|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 180300502104 | TÜRKİYE TÜRKÇESİ II | Zorunlu | 1 | 2 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Türk dilinin tarihî dönemler içerisindeki durumunu, ses ve şekil yapısını, konuşma ve yazı
dili farklılıklarını, kelime yapma yöntemlerini, anlam ve vazife bakımından kelimelerin
durumunu göstermek. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Veysi SEVİNÇLİ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Türkçenin kelime gruplarının yapı ve işleyiş özelliklerini öğrenerek örnekler üretebilme | 2 | Türkçede cümle kuruluşuna katılan ögeleri yapı ve işleyiş özelliklerine bağlı olarak tanıyıp ayırt edebilme | 3 | Cümleyi bir anlatım birimi olarak algılayarak daha küçük ve büyük birimleri düzenleyebilme | 4 | Anlatım bozukluğuna yol açmayacak şekilde metin oluşturabilme | 5 | Türkçenin nasıl doğru kullanılacağını öğretebilecek, metinler üzerinde cümle çalışması yapabilme ve yaptırabilme | 6 | Mezunlar, meslekî etik ve sorumluluk bilincine sahip olur. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Dil nedir, yeryüzündeki diller, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, konuşma ve yazı dili,
Türk yazı dilinin tarihi gelişimi, ses nedir, Türkçedeki sesler (özellikleri, değişmeleri), yapı
bakımından kelimeler (ses ve şekil yapısı bakımından), ekler, yapım ekleri, isimler, sıfatlar,
zarflar, zamirler, edatlar, fiiller, fiilimsiler. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Söz dizimi, dillerin söz dizimi özelliklerine göre sınıflandırılması,söz dizimi alanında yapılan çalışmaların niteliği, söz dizimi alanının birimleri | | | 2 | Kelime-anlatım-tür; kelime grubu / tanımı, kullanılışı, görevleri, ele alınışı. Türkçede kelime grupları; iyelik grubu, isim ve sıfat tamlamaları (yapı ve kullanılış özellikleri), örnekler | | | 3 | Unvan, sayı, edat, bağlama, birleşik isim ve fiil grupları (yapı ve kullanılış özellikleri), örnekler | | | 4 | Kısaltma grupları; isnat, yükleme, yaklaşma, bulunma, uzaklaşma / ayrılma, ilgi, vasıta grupları (yapı ve kullanılış özellikleri), örnekler | | | 5 | Fiil şekillerine dayalı kelime grupları; isim fiil, sıfat fiil, zarf fiil grupları (yapı ve kullanılış özellikleri), örnekler | | | 6 | Kelime gruplarının tespiti ve kurucu birimlerine ayrılması çalışması | | | 7 | Cümle; tanımlanışı, yardımcı ve asıl ögeleri, Türkçede cümle konusunun ele alınışı (ögelerin ele alınışı ve adlandırılması. | | | 8 | Ara sınav | | | 9 | Cümle türleri yapı bakımından cümlelerin belirlenmesi, Türkçede birleşik cümle problemi | | | 10 | Birleşik cümle çeşitleri (Şart, içiçe ve ki'li birleşik cümle, katmerli birleşik cümle), yapı ve çözümleme yöntemleri | | | 11 | Cümle çözümleme yöntemleri; çözümlemede uygulama basamakları, görev ismine göre kurucu öge çözümleme yöntemi, ayraçlama-dizim ağacı oluşturma yöntemleri | | | 12 | Kelime grubu ve cümle incelemesi | | | 13 | Seçilmiş metinler üzerinde yapı ve anlam bakımından cümle ve metin incelemeleri; cümleden büyük birlikler ve ele alınışları, metin kavramı içinde cümlenin rolü | | | 14 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi.
2. Tahsin Banguoğlu, Türkçenin Grameri.
3. Zeynep Korkmaz, Türkiye Türkçesi Grameri: Şekil Bilgisi
4. Turgay Sebzecioğlu, Dilbilim Kavramlarıyla Türkçe Dilbilgisi
5. Zeynep Korkmaz, Gramer Terimleri Sözlüğü | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Bireysel Çalışma | 4 | 8 | 32 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 | Ev Ödevi | 12 | 4 | 48 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ÖÇ6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|