|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 180300501104 | TÜRKİYE TÜRKÇESİ I | Zorunlu | 1 | 1 | 3 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Türk dilinin tarihî dönemler içerisindeki durumunu, ses ve şekil yapısını, konuşma ve yazı
dili farklılıklarını, kelime yapma yöntemlerini, anlam ve vazife bakımından kelimelerin
durumunu göstermek | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Veysi SEVİNÇLİ | Öğrenme Çıktıları | 1 | Türk dilinin kelimelerinde gerçekleşen ses olaylarını öğrenerek metinlerde tespit edebilme | 2 | Seslerinin teşekkülünde etkili organları tanıyarak Türk dilinin seslerini tanıyıp tasnif edebilme | 3 | Söz varlığını zenginleştirme ve yeni kavramları karşılama yollarını bilme ve Türk dilinin yapısına uygun, kelimelerin türetiminde esas olan kurallarla kelime türetimine katkı sağlayabilme | 4 | Metinler üzerinde tespit edilen kelimeleri tahlil ederek yapısı hakkında bilgi verebilme | 5 | Mezunlar, meslekî etik ve sorumluluk bilincine sahip olur. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Dil nedir, yeryüzündeki diller, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, konuşma ve yazı dili,
Türk yazı dilinin tarihi gelişimi, ses nedir, Türkçedeki sesler (özellikleri, değişmeleri), yapı
bakımından kelimeler (ses ve şekil yapısı bakımından), ekler, yapım ekleri, isimler, sıfatlar,
zarflar, zamirler, edatlar, fiiller, fiilimsiler | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Dilin tanımı, dilin türeyiş teorileri, dil bilgisi türleri ve dil bilgisinin başlıca konuları Dil türleri (konuşma dili, yazı dili, ortak dil, argo, jargon?), dilin sosyal ve kültürel bir olgu olarak durumu-işlevi, dil-insan, dil-toplum, dil-kültür, dil-düşünce, dil-iletişim | | | 2 | Dil akrabalığı ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, yeryüzündeki dillerin yapı ve köken bakımından tasnifi. Dil farklılaşması, lehçe, şive ve ağız kavramları, Türkiye Türkçesinin tarihî ve coğrafî sınırları | | | 3 | Ses Bilgisi: Ses nedir? Ses organları, insan sesinin oluşmasında ses organlarının rolü, ses yolu, seslerin çıkarılması, teşekkül noktası, Türk dilinin sesleri, ünlüler ve ünsüzler. | | | 4 | Kelime başı ünsüzleri, kelime sonu ünsüzleri, ünsüz ikizleşmesi, başta çift ünsüz, hece ve kelime sonundaki ünsüz grupları. Seslerin birleşmeleri, hece doruğu, açık ve kapalı hece, hece yapıları, hece bölümü | | | 5 | Ünlü ve ünsüz türemesi, ünlü ve ünsüz düşmesi, hece düşmesi, kaynaşma, ünlü çatışması, göçüşme, benzeşme. | | | 6 | Ünlü uyumları, kalınlık ve incelik uyumu, düzlük, yuvarlaklık uyumu, tonlulaşma, dudaksıllaşma, ünlü daralması, ünsüz benzeşmesi, benzeşmezlik. | | | 7 | Metin üzerinde belirlenen kelimelerde ses olaylarının değerlendirilmesi. | | | 8 | Ara Sınav | | | 9 | Söz varlığını zenginleştirme ve yeni kavramları karşılama yolları. Kelime türeme şartları. Yapı bilgisi bakımından kelimeler, kök, gövde ve ek kavramlarının tanıtılması. Yapım ve çekim eklerinin genel özellikleri. | | | 10 | Yapım ekleri: İsimden isim yapan yapım ekleri, isimden fiil yapan yapım ekleri | | | 11 | Yapım ekleri: Fiilden fiil yapan yapım ekleri, fiilden isim yapan yapım ekleri | | | 12 | Çekim ekleri: Çokluk eki, iyelik eki, Hâl ekleri, Soru Eki Fiil çekim ekleri: Kip ekleri, Şahıs ekleri, İsim fiilinin tanıtımı ve vazifeleri | | | 13 | Kelime tahlili | | | 14 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 1. Muharrem Ergin, Türk Dil Bilgisi.
2. Tahsin Banguoğlu, Türkçenin Grameri.
3. Zeynep Korkmaz, Türkiye Türkçesi Grameri: Şekil Bilgisi
4. Turgay Sebzecioğlu, Dilbilim Kavramlarıyla Türkçe Dilbilgisi
5. Zeynep Korkmaz, Gramer Terimleri Sözlüğ | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Bireysel Çalışma | 5 | 5 | 25 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 4 | 4 | Ev Ödevi | 14 | 4 | 56 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ÖÇ4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ÖÇ5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|