Ders Öğretim Planı
Dersin KoduDersin AdıDersin TürüYılYarıyılAKTS
170500104101GENETİK VE STOGENETİKZorunlu245
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Amacı
Genetiğin prensiplerini tanımak, klasik Mendel genetiğini ve moleküler genetik ile ilgilisini pekiştirmek, popülasyon genetiğinin ve mutasyonların temel özelliklerini öğrenmek ve Kromozomların ve DNA’nın Özelliklerinin Öğretilmesi
Dersi Veren Öğretim Görevlisi/Görevlileri
Doç. Dr. Ahmet Metin KUMLAY
Öğrenme Çıktıları
1genetiğin alanını ve çeşitli alt disiplinlerini (geleneksel, moleküler ve popülasyon genetiği) tanımlayan merkezi kuram ve metodolojileri ve bu bilgiyi bünyesinde barındıran kelimeleri kullanabilme becerisini kavramak, Sitogenetik ile ilgili temel kavramları açıklayabilir.
2bilimin sürekli bir inceleme ve yorumlama süreci olduğu ve bilimsel bilginin, yargısal hipotezlerin desteklenmesi ve reddedilmesi, ampirik kanıtlara dayanan kolektif kararlar ve endüktif ve tümdengelimli akıl yürütme kullanarak mantıksal yorumlama yoluyla ilerlediğini kavramak, Kromozom preparasyon yöntemlerini öğrenebilir.
3genetik araştırmasının uygulanması ve uygulanması ile ilgili bazı biyoetik ve sosyal konularda bilimsel olarak bilgilendirilmiş bir konum geliştirme becerisi kazanmak, Kromozom karyotipleme yöntemlerini öğrenebilir.
4eleştirel sorgulama becerilerinin yazım yoluyla gösterilmesi konusundan kendilerini geliştirmek, Mutasyonların özelliklerini tanımlayabilir.
5Kromozom yapısı değişimlerini öğrenir.
6Kromozom sayısı değişimlerini öğrenir.
Öğrenim Türü
Birinci Öğretim
Dersin Ön Koşulu Olan Dersler
Yok
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar
Yok
Dersin İçeriği
1. DNA'nın yapısını fonksiyonlarına ve bunları yerine getirdiği mekanizmalara bağlamak. 2. DNA'dan proteine gen ekspresyonunun moleküler sürecini tanımlamak. 3. Prokaryotik ve ökaryotik gen ifadesini karşılaştırmak 4. Gen ifadesinin düzeylerini belirlemek için genetik bir düzenleyici sistemi analiz etmek. 6. Mayozun önemini tanımlamak 7. Mendel’in melezlerinin mayoz bölünme sürecine nasıl kanıt verdiğini anlamak 8. Olasılık kurallarını kullanarak çaprazlamaların sonuçlarını tahmin etmek 9. Altta yatan kalıtım mekanizmaları hakkında hipotezler geliştirmek ve desteklemek için sayısal ve fenotipik kanıtları kullanmak 10. Bağlantı haritaları oluşturmak 11. Sitolojik fenomeni mayozun hatalarıyla ilişkilendirmek 12. Nicel genetik verileri analiz etmek için istatistiksel araçlar kullanmak 13. Hardy-Weinberg dengesini bir model olarak kullanmak ve popülasyonların değişimini hesaplamak. Temel Kavramlar, Kromozomların Morfolojik Özellikleri, Kromozom Yapısı Varyasyonları ve Sebepleri, Kromozom Sayısı Varyasyonları ve Sebepleri, Kromozomlardaki Yapısal Değişiklikler, B Kromozomlar ve Özellikleri, Hücre Bölünmesi, Haploidlerin Meydana Gelişi, Doğal Autopoliploidler, Yapay Autopoliploidlerin Meydana Gelişi, Doğal Allopoliploidler, Yapay Allopoliploidler Meydana Gelişi Aneuploidler, DNA Miktarındaki Varyasyon ve Evrimsel Önemi
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
HaftaTeorikUygulamaLaboratuvar
1Genlerin Bağlantısı ve Parça Değişimi, Temel Kavramlar
2Genlerin Bağlantısı ve Parça Değişimi, Kromozomların Morfolojik Özellikleri
3Genlerin Bağlantısı ve Parça Değişimi, Kromozom Yapısı Varyasyonları ve Sebepleri
4Çok Allelli Genler, Kromozom Sayısı Varyasyonları ve Sebepleri
5Çok Allelli Genler, Kromozomlardaki Yapısal Değişiklikler
6Kantitatif Kalıtım (Poligenik Kalıtım), B Kromozomlar ve Özellikleri
7Kantitatif Kalıtım (Poligenik Kalıtım), Hücre Bölünmesi
8Vize
9Mutasyonlar, Haploidlerin Meydana Gelişi
10Mutasyonlar, Yapay Autopoliploidlerin Meydana Gelişi
11Mutasyonlar, Doğal Allopoliploidler
12Populasyon Genetiği, Yapay Allopoliploidler Meydana Gelişi
13Populasyon Genetiği, Aneuploidler
14Populasyon Genetiği, DNA Miktarındaki Varyasyon ve Evrimsel Önemi
15
16
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
Sağsöz,S.,Tosun, M, ve Akgün,İ., Sitogenetik (2001), Rencüzoğulları,Eyyüp ve Topaktaş, M.,Sitogenetik (2010), Genetik, Prof Dr Süer YÜCE, Prof Dr Güldehen BİLGEN, Prof Dr İbrahim DEMİR, 2010, Nobel Bilim ve Araştırma Merkezi Yayın No: 67, ISBN: 978-605-395-399-9
Planlanan Öğrenme Aktiviteleri ve Metodları
Değerlendirme
Yarıyıl (Yıl) İçi EtkinlikleriAdetDeğer
Ara Sınav00
TOPLAM0
Yarıyıl(Yıl) Sonu EtkinliklerAdetDeğer
Final Sınavı00
TOPLAM0
TOPLAM0
Dersin Sunulduğu Dil
İngilizce
Staj Durumu
Yok
İş Yükü Hesaplaması
EtkinliklerSayısıSüresi (saat)Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav111
Final Sınavı122
Derse Katılım133
Problem Çözümü14342
Tartışma14114
Soru-Yanıt14114
Takım/Grup Çalışması14228
Bireysel Çalışma14114
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma818
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma818
Ev Ödevi14114
TOPLAM İŞ YÜKÜ (saat)148
Program ve Öğrenme Çıktıları İlişkisi

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15
ÖÇ1435454445544455
ÖÇ2554454545545455
ÖÇ3334555545455554
ÖÇ4434344335444433
ÖÇ5445445444444444
ÖÇ6555555545445455
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek
 
Iğdır University, Iğdır / TURKEY • Tel (pbx): +90 476 226 13 14 • e-mail: info@igdir.edu.tr