Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
180300505101ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ IZorunlu353
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Tarihsel derinlik ve karşılaştırmalı metodoloji de dikkate alınarak modern Türk toplumlarının başta dilleri olmak üzere, edebiyat tarihleri, bugünkü edebî durumları, siyasî ve kültür tarihleri, sosyo-kültürel ve ekonomik yapıları üzerine araştırmalar yapar ve bu alanda çalışacak uzmanlar yetiştirir.
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Öğr. Gör. Dr. Gül Gültekin
Öğrenme Çıktıları
1Araştırmacıların önerdiği Çağdaş Türk Lehçelerini değişik tasnif etme biçimlerini listeler
2Kiril alfabesiyla yazmayı ve okumayı öğrenir
3Batı (Oğuz) ve Doğu Grubu Lehçelerini örnek metinler üzerinde inceler.
4Batı ve Doğu Grubu Lehçelerinin fonetik, morfolojik ve sentaktik özelliklerini örnek metinler üzerinde ayırt eder.
5Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olur
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Dersin İçeriği
Azerbaycan Türkleri hakkındaki genel bilgilerin verilmesi, Kuzey Azerbaycan Türklerinin kullandıkları Kril ve Güney Azerbaycan Türklerinin kullandıkları Arap harfli alfabenin öğretilmesi, konuyla ilgili genel bibliyografyanın verilmesi. Azerbaycan Türkçesinin sesbilgisi açısından incelenmesi. Sesbilgisi konusu şu alt başlıklardan oluşmaktadır: 1. Ünlüler; uzun ünlüler, ünlülerin özelliklerine göre sınıflandırılması, ünlü uyumu, kalınlık-incelik uyumu, düzlük-yuvarlaklık uyumu, ünlü değişmeleri, ünlü türemesi, ünlü düşmesi; 2. Ünsüzler; ünsüzlerin sınıflandırılması, ünsüz değişmeleri, yer değiştirme, ünsüz ikizleşmesi, hece düşmesi.Azerbaycan Türkçesinin şekil bilgisi açısından incelenmesi. Kelimelerin ek kök ayrımının yapılarak incelenmesi.
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Çağdaş Türk Lehçelerinin Mahiyeti
2Çağdaş Türk Lehçelerinin Tasnifi
3Çağdaş Türk Lehçelerinin Tasnifi
4Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri
5Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri
6Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri
7Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri
8Ara sınav
9Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri
10Batı (Oğuz) Grubu Lehçeleri
11Doğu Grubu Lehçeleri
12Doğu Grubu Lehçeleri
13Doğu Grubu Lehçeleri
14Final sınavı
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
1-Buran, Ahmet (2001). Çağdaş Türk Lehçeleri, Ankara: Simurg. 2-Biray, Nergis (2016). Çağdaş Türk Lehçeleri, İstanbul: Kesit. 3-Doğan, İsmail ve Güllüdağ Nesrin (2016). Nogay Destanları , Ankara: TDK 4-Ergin, M. (1981). Azeri Türkçesi, Ebru Yay., İstanbul. 5-Ercilasun, A. B. (1993). Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, KB Yay., Ankara 6-Caferoğlu, A. - Akpınar Y. (1998). “Azerbaycan Türkleri Edebiyatı”, TDEK, C. 4, Ankara, s. 135-158.
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav160
Ev Ödevi140
TOPLAM100
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı1100
TOPLAM100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri60
TOPLAM100
Dersin Sunulduğu Dil
Türkçe
Staj Durumu
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım14228
Bireysel Çalışma14342
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma155
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma11010
Ev Ödevi177
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)95
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12
ÖÇ1344555444444
ÖÇ2            
ÖÇ3445554545554
ÖÇ4445545545455
ÖÇ5444455555555
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr