Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
180300508103TÜRK HALK BİLİMİ IIZorunlu483
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
İnsan davranışlarını ve geleneklerini çalışan halkbilimi disiplininin dayandığı kuramlar hakkında bilgi vermektir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör. Dr. Yasemin DOMAÇ YAŞAR
Öğrenme Çıktıları
1Türk Halkbiliminin ne olduğunu bilebilir.
2Türk Edebiyatı içerisinde Türk Halkbiliminin yerini kavrayabilir.
3Türk Halkbilimi kuramlarının işlevlerini öğrenebilir.
4Öğrendikleri kuramları pratikle pekiştirebilir.
5Türk folklorunun kaynaklarını öğrenebilir.
6Mesleki etik ve sorumluluk bilinci edinir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok.
Dersin İçeriği
* Ders içeriği ile ilgili ana kaynakların tanıtımı * Halkbilimi Araştırmalarının Tarihi: 1. Avrupa'da Halkbilimi Çalışmaları 2. Türkiye'de Halkbilimi Çalışmalar * Halkbilimi Araştırmalarının Kaynakları * Halk Bilimi Kuramları: 1. Erken Dönem Halkbilimi Kuramları 2. Metin Merkezli Halkbilimi Kuramları 3. Bağlam Merkezli Halkbilimi Kuramları * Uygulamalı Halkbilimi Araştırmaları * Halkbilimi Alan Araştırması ve Yöntemleri
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Metin Merkezli Halkbilimi Kuramları
2Yapısalcı Halkbilimi Kuram ve Yöntemleri: A. Kahraman biyografisinin yapısal çözümleme modelleri B. Vladimir Propp’un yapısal anlatı çözümleme yöntemi C. Claude Lévi-Strauss ekolü yapısal çözümleme yöntemi
3A) Kahraman biyografisinin yapısal çözümleme modelleri: 1) Johann Georg von Hahn’ın (1811- 1869) Aryan Kahramanı Biyografik Modeli 2) Otto Rank’ın (1884- 1939) Kahraman Kalıbı 3) Lord Raglan’ın (1885- 1964) Geleneksel Kahraman Kalıbı 4) Eric Hobsbawm’ın (1917- 2012) Sosyal Haydut veya Halk Kahramanı Kalıbı
4B) Vladimir Propp’un yapısal anlatı çözümleme yöntemi C) Claude Lévi-Strauss’un Yapısal Çözümleme Yöntemi
5BAĞLAM MERKEZLİ HALKBİLİMİ KURAMLARI 1. İŞLEVSEL HALKBİLİMİ KURAMI a. İşlevsel Halkbilimi Kuramının Teorik Zemini ve Tarihçesi b. Halkbiliminin İşlevsel Çözümleme Modelleri
6SÖZLÜ KOMPOZİSYON TEORİSİ Teorinin Ortaya Çıkışının Tarihçesi ve Homer Meselesi Milman Parry ve Çalışmaları Albert Lord ve Sözlü Kompozisyon Teorisi Sözlü Kompozisyon Teorisinin Sonuçları Sözlü Kompozisyon Teorisine Yönelik Eleştiriler
7Ara Sınav.
8Halkbilimi Kuramlarını temel alarak oluşturulmuş makalelerin incelenmesi
9Halkbilimi Kuramlarını temel alarak oluşturulmuş makalelerin incelenmesi
10Halkbilimi Kuramları temelinde oluşturulmuş makalelerin incelenmesi
11Uygulamalı Halkbilimi Araştırmaları
12HALKBİLİMİ ALAN ARAŞTIRMASI YÖNTEMLERİ Alan (Saha) Araştırması nedir?
13Derlemede kullanılan bilgiyi derleme yöntemleri; 1. Gözlem (Müşahede) Yoluyla Derleme Metotları 2. Görüşme (Mülakat) Yoluyla Derleme Metotları
14Final Sınavı.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Aça, M. (2021). Halk Bilimi El Kitabı, Nobel Yayıncılık, Ankara. Artun, E. (2018). Türk Halkbilimi, Karahan Kitabevi, Adana. Çobanoğlu, Ö. (2020). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Akçağ Yayınları, Ankara. Ekici, M. (2018). Halk Bilgisi (Folklor) Derleme ve İnceleme Yöntemleri, Geleneksel Yayıncılık, Ankara. Güzel, A. Ve Torun, A. (2020). Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Akçağ Yayınları, Ankara. Oğuz, Ö. (2013). Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yayınları, Ankara. Oğuz, Ö. (2013). Küreselleşme ve Uygulamalı Halk Bilimi, Akçağ Yayınları, Ankara. Örnek, S.V. (2014). Türk Halkbilimi, Bilgesu Yayıncılık, Ankara.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav1100
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
Yok.
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı111
Derse Katılım14228
Bireysel Çalışma14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma155
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11010
Ev Ödevi111
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)88
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1534555444344
ÖÇ2444553545454
ÖÇ3354344444445
ÖÇ4445455553543
ÖÇ5543444553345
ÖÇ6443554445544
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr