Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 180300505101 | ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ I | Zorunlu | 3 | 5 | 3 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Tarihsel derinlik ve karşılaştırmalı metodoloji de dikkate alınarak modern Türk toplumlarının başta dilleri olmak üzere, edebiyat tarihleri, bugünkü edebî durumları, siyasî ve kültür tarihleri, sosyo-kültürel ve ekonomik yapıları üzerine araştırmalar yapar ve bu alanda çalışacak uzmanlar yetiştirir. |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Öğr. Gör. Dr. Gül Gültekin |
Öğrenme Çıktıları |
1 | Araştırmacıların önerdiği Çağdaş Türk Lehçelerini değişik tasnif etme biçimlerini listeler | 2 | Kiril alfabesiyla yazmayı ve okumayı öğrenir | 3 | Batı (Oğuz) ve Doğu Grubu Lehçelerini örnek metinler üzerinde inceler. | 4 | Batı ve Doğu Grubu Lehçelerinin fonetik, morfolojik ve sentaktik özelliklerini örnek metinler üzerinde ayırt eder. | 5 | Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır. |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
|
Dersin İçeriği |
Azerbaycan Türkleri hakkındaki genel bilgilerin verilmesi, Kuzey Azerbaycan Türklerinin kullandıkları Kril ve Güney Azerbaycan Türklerinin kullandıkları Arap harfli alfabenin öğretilmesi, konuyla ilgili genel bibliyografyanın verilmesi. Azerbaycan Türkçesinin sesbilgisi açısından incelenmesi. Sesbilgisi konusu şu alt başlıklardan oluşmaktadır: 1. Ünlüler; uzun ünlüler, ünlülerin özelliklerine göre sınıflandırılması, ünlü uyumu, kalınlık-incelik uyumu, düzlük-yuvarlaklık uyumu, ünlü değişmeleri, ünlü türemesi, ünlü düşmesi; 2. Ünsüzler; ünsüzlerin sınıflandırılması, ünsüz değişmeleri, yer değiştirme, ünsüz ikizleşmesi, hece düşmesi.Azerbaycan Türkçesinin şekil bilgisi açısından incelenmesi. Kelimelerin ek kök ayrımının yapılarak incelenmesi. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Çağdaş Türk Lehçelerinin Mahiyeti | | | 2 | Çağdaş Türk Lehçelerinin Tasnifi | | | 3 | Çağdaş Türk Lehçelerinin Tasnifi | | | 4 | Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri | | | 5 | Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri | | | 6 | Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri | | | 7 | Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri | | | 8 | | Ara sınav | | 9 | Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri | | | 10 | Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri | | | 11 | Doğu Grubu Lehçeleri | | | 12 | Doğu Grubu Lehçeleri | | | 13 | Doğu Grubu Lehçeleri | | | 14 | Final sınavı | | |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
1-Buran, Ahmet (2001). Çağdaş Türk Lehçeleri, Ankara: Simurg.
2-Biray, Nergis (2016). Çağdaş Türk Lehçeleri, İstanbul: Kesit.
3-Doğan, İsmail ve Güllüdağ Nesrin (2016). Nogay Destanları , Ankara: TDK
4-Ergin, M. (1981). Azeri Türkçesi, Ebru Yay., İstanbul.
5-Ercilasun, A. B. (1993). Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri,
KB Yay., Ankara
6-Caferoğlu, A. - Akpınar Y. (1998). “Azerbaycan Türkleri Edebiyatı”, TDEK, C. 4, Ankara, s. 135-158. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 60 | Ev Ödevi | 1 | 40 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ev Ödevi | 1 | 7 | 7 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ2 | | | | | | | | | | | | | ÖÇ3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|