|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 180300501102 | ESKİ TÜRK EDEBİYATINA GİRİŞ I | Zorunlu | 1 | 1 | 4 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Eski Türk edebiyatının genel özellikleri, kaynakları, nazım şekilleri ve aruz ölçüsü hakkında tanıtıcı bilgi sunmak, bu bilgileri değerlendirmek ve uygulamak. | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Prof. Dr. Murat Ali KARAVELİOĞLU | Öğrenme Çıktıları | 1 | Eski Türk edebiyatının diğer edebiyatlarla ilişkisini bilebilme. | 2 | Eski Türk Edebiyatının genel özelliklerini kavrar. | 3 | Eski Türk Edebiyatının kaynaklarını öğrenip kullanır. | 4 | Eski Türk Edebiyatı eserlerinde kullanılan nazım şekilleri, aruz ölçüsü ve kafiye çeşitlerini öğrenir. | 5 | Eski Türk Edebiyatı’nda kullanılan Aruz ölçüsünü bilebilme. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | Eski Türk edebiyatının tanımı, doğuşu, adlandırılışı, coğrafyası. Klasik Türk edebiyatının kaynakları. Kaside, gazel, kıt’a, mesnevi vb. nazım şekilleri ve özellikleri. Aruz vezni, tanımı, tarihçesi, belli başlı aruz kalıpları ve uygulamalı örnekleri. Klasik Türk şiirinde çokça kullanılan mazmunlara ilişkin bilgiler, edebî sanatlar. | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Eski Türk Edebiyatının tanımı, adlandırılışı, tarihî gelişim süreci ve özellikleri | | | 2 | Eski Türk Edebiyatının coğrafyası ve kaynakları | | | 3 | Eski Türk Edebiyatı ile ilgili genel kavramlar ve genel kavramların metinler üzerinde tespiti ve incelenmesi. | | | 4 | Eski Türk Edebiyatında beyitlerden oluşan nazım biçimleri (Kaside, Gazel, Müstezâd, Kıt’a, Mesnevî). Dört mısralı nazım biçimleri (Rubaî, Tuyuğ). | | | 5 | Eski Türk Edebiyatında bendlerden oluşan nazım biçimleri (Müselles, Murabba, Terbî’, Şarkı, Muhammes, Tardiye, Tahmis, Müseddis, Tesdîs, Müsebba, Tesbî’, Müsemmen, Tesmîn, Mütessâ’, Muaşşer, Ta’şîr). | | | 6 | Bendlerden oluşan diğer nazım biçimleri (Taştir, Terkîb-i Bend, Tercî-i Bend). | | | 7 | Eski Türk şiirinin genel kavramlarının ve nazım şekillerinin metinler üzerinde çalışılması | | | 8 | Ara Sınav. | | | 9 | Aruzla ilgili temel kurallar ve terimler. Vezin bulma usulü. | | | 10 | Eski Türk edebiyatında kullanılan bahirler ve kalıpları. | | | 11 | Eski Türk Edebiyatında kafiye; kafiye ile ilgili temel kurallar ve terimler. Kafiye harfleri; çeşitleri ve kafiye ile ilgili diğer hususlar. | | | 12 | Çeşitli eserlerden seçilen şiirlerin eski harflerle yazılması, okunması, nesre çevrilmesi ve yorumlanması. Seçilen şiirler üzerinde vezin ve kafiye tespit ve inceleme çalışmalarının yapılması. | | | 13 | Çeşitli eserlerden seçilen şiirlerin eski harflerle yazılması, okunması, nesre çevrilmesi ve yorumlanması. Seçilen şiirler üzerinde vezin ve kafiye tespit ve inceleme çalışmalarının yapılması | | | 14 | Final Sınavı | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Saraç, M.A. Yekta, Klâsik Edebiyat Bilgisi Biçim-Ölçü-Kafiye, Gökkubbe Yay., İstanbul, 2013.
Levend, Agâh Sırrı, Divan Edebiyatı: Kelimeler ve Remizler, Mazmunlar ve Mefhumlar, Dergah Yay., İstanbul, 2017.
Köprülü, F. 1980. Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara.
Dilçin, Cem, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Ankara, 2004.
İpekten, Haluk, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, Dergah Yay., İstanbul, 2001.
Nihad, M. Çetin, “Aruz” maddesi, T.D.V. İslâm Ansiklopedisi, C.3, İstanbul, 1991.
Büyük Türk Klasikleri, 14 cilt., Ötüken Yayınları, İstanbul, 1985.
Türk Dili Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), Türk Dil Kurumu Yay., Ankara 1986.
Köprülü, M. Fuad (1980), Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara. | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | |
Final Sınavı | 1 | 100 | TOPLAM | 100 | Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | TOPLAM | 100 |
| Dersin Sunulduğu Dil | Türkçe | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | Bireysel Çalışma | 14 | 9 | 126 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 4 | 4 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | ÖÇ2 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | ÖÇ4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | ÖÇ5 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|