Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 180300503101 | OSMANLI TÜRKÇESİ III | Zorunlu | 2 | 3 | 4 |
|
Dersin Seviyesi |
Lisans |
Dersin Amacı |
Osmanlı Türkçesiyle yazılmış metinleri okuyup anlama becerisi kazandırmak ve metinleri okuyup yorumlayabilmek |
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri |
Dr. Öğr. Üyesi Derya KARACA |
Öğrenme Çıktıları |
1 | 13-20. yüzyıllar arasında Türkçe metinlerde kullanılan Arap alfabesini (Osmanlı alfabesi) öğrenir. | 2 | Arap alfabesiyle yazılmış Türkçe metinleri okur ve günümüz alfabesine aktarır. | 3 | Latin harfli Türkçe bir metni Arap alfabesiyle yazar. | 4 | Arapça unsurları kavrar ve Osmanlı Türkçesindeki yerini öğrenir. | 5 | Farsça unsurları kavrar ve Osmanlı Türkçesindeki yerini öğrenir. | 6 | Mezunlar, mesleki ve etik sorumluluk anlayışına sahip olurlar. |
|
Öğrenim Türü |
Birinci Öğretim |
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler |
Yok |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar |
Yok |
Dersin İçeriği |
Farklı yüzyıllara ilişkin seçilen matbu ve el yazması metinleri tanır.
Osmanlı Türkçesindeki Farsça sözcükleri tanır. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği |
|
1 | Osmanlı Türkçesi I ve Osmanlı Türkçesi II derslerinin temel başlıklarını ana hatlarıyla tekrarlama ve bilgi tazeleme. | - | - | 2 | Arapça kelimelerin yapısı, asli ve zaid harfler, Arapça kelimelerin vezinlerin tanınması. | - | - | 3 | Aksam –ı seb’a, Arapça kelimelerde çokluğun tespit edilmesi | | | 4 | Arapça masdarlar ve çeşitlerinin incelenmesi. | - | - | 5 | Arapça masdarlar ve çeşitlerinin incelenmesi. | - | - | 6 | Arapça masdarların Türkçede kullanılış şekillerinin tespiti. | - | - | 7 | Arapça çokluk vezinlerinin tanıtımı. | - | - | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Farsça kelimelerin yapısı, Farsça sayılar ve türemiş isimler incelenmesi. | - | - | 10 | Farsça, isimden türemiş sıfatların incelenmesi. | - | - | 11 | Farsça, fiilden türemiş isimler ve sıfatlar. Farsça, birleşik isimlerin incelenmesi. | - | - | 12 | Metin okuma ve uygulama çalışmalarının yapılması. | - | - | 13 | Metin okuma ve uygulama çalışmalarının yapılması. | - | - | 14 | Metin okuma ve uygulama çalışmalarının yapılması. | - | - |
|
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1, İstanbul 2008.
Faruk Kadri Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Grameri; İstanbul 1991.
Mehmet Eminoğlu, Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Ankara 2008.
Ferit Develioğlu, Osmanlıca Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Ankara 2003.
Şemsettin Sami, Kâmus-i Türkî, İstanbul 1987. |
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları |
|
Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
|
İş Yükü Hesaplaması |
|
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 2 | 10 | 20 |
Takım/Grup Çalışması | 1 | 5 | 5 |
Bireysel Çalışma | 2 | 20 | 40 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 5 | 5 |
Okuma | 2 | 6 | 12 |
Ev Ödevi | 2 | 20 | 40 |
|
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi |
ÖÇ1 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | ÖÇ2 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | ÖÇ6 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 |
|
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|