|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 180300506101 | ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ II | Zorunlu | 3 | 6 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Özbek Türklerini ve Özbekistan'ı tanıtır.Özbek Edebiyatını ana hatlarıyla öğretir.Özbek Türkçesinin alfabesini (Kiril) ve seslerini öğretir.Özbek Türkçesinin fonetik ve morfolojik özelliklerini öğretir.Özbek Edebiyatı metinlerini okuyup anlayabilmelerini sağlar. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Öğr. Gör. Dr. Gül Gültekin | Öğrenme Çıktıları | 1 | Araştırmacıların önerdiği Çağdaş Türk Lehçelerini tasnif çalışmalarını inceler. | 2 | Kiril alfabesiyle Batı ve Doğu grubu lehçlerinden örnek metinleri okur. | 3 | Batı (Oğuz) ve Doğu grubu lehçelerinden örnek metinleri inceler. | 4 | Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur | 5 | Batı (Oğuz) ve Doğu grubu lehçelerindeki metinler üzerinden fonetik ve morfolojik incelemeler yapar. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Dersin ön koşulu bulunmamaktadır. | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | | Dersin İçeriği | Özbek Türkleri hakkındaki genel bilgilerin verilmesi, Özbeklerin kullandıkları Kril ve Güney Azerbaycan Türklerinin kullandıkları Arap harfli alfabenin öğretilmesi, konuyla ilgili genel bibliyografyanın verilmesi. Özbek Türkçesinin sesbilgisi açısından incelenmesi. Sesbilgisi konusu şu alt başlıklardan oluşmaktadır: 1. Ünlüler; uzun ünlüler, ünlülerin özelliklerine göre sınıflandırılması, ünlü uyumu,kalınlık-incelik uyumu, düzlük-yuvarlaklık uyumu, ünlü değişmeleri, ünlü türemesi, ünlü düşmesi; 2. Ünsüzler; ünsüzlerin sınıflandırılması, ünsüz değişmeleri, yer değiştirme, ünsüz ikizleşmesi, hece düşmesi. Özbek Türkçesinin şekil bilgisi açısından incelenmesi. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Türklük bilimi kavramını tanımlayabilir, özelliklerini ve tarihî gelişimini açıklayabilir. | | | 2 | Türk dünyası kavramının tarihî gelişimi ve coğrafî sınırlarını bilir, Türk dünyasını oluşturan toplulukların tarihleri, günümüzdeki durumları ve bunların sosyo-kültürel ilişkileri hakkında bilgi sahibi olur. | | | 3 | Dil kavramını her yönüyle bilir, dilin incelenme yöntem ve disiplinlerini (dil bilimi, dil bilgisi, filoloji) tanır ve çağdaş dil bilimi verileriyle Türk dilini inceleyebilir. | | | 4 | Çağdaş Türk dünyasının, yönlere göre güneybatı, güneydoğu, kuzeybatı ve kuzeydoğu şeklinde sınıflandırılan lehçe gruplarını ve edebiyatlarını tanır ve bu grupların dil ve edebiyat açısından ayırt edici özelliklerini bilir. | | | 5 | Türk dili tarihini, ilk yazılı belgelerden çağdaş Türk lehçelerinin ortaya çıkışına ve günümüzdeki durumuna kadar olan dönemlerini kronolojik olarak ve eserleriyle birlikte bilir. | | | 6 | Tarihî Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Köktürk, Uygur, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. | | | 7 | Çağdaş Türk lehçelerinde farklı alfabelerle (Latin, Kiril, Arap vd.) yazılmış metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. | | | 8 | | Ara sınav | | 9 | Çağdaş Türk lehçelerinin ağızları hakkında bilgi sahibi olur, bu ağızlardan derlenen veya bu ağızlarla yazılan metinleri okuyabilir, açıklayabilir ve dil yönünden inceleyebilir. | | | 10 | Çağdaş Türk lehçeleri arasında aktarma yapabilir. | | | 11 | Çağdaş Türk lehçeleri ve edebiyatlarının tarihî dönemlerine ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir. | | | 12 | Çağdaş Türk edebiyatlarına ait eserleri ve yazarları bilir, bu metinleri inceler, yorumlar ve karşılaştırarak tartışabilir. | | | 13 | Türk boylarının sahip olduğu kültürel değerler ve halk edebiyatı ürünleri ile ilgili konularda gerekli bilgi, birikim ve duyarlılığa sahip olur. | | | 14 | | Final sınavı | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Ercilasun, A. B., Türk Lehçeleri Grameri, Ankara, 2006.
2. Kasapoğlu,Çengel,H., Kırgız Türkçesi Grameri,I. Baskı, Ankara, 2005. 3. Söylemez, O., Aşlar, H., Çağdaş Kırgız Hikayeleri Antolojisi, Ankara, 2009. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | | Staj Durumu | |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 1 | 1 | 1 | Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 | Okuma | 3 | 5 | 15 | Ev Ödevi | 3 | 5 | 15 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | ÖÇ2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | ÖÇ3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|