkbilimi Kuramlarını temel alarak oluşturulmuş makalelerin incelenmesi | | | 9 | Halkbilimi Kuramlarını temel alarak oluşturulmuş makalelerin incelenmesi | | | 10 | Halkbilimi Kuramları temelinde oluşturulmuş makalelerin incelenmesi | | | 11 | Uygulamalı Halkbilimi Araştırmaları | | | 12 | HALKBİLİMİ ALAN ARAŞTIRMASI YÖNTEMLERİ
Alan (Saha) Araştırması nedir? | | | 13 | Derlemede kullanılan bilgiyi derleme yöntemleri;
1. Gözlem (Müşahede) Yoluyla Derleme Metotları
2. Görüşme (Mülakat) Yoluyla Derleme Metotları | | | 14 | Final Sınavı. | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Aça, M. (2021). Halk Bilimi El Kitabı, Nobel Yayıncılık, Ankara.
Artun, E. (2018). Türk Halkbilimi, Karahan Kitabevi, Adana.
Çobanoğlu, Ö. (2020). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara.
Ekici, M. (2018). Halk Bilgisi (Folklor) Derleme ve İnceleme Yöntemleri, Geleneksel Yayıncılık, Ankara.
Güzel, A. Ve Torun, A. (2020). Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Akçağ Yayınları, Ankara.
Oğuz, Ö. (2013). Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara.
Oğuz, Ö. (2013). Küreselleşme ve Uygulamalı Halk Bilimi, Akçağ Yayınları, Ankara.
Örnek, S.V. (2014). Türk Halkbilimi, Bilgesu Yayıncılık, Ankara. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok. |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ev Ödevi | 1 | 1 | 1 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | ÖÇ3 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | ÖÇ5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | ÖÇ6 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|