|
Ders Öğretim PlanıDersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS | 170500104101 | GENETİK VE STOGENETİK | Zorunlu | 2 | 4 | 5 |
| Dersin Seviyesi | Lisans | Dersin Amacı | Genetiğin prensiplerini tanımak, klasik Mendel genetiğini ve moleküler genetik ile ilgilisini pekiştirmek, popülasyon genetiğinin ve mutasyonların temel özelliklerini öğrenmek ve Kromozomların ve DNA’nın Özelliklerinin Öğretilmesi | Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri | Doç. Dr. Ahmet Metin KUMLAY | Öğrenme Çıktıları | 1 | genetiğin alanını ve çeşitli alt disiplinlerini (geleneksel, moleküler ve popülasyon genetiği) tanımlayan merkezi kuram ve metodolojileri ve bu bilgiyi bünyesinde barındıran kelimeleri kullanabilme becerisini kavramak, Sitogenetik ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. | 2 | bilimin sürekli bir inceleme ve yorumlama süreci olduğu ve bilimsel bilginin, yargısal hipotezlerin desteklenmesi ve reddedilmesi, ampirik kanıtlara dayanan kolektif kararlar ve endüktif ve tümdengelimli akıl yürütme kullanarak mantıksal yorumlama yoluyla ilerlediğini kavramak, Kromozom preparasyon yöntemlerini öğrenebilir. | 3 | genetik araştırmasının uygulanması ve uygulanması ile ilgili bazı biyoetik ve sosyal konularda bilimsel olarak bilgilendirilmiş bir konum geliştirme becerisi kazanmak, Kromozom karyotipleme yöntemlerini öğrenebilir. | 4 | eleştirel sorgulama becerilerinin yazım yoluyla gösterilmesi konusundan kendilerini geliştirmek, Mutasyonların özelliklerini tanımlayabilir. | 5 | Kromozom yapısı değişimlerini öğrenir. | 6 | Kromozom sayısı değişimlerini öğrenir. |
| Öğrenim Türü | Birinci Öğretim | Dersin Ön Koşulu Olan Dersler | Yok | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok | Dersin İçeriği | 1. DNA'nın yapısını fonksiyonlarına ve bunları yerine getirdiği mekanizmalara bağlamak. 2. DNA'dan proteine gen ekspresyonunun moleküler sürecini tanımlamak. 3. Prokaryotik ve ökaryotik gen ifadesini karşılaştırmak 4. Gen ifadesinin düzeylerini belirlemek için genetik bir düzenleyici sistemi analiz etmek. 6. Mayozun önemini tanımlamak 7. Mendel’in melezlerinin mayoz bölünme sürecine nasıl kanıt verdiğini anlamak 8. Olasılık kurallarını kullanarak çaprazlamaların sonuçlarını tahmin etmek 9. Altta yatan kalıtım mekanizmaları hakkında hipotezler geliştirmek ve desteklemek için sayısal ve fenotipik kanıtları kullanmak 10. Bağlantı haritaları oluşturmak 11. Sitolojik fenomeni mayozun hatalarıyla ilişkilendirmek 12. Nicel genetik verileri analiz etmek için istatistiksel araçlar kullanmak 13. Hardy-Weinberg dengesini bir model olarak kullanmak ve popülasyonların değişimini hesaplamak. Temel Kavramlar, Kromozomların Morfolojik Özellikleri, Kromozom Yapısı Varyasyonları ve Sebepleri, Kromozom Sayısı Varyasyonları ve Sebepleri, Kromozomlardaki Yapısal Değişiklikler, B Kromozomlar ve Özellikleri, Hücre Bölünmesi, Haploidlerin Meydana Gelişi, Doğal Autopoliploidler, Yapay Autopoliploidlerin Meydana Gelişi, Doğal Allopoliploidler, Yapay Allopoliploidler Meydana Gelişi Aneuploidler, DNA Miktarındaki Varyasyon ve Evrimsel Önemi | Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği | |
1 | Genlerin Bağlantısı ve Parça Değişimi, Temel Kavramlar
| | | 2 | Genlerin Bağlantısı ve Parça Değişimi, Kromozomların Morfolojik Özellikleri
| | | 3 | Genlerin Bağlantısı ve Parça Değişimi, Kromozom Yapısı Varyasyonları ve Sebepleri
| | | 4 | Çok Allelli Genler, Kromozom Sayısı Varyasyonları ve Sebepleri
| | | 5 | Çok Allelli Genler, Kromozomlardaki Yapısal Değişiklikler
| | | 6 | Kantitatif Kalıtım (Poligenik Kalıtım), B Kromozomlar ve Özellikleri
| | | 7 | Kantitatif Kalıtım (Poligenik Kalıtım), Hücre Bölünmesi
| | | 8 | Vize | | | 9 | Mutasyonlar, Haploidlerin Meydana Gelişi
| | | 10 | Mutasyonlar, Yapay Autopoliploidlerin Meydana Gelişi | | | 11 | Mutasyonlar, Doğal Allopoliploidler
| | | 12 | Populasyon Genetiği, Yapay Allopoliploidler Meydana Gelişi
| | | 13 | Populasyon Genetiği, Aneuploidler
| | | 14 | Populasyon Genetiği, DNA Miktarındaki Varyasyon ve Evrimsel Önemi
| | | 15 | | | | 16 | | | |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | Sağsöz,S.,Tosun, M, ve Akgün,İ., Sitogenetik (2001), Rencüzoğulları,Eyyüp ve Topaktaş, M.,Sitogenetik (2010), Genetik, Prof Dr Süer YÜCE, Prof Dr Güldehen BİLGEN, Prof Dr İbrahim DEMİR, 2010, Nobel Bilim ve Araştırma Merkezi Yayın No: 67, ISBN: 978-605-395-399-9 | Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları | | Değerlendirme | |
Ara Sınav | 0 | 0 | TOPLAM | 0 | |
Final Sınavı | 0 | 0 | TOPLAM | 0 | TOPLAM | 0 |
| Dersin Sunulduğu Dil | İngilizce | Staj Durumu | Yok |
| İş Yükü Hesaplaması | |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Derse Katılım | 1 | 3 | 3 | Problem Çözümü | 14 | 3 | 42 | Tartışma | 14 | 1 | 14 | Soru-Yanıt | 14 | 1 | 14 | Takım/Grup Çalışması | 14 | 2 | 28 | Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 | Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 8 | 1 | 8 | Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 8 | 1 | 8 | Ev Ödevi | 14 | 1 | 14 | |
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi | ÖÇ1 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ÖÇ2 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | ÖÇ3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | ÖÇ4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | ÖÇ5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ÖÇ6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 |
| * Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek |
|
|
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476
226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr
|
|
|